آشنایی با افسانه های اندرسن در کتابخانه

آشنایی با "افسانه های اندرسن" یکی از طرح های پیشنهادی موسسه تحقیقات کاربردی در رسانه های کودکان Institut für angewandte Kindermedienforschung، برای کتابخانه های عمومی و کودکان در آلمان است.

این طرح  در کتابخانه و توسط کتابدار،  به مدت ۹۰ دقیقه برای  کودکان پیش دبستانی و دبستانی اجرا می شود.

 وسایل مورد نیاز برای اجرای آن عبارت هستند از:

  • لباس مبدل برای کودکان
  • بالش
  • تعدای تیله
  • دستگاه پخش سی دی  و سی دی با ترانه های افسانه ها
  • کتاب افسانه های هانس کریستین اندرسن

کتابدار پس از خوش آمدگویی، به کوتاهی در باره هانس کریستین اندرسن با کودکان سخن می گوید، سپس قصه  "جوجه اردک زشت" را برای کودکان می خواند. پس از پایان قصه، از کودکان می پرسد که آیا آن ها می توانند راه رفتن جوجه اردک را تقلید کنند؟ سپس جوجه اردک ها  در کتابخانه به راه می افتند و صدای اردک را در آورده  و به اطراف خود نگاهی می اندازند. پس از برگشت جوجه اردک ها،  از آن ها پرسیده می شود که چه چیزهایی در کتابخانه دیده اند. در این جا می توان به کتاب های افسانه ها در کتابخانه اشاره ای داشت و درباره آن ها با کودکان گفت و گو کرد.

در برنامه ای دیگر، با اجرای یک بازی، کودکان با یکی دیگر از افسانه های اندرسن آشنا می شوند. نخست  کتابدار، قصه "شاهزاده خانم و نخود" را برای آن ها تعریف می کند و سپس بازی آغاز می شود.

بازی "شاهزاده خانم و نخود":

  • کودکان به سه گروه تقسیم می شوند. پیش از آغاز بازی به هر گروه تاجی می دهیم. این تاج در ادامه بازی  دست به دست می گردد و از کودکی به کودک دیگر در گروه داده می شود.
  • از بالش ها سه پشته ساخته می شود. زیر یکی از پشته ها تیله ای مخفی می شود. از هر گروه یک کودک انتخاب شده و بازی آغاز می شود. هر سه  کودک همزمان دویده و روی  یکی از  پشته های بالش می نشینند. حال باید کودکان حدس بزنند تیله زیر کدام یک از پشته ها قرار دارد. پس از مشخص شدن جای تیله و دادن امتیاز به گروه برنده، کودکان چشم های خود را می بندند و کتابدار تیله را دوباره زیر یکی از پشته ها مخفی می کند و بازی ادامه پیدا می کند. در پایان گروهی که بیشترین امتیاز را به دست می آورد، برنده این بازی می شود. (۱۵ تا ۲۰ دقیقه)
  • سپس کتابدار به طور خلاصه شیوه به امانت گرفتن کتاب را برای کودکان  توضیح می دهد. (۵ دقیقه)
  • در پایان کودکان می توانند در کتابخانه گشتی زده و خود به تنهایی آن را کشف کنند. (۱۰ دقیقه)

اگر هنوز وقتی باقی باشد، می توان داستان "خوک چران" را برای کودکان خواند. در این داستان کودکان می توانند  به ترانه "آه  تو ای آگوستین عزیز" در این داستان  گوش داده  و همزمان آن را همراه هم بخوانند:

آه تو ای آگوستین عزیز، آگوستین، آگوستین

آه تو ای آگوستین عزیز، همه چیز تمام شد

پول از دست رفت، دختر از دست رفت

همه چیز تمام شد، همه چیز تمام شد

آه تو ای آگوستین عزیز، همه چیز تمام شد

برگردان:
گروه مترجمان کتابک - ترانه وکیلی
Submitted by admin on