انحراف ستون مهره‎‌ها در کودکان را جدی بگیرید

تیتر:
انحراف ستون مهره‎‌ها در کودکان را جدی بگیرید

یک جراح مغز و ستون مهره‌ها گفت: انحراف ستون مهره‎ها را در کودکان جدی بگیرید، چرا که تشخیص به ‌موقع قبل از به پایان رسیدن سن رشد تاثیر زیادی در اقدامات درمانی خواهد داشت.

احمد ایروانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه زنجان، اظهار کرد: انحراف ستون مهره‎ها از سه قسمت تشکیل‌ شده است که شامل انحراف ستون مهره‎های گردن، پشت و کمر می‌شود که هر کدام می‌تواند انحراف غیرمعمول داشته باشد و باعث درد و آسیب شود.

وی افزود: در حالت طبیعی ستون مهره‎های گردن دارای گودی، ستون مهره‎های پشت تحدب (برآمدی) و کمر دارای گودی به عقب دارد که در دوران جنینی فقط انحنای پشت را شاهد هستیم و البته با رشد کودک دو انحنای دیگر ایجاد می‌شود.

ایروانی با اشاره به این مطلب، تصریح کرد: این انحناها در حد طبیعی باید وجود داشته باشند. انحنای غیرطبیعی به زمانی گفته می‌شود که منجر به درد شده و ممکن است از حد معمول بیشتر یا کمتر باشد. انحنا در ستون مهره‌های پشت که حالت تحدب دارد معمولا به‌صورت گوژپشتی خود را نشان می‎دهد. البته این انحناها می‎تواند به طرفین یا عقب و جلو در هر یک از این نواحی سه‌گانه یا کل نواحی باشد که دلایل عمده‎ای می‎تواند در بروز این عارضه دخیل باشد.

این جراح مغز و ستون مهره‎ها عنوان کرد: عوامل ژنتیکی و مادرزادی، بیماری‎ها، شکستگی‎ها یا جراحی‎ها می‌تواند باعث انحراف در ستون مهره‎ها شوند. این عارضه در موارد کمی بدون علامت است که در چنین حالتی معمولا پس از عکسبرداری مشخص می‌شود، اما اگر زاویه این انحناها زیاد باشد در شکل ظاهری هم نمایان می‌شود. اگر میزان انحناها زیاد باشد در نتیجه درد نیز زیاد شده و فشار بر نخاع نیز افزوده می‌شود. همچنین ممکن است اختلالاتی در عملکرد ریه‎ها به دلیل کاهش حجم قفسه سینه ایجاد شود.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۲۱
Submitted by editor3 on