رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

گشایش کتابخانه‌‌ی با من بخوان «جزیره‌ی شادی» در رمکان قشم

ترویج ادبیات کودکان، همچون هر تلاشی برای تغییر و بهروزی، حرکتی پیوسته است. گاه پرشتاب و گاه از‌نفس‌افتاده. گاه خروشان و در اوج، گاه آرام و در نشیب. درست مانند یک رودخانه. اگر بخت واژگون و سدی در برابر نباشد، بی‌تردید رودها راه خود را پیدا می‌کنند و پیش می‌روند. رودخانه‌ی ترویج در جزیره‌ی قشم سال ۱۳۹۵ با کتابخانه‌ی سلخ به راه افتاد و اکنون هفتمین کتابخانه‌ی «با من بخوان» در این جزیره رو به کودکان آغوش می‌گشاید. کتابخانه‌ی «جزیره‌ی شادی» در شهر رمکان.‌

۶ سال از پیوستن کتابخانه‌ی روستای سلخ به «با من بخوان» می‌گذرد. در این مدت برنامه‌ی «با من بخوان» به شکل‌های گوناگون در این جزیره حضور داشته است. در سال ۱۳۹۸ کتابخانه‌ی دیگری در درگهان راه‌اندازی و از پی آن برنامه‌ا‌ی برای آموزش و همراهی مربیان و داوطلبان علاقه‌مند به ترویج ادبیات کودک و آموزش خلاق سواد پایه آغاز شد. در طول اجرای این برنامه، که بیش از دو سال طول کشید، ۱۴۰ مربی و داوطلب در ۵۹ مرکز با ادبیات کودک و شیوه‌های خلاق سوادآموزی کودکان آشنا شدند. از این تعداد، مربیان علاقه‌مند و پرتلاشی سفیران ترویج ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان» شدند.

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

در پاییز ۱۴۰۰، امیره رمکانی، یکی از این سفیران، با همراهی شهردار رمکان، درخواست راه‌اندازی کتابخانه‌‌ی «با من بخوان» در این شهر را برای کمیته‌ی راه‌اندازی کتابخانه‌ها ارسال کرد. در زمستان ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری رمکان و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان امضا شد. پس از آن حسنی عقیلی، یکی دیگر از سفیران «با من بخوان»، مسئولیت کتابداری را پذیرفتند. دلایل گوناگونی میان امضای تفاهم‌نامه و گشایش کتابخانه فاصله انداخت اما سرانجام کتابخانه‌ی «جزیره‌ی شادی»، با پشتیبانی مالی شرکت‌های ایداج و بالین‌تک، در تابستان ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد.

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

اتاقی که برای کتابخانه در نظر گرفته شده بود، پیش‌تر کتابخانه‌ی بزرگ‌سال بود. پس از خارج کردن قفسه‌ها و میزها، مشخص شد که اتاق به رنگ‌آمیزی نیاز دارد و باید موکت جدیدی تهیه شود. شهرداری رمکان هزینه‌ی آماده‌سازی اتاق را به‌عهده گرفت تا کتابخانه در محیطی پاکیزه و زیبا راه‌اندازی شود.

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

پس از رنگ‌آمیزی و آماده‌سازی اتاق، گروه «با من بخوان» کار فضاسازی کتابخانه‌ی جزیره‌ی شادی را آغاز کرد. هم‌زمان فهرستی از کتاب‌های باکیفیت، مناسب برای همه‌ی گروه‌های سنی، تهیه شد. در بهار ۱۴۰۱ قفسه‌های کتاب و دیگر وسايل چوبی کتابخانه در محل ساخته شدند. دیگر تجهیزات فضاسازی به همراه بیش از ۶۰۰ جلد کتاب و دستنامه در هفته‌های نخست تابستان به رمکان ارسال شد.

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

 

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

از آن‌جا که کتابدار این کتابخانه پیش‌تر به عنوان سفیر «با من بخوان» در منطقه فعالیت می‌کرد، کارگاه‌های «آشنایی با ادبیات کودکان و بلندخوانی» و «نمایش در پیوند با بلندخوانی» را گذرانده بود. با شرکت در دوره‌ی آموزشی «کتابداری کودک: استانداردها و راهکارها» که برای کتابداران کتابخانه‌های «با من بخوان» در نظر گرفته شده است، آموزش ایشان تکمیل شد.

رودهایی که از حرکت نمی‌ایستند

امید که با آغاز سال تحصیلی و ارتباط پویای کتابخانه با مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها، روزبه‌روز به تعداد کودکان، نوجوانان و خانواده‌هایی که عضو این کتابخانه‌ی زیبا می‌‌شوند افزوده شود.

 

Submitted by editor69 on