تجلیل از توران میرهادی در فرهنگسرای خانواده

توران میرهادی

مراسم تجليل از كتابخوانان برتر شرق تهران، با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه ادبیات کودک، هم ‌زمان با آخرين روز از هفته كتاب، در فرهنگسرای خانواده برگزار شد

این مراسم از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور توران ميرهادی- پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان و بنیان گذار شورای کتاب کودک- و منوچهر احترامی – شاعر و طنز پرداز- برگزار شد.

در ابتدای مراسم توران ميرهادی از ماندگارترین کتاب ها  در ذهن خود نام برد و گفت: " يكی از اين كتاب‌ها داستانی درباره پسركی بود كه در جنگ جهاني اول پدر و مادرش را گم می كرد و كتاب دیگر داستانی بود با نام «مايا دختر گريزان». اين دو كتاب هنوز در ذهن من زنده هستند و همیشه از آن ها حرف می زنم. "

ميرهادی در پاسخ به شيوه آشنايی با كتاب در دوران کودکی خود، به نقش پررنگ خانواده اشاره کرد و گفت:"حس عشق و علاقه به كتابخوانی را مادرم در ما به وجود آورد. او از همان دوران كودكی ما را با كتاب آشنا كرد و انس با كتاب را در محيط خانواده ايجاد كرد. "

بنيان گذار شورای كتاب با اشاره به تاريخچه پايه‌گذاری اين بنياد گفت:"در سال 1341 و تأسيس شورای كتاب كودك، جمع بزرگ و کوشایی به فعاليت در حوزه ادبیات کودک مشغول شدند. بعد از مدتی هدفی قديمی كه همان تأليف " فرهنگ نامه كودك و نوجوان" بود، ريشه‌دارتر شد و اجرای آن به من سپرده شد. تا امروز ده جلد از این فرهنگنامه به چاپ رسیده است. تنها آ‌رزويم اين است كه بتوانم اين فرهنگ نامه را به سامان برسانم تا کودکان و نوجوانان ایرانی اثری كامل برای استفاده در دسترس داشته باشند."

در پایان اين مراسم مهرداد نيكنام - مدير گروه كتابداری دانشگاه جامع علمی – كاربردی - با اشاره به میزان كتابخوانی در جامعه به ويژه در ميان نسل جوان گفت: " مشكل از درون خانواده‌ها و زمانی آغاز می شود كه اجازه مطالعه كتاب‌های غیر درسي به فرزندان داده نمی شود."

 نيكنام به پدیده کنکور نیز به عنوان سد بزرگی در برابر مطالعه نوجوانان اشاره کرد و گفت:"در سال‌های اخير به علت به وجود آمدن پديده‌ای به نام كنكور، تمام وقت نوجوانان صرف تست زدن و آمادگی برای کنکور می شود، به همين دليل حتی در دانشگاه‌ها نيز دانشجويان از آزمون‌های تشريحی ترس دارند. "

در انتهای مراسم از توران ميرهادی ، منوچهر احترامی ، شادمهر راستين – فيلم نامه‌نويس - ، رضا امیرخانی- رمان نویس- و عرفان نظرآهاری - نویسنده- تجليل شد.

از هر کتابخانه این فرهنگسرا هم ۲ عضو فعال به عنوان کتابخوان نمونه برگزیده و معرفی شدند.

 این کتابخوان ها با معیارهای امانت گرفتن مستمر کتاب، وقت شناسی در تحویل کتاب، تعداد کتاب های امانت گرفته شده در طول سال و فعالیت در برنامه های جنبی کتابخانه انتخاب شدند.

فرهنگسرای خانواده در خیایان نارمک، میدان هلال احمر، خیایان گلستان، جنب پارک فدک قرار دارد.

Submitted by editor6 on