مجموعه هنر چیست؟

مجموعه هنر چیست با عنوان‌های سینما، تئاتر و موسیقی کودکان را به زبان ساده با سه هنر آشنا می‌کند. در کتاب «سینما» کودکان اطلاعاتی درباره انواع فیلم و شیوه ساخت و تهیه یک فیلم آشنا می‌شوند.

در کتاب «تئاتر» کودک با دنیای افسانه ای آشنا می شود که همه غیرممکن ها ممکن می شود و با دنیای شگفت انگیز تئاتر، انواع آن و فعالیت هایی آشنا می شود که برای اجرای یک نمایشنامه باید انجام شود. کودک یاد می گیرد چگونه یک نمایش خانگی اجرا کند. سرانجام کتاب «موسیقی» از زبان شگفت انگیز و دنیای اعجاب انگیزی می گوید که با کمک آن می توان بدون استفاده از کلام درباره چیزهای بسیاری سخن گفت.


هنر چیست مجموعه‌ای است که هر جلد آن به معرفی یکی از هنرهای هفت‌گانه به کودکان اختصاص دارد. این مجموعه شامل سه جلد کتاب تصویری است که در آن تلاش شده مخاطب تصویری کلی از هنرهای گوناگون در ذهن خود بسازد و همچنین با آشنا شدن با جذابیت‌ها و قابلیت‌های موجود در هر یک از رشته‌های هنری، بفهمد چگونه می‌تواند وارد این عرصه‌ها شود یا به شکلی که برایش ممکن است به تمرین مهارت‌های لازم در هرکدام از رشته‌ها بپردازد.

این مجموعه تلاش می‌کند نقش‌های گوناگون در هر هنری را به مخاطب معرفی کند؛ برای مثال، بتواند نقش کارگردان، نورپرداز، فیلم‌بردار و تدوینگر را در سینما، یا نقش بازیگر، طراح صحنه، چهره‌پرداز و طراح لباس را در تئاتر بشناسند. از سوی دیگر در این کتاب‌ها، مخاطب با گونه‌های مختلف هنری آشنا می‌شود؛ مثلاً انواع ژانرهای سینمایی یا سبک‌های موسیقی. نکته آموزشی دیگر در این کتاب‌ها، آشنا شدن با ابزارهای متعددی است که برای تهیه‌ی آثار هنری از آن‌ها استفاده می‌شود. این کتاب‌ها با تصاویر گویا و متون دقیق و کوتاه می‌توانند به کودکان کمک کنند با ابزارهایی که در دسترس آن‌هاست گام‌های آغازین را در پرورش استعدادهای هنری خود بردارند.


مجموعه سه جلدی «هنر چیست؟» با عنوان‌های «تئاتر»، «سینما» و «موسیقی» را انتشارات امیرکبیر (کتاب های شکوفه) ترجمه و منتشر کرده است. با توجه به این که در زمینه هنر کتاب خوب برای کودکان کم منتشر شده است این سه کتاب به عنوان کتاب‌های خوب و قابل توصیه معرفی می‌شود. کتاب‌ها با جلد و کاغذ گلاسه و در قطع خشتی منتشر شده‌اند و برای گروه سنی ب وج مناسبند.
در پایان کتاب نیز سخنی با بزرگ‌ترها دارد که برای پدر و مادرها و مربیان مدارس مفید است و آن‌ها را به استفاده درست از کتاب‌ها راهنمایی می‌کند.
در کتاب «تئاتر» از مجموعه «هنر چیست؟» کودکان به دیدن یک تئاتر می‌روند و در پایان آن در پشت صحنه با هنرپیشه‌ها درباره قسمت‌های مختلف یک تئاتر و بازی در آن صحبت می‌کنند. آن‌ها با چیزهای شگفت‌انگیزی آشنا می‌شوند و می‌فهمند که خودشان هم می‌توانند با وسایل ابتدایی که در خانه دارند تئاتر اجرا کنند.
در قسمتی از کتاب آمده «یکی از هنرپیشه‌ها که در نمایش نقش خرس رو بازی می‌کرد به من گفت برای آن که نمایش خوب از کار دربیاید، فقط یک چیز لازم است؛ داستانی را خودتان خلق کنید و نقش‌های آن را اجرا کنید. برای مثال وقتی غمگین هستید صورت تو چه شکلی می‌شود؟ یا وقتی بوی خوشی به مشامت می‌رسد؟ چهره‌ات چه حالتی دارد؟ آیا می‌توانی ترس، یاس یا ناامیدی را نشان بدهی؟ خوشحالی را چطور؟»
کتاب درباره شخصیت پردازی، چهره آرایی، صحنه آرایی و....اصلاعات ساده و مفید می‌دهد.
نمایش با سایه‌ها و خیمه شب بازی از قسمت‌های دیگر کتاب است. در پایان نیز درباره تفاوت سیرک و تئاتر اطلاعاتی می‌دهد.
تمرینات عملی کتاب از بخش‌های جالب و مفید آن است که به کودکان اجازه می‌دهد در خانه و مدرسه نمایش‌های جالبی اجرا کنند.

اگر علاقه‌مند به بازی در تئاتر هستید از خواندن این کتاب لذت خواهید برد. کتاب تصاویر زیبایی دارد.

برگردان
مهناز نوروزی
تصویرگر
Rosmaria‬ Curto, رزا ماریا کورتو
تهیه کننده
بخش نخست: فاطمه مرتضایی فرد، بخش دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، بخش سوم: ناهید رئوفی
سال نشر
۱۳۹۲
نویسنده
Nuria‬ Ruca, نوریا روکا
Submitted by editor3 on