مجسمه بازیافتی بسازید، بازیافت را بیاموزید!

در این فعالیت، بچه ها با وسایل کهنه و کم ارزش مجسمه هایی را می سازند و سطل های زباله مربوط به خودشان را طراحی می‌کنند.

آن‌چه نیاز دارید: موادی که قابلیت باز یافت دارند یا دوباره قابل استفاده هستد. مانند:

لوله دستمال توالت و لوله حوله‌های کاغذی، نی پلاستیکی نوشیدنی‌ها، کارتن تخم مرغ، جعبه‌های کوچک، پلاستیک، تکه‌های پارچه، روبان، کاموا، قرقره خالی، دگمه، کاغذ آلومینیوم و بسیاری ابزار دیگر.

یک جعبه خالی برای هر کودک، یک پاکت بزرگ خرید مواد غذایی که یک طرف آن از نوشته های تبلیغاتی خالی باشد، مداد رنگی، عکس برگردان، چسب چوب یا چسب مایع یا چسب ماژیک

این فعالیت، تهیه چند کاردستی است. اما، نه کاردستی‌های معمولی. کودکان و یا دانش آموزان شما قرار است با موادی که به نظر بی استفاده می‌آیند ابزاری بسازند تا با مفهوم بازیافت و اهمیت آن آشنا شوند. پس از انجام این فعالیت، انتظار می‌رود کودکان و خانواده آن‌ها در خانه و آموزگاران در مدرسه یا مرکز پیش دبستانی، نسبت به تولید کمتر زباله و بازیافت در محل زندگی آگاه تر و حساس‌تر شوند.نخست بهتر است اطلاعاتی درباره این‌که بازیافت چیست؟ و چه نوع موادی را می‌توان بازیافت کرد برای خودتان تهیه کنید.

  • میز را با رومیزی پلاستیکی بپوشانید. به هر کودک یک جعبه خالی کفش ،یک پاکت کاغذی خرید مواد غذایی ویک چسب چوب بدهید. روی میز دیگری همه وسایل بدر نخور و چیزهایی که می خواستید دور بریزید را بگذارید تا هر کودک خودش وسایلی را که می خواهد انتخاب کند.
  • ماژیک های رنگی، عکس برگردان و مداد شمعی را روی میز دیگری قرار دهید تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. در مورد اینکه کدام دسته از این وسایل کاملا بدرد نخورهستند وآنها را می شود در سطل زباله ریخت ویا کدام دسته از این مواد را می توان در خانه یا محله خود باز یافت کرد، صحبت کنید. درباره مفهوم و اهمیت بازیافت با کودکان صحبت کنید. تاکید را روی اهمیت کاهش زباله و این‌که ما می توانیم  تعداد دور ریختنی ها را کم کنیم و به باز یافت اضافه کنیم، بگذارید. توضیح دهید در مورد این‌که به چه علت  دفن زباله برای زمین ما مضر است.
  • از بچه ها بخواهید که مجسمه ای از مواد بدرد نخور درست کنند. به این ترتیب که مواد بدرد نخور را در جعبه خالی کفش بگذارند و سپس مواد را به بخش داخلی درپوش جعبه بچسبانند. بچه‌ها می‌توانند از یک نوع ماده غیرقابل استفاده یا چند نوع گوناگون از آن‌ها برای ساختن مجسمه یا وسیله جدید استفاده کنند. یا در صورتی که بخواهند می‌توانند آن‌ها را با ماژیک یا مداد رنگی رنگ کنند یا به آن‌ها عکس برگردان بچسبانند.

کودکان می‌توانند از مواد غیرقابل استفاده یک سطل زباله برای مواد قابل بازیافت بسازند. برای ساختن این سطل زباله، آن‌ها می‌توانند پاکت کاغذی خرید مواد‌غذایی را با ماژیک یا مداد رنگی رنگ کرده و یا با کاموا آن را تزیین کنند. این سطل، را در اتاق کودکان بگذارید و یا اگر در مهد یا مدرسه هستند، بخواهید تا به خانه ببرند و در اتاق شان قرار دهند. به این ترتیب کودکان نسبت به این که چه موادی را می توان در خانه دوباره استفاده کرد یا چیزی با استفاده از آن ها ساخت، حساس تر می‌شوند.

بزرگسالانی که تمایل دارند در انجام این فعالیت مشارکت داشته باشند، می توانند در انتخاب مواد بازیافت به کودکان کمک کنند. یا مطمئن شوند که کودکان بیش از نیازشان از ابزار استفاده نکنند تا برای کودکان دیگر هم ابزار کار به اندازه کافی بماند. آن‌ها همچنان می‌توانند وسایل چسب زده را برای کودکان نگه دارند تا خشک شود.

اگر در مهدکودک یا مرکز پیش دبستانی یا دبستان، این فعالیت را انجام می‌دهید، چه انتظاری از خانواده کودکان می‌توانید داشته باشید؟

خانواده‌ها، می‌توانند مروری بر اطلاعات جمع آوری شده شما داشته باشند تا بتوانند اهمیت بازیافت را برای کودکان توضیح دهند و آن‌ها را تشویق کنند تا مواد قابل بازیافت را در از زباله های غیرقابل استفاده جدا کنند. از خانواده‌ها و کودکان‌شان بخواهید تا سطل مواد قابل بازیافت را در خانه یا اتوموبیل‌شان نگاه دارند و در صورت نیاز ازآن‌ها استفاده کنند. به این ترتیب، از ریختن زباله هم در خیابان جلوگیری می‌شود.

این فعالیت را می‌توانید پس از خواندن کتاب‌های سبز کتابک برای کودکان انجام دهید. از داستان و شخصیت‌های این کتاب‌ها هم می توانید در به علاقه مند کردن کودکان به موضوع استفاده کنید.

http://ketabak.org/book.green

برای بیشتر دانستن به سایت‌های مربوط به بازیافت سر بزنید.

این پیوندها می توانند مفید باشند:

برگردان:
ناهید خستو
Submitted by editor3 on