کتاب هایی برای سال اولی ها

کجاست آن آلفونس همیشگی؟

نویسنده: گونیلا بری ستروم

ناشر: مرکز نشر صدا

چند روز است که آلفونس دیگر همان آلفونس همیشگی نیست. از شیطنت و بازیگوشی خبری نیست خیلی جدی شده و نگران به نظر می رسد. چرا؟ چون به زودی مدرسه ها باز می شوند و او برای اولین بار به مدرسه می رود.

"کجاست آن آلفونس همیشگی" داستانی است برای همه کودکانی که به زودی نخستین روز مدرسه را تجربه خواهند کرد. دور شدن از پدر و مادر و ورود به محیطی جدید و ناآشنا برای همه کودکان بسیار سخت و دلهره آور است. گونیلا بری ستروم در این داستان با کودکان درباره ی این ترس و نگرانی صحبت می کند و به آن ها می گوید که در این حس تنها نیستند.

 

دستی که بوسه می زند

نویسنده: اودری پن

ناشر: نسل نو اندیش

در جنگل مدرسه آغاز شده است اما "راکون "کوچولو نمی خواهد به مدرسه برود. او از مدرسه می ترسد. مادرش با مهربانی برای بر طرف کردن ترس او رازی را با او در میان می گذارد و در کف دستان او چیزی را پنهان می کند که راکون کوچولو قوت قلب می گیرد و باور می کند محبت و عشق مادر همیشه همراه اوست. او دیگر تنها نیست.

داستان "دستی که بوسه می زند" یک داستان دلگرم کننده و امید بخش برای کودکان کوچک است در هنگام جدا شدن از مادر. حال این جدایی برای رفتن به مهد کودک باشد یا مدرسه یا دور شدن از خانه برای رفتن به اردو، فرقی نمی کند. اثر با درونمایه روانشناختی و موضوع ترس از جدا شدن از مادر، سرشار از مهر و عشقی است که مادران به فرزندان خود دارند. زبان لطیف، تصاویر زنده و گویای آن و پیام نهفته در متن داستان، یعنی "تو را دوست دارم" احساس خوشایند و امیدوارکننده ای به مخاطب می دهد. این داستان قادر است کودکان را برای رویارویی با مشکلات آماده و در آن ها اعتماد به نفس ایجاد کند. خواندن آن را به بزرگسالان نگران و مربیان مهد کودک ها پیشنهاد می کنیم.

 

من برای مدرسه رفتن هنوز کوچکم‮‬‏‫

 نویسنده و تصویرگر: لورن چایلد

ناشر: پنجره

لولا امسال هفت سالش است و باید به مدرسه برود اما خیلی در مورد رفتن به مدرسه مطمئن نیست. لولا هیچ وقت بیشتر از ۱۰ بیسکوئیت نمی خورد بنابراین نمی فهمد چرا باید شمارش بیش از عدد ۱۰ را یاد بگیرد. در این داستان برادر لولا، چارلی، لولا و همه ی کلاس اولی ها را قانع می کند که مدرسه رفتن خوب است.

فرانکلین به مدرسه می رود

نویسنده: پالت بورژوا

ناشر: پیک دبیران

فرانکلین خیلی هیجان زده است. او صبح خیلی زود برای رفتن به مدرسه آماده شده است. اما او کم کم احساس می کند که یک قورباغه تو شکمش می جهد و ....

"فرانکلین به مدرسه می رود" از مجموعه داستان هایی است که به نام فرانکلین ها مشهور است و به ترس ها، نگرانی ها، مشکلات رفتاری کودکان می پردازد. داستان های فرانکلین به ۳۸ زبان ترجمه شده است و نزد کودکان سراسر دنیا محبوب است. پالت بورژوا نویسنده ی مجموعه ی فرانکلین ها، ایده هایش را از خاطرات کودکیش ـ این که در رویارویی با مسائل چه احساسی داشته است و چه واکنشی نشان می داد ـ الهام گرفته است و البته از شنیده ها و خوانده هایش از کتاب ها و روزنامه ها و مجله ها نیز ایده می گیرد. این داستان ها به بزرگسالان نیز در درک کودک و شیوه ی برخورد مناسب با نگرانی ها و مسائل کودک کمک می کند.

ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
Submitted by editor3 on