روزشمار ترویج خواندن دی ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن دی ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
۱۶ دی‌ماه برابر با ششم ژانویه «روز درخت سیب» است. روز درخت سیب را می‌توان به دلیل فواید سلامتی موجود در این میوه دلپذیر، «روز کنار گذاشتن پزشک» نامید! درخت سیب درختی برگریز از خانواده گل رز است. خاستگاه سیب‌ها آسیای مرکزی است. سپس سیب به اروپا و بعد به آمریکای شمالی برده شد. این احتمال وجود دارد که درختان سیب قدیمی‌ترین درختی باشند که کشت شده‌اند.
یکشنبه, ۲۶ آذر
۶ام دی‌ماه برابر با ۲۷ دسامبر «روز بازدید از باغ‌وحش» است. اگر به حیوانات علاقه‌مند هستید، روز بازدید از باغ‌وحش فرصتی عالی است تا از نزدیک به تماشای برخی از جذاب‌ترین گونه‌های این سیاره بپردازید. 
یکشنبه, ۲۶ آذر
«هوای پاک» هوایی به‌دور از هرگونه گرد و غبار، دود، گازهای آسیب‌زا و مواد شیمیایی است تا به سلامت گیاهان، انسان‌ها و جانداران آسیبی نرسد. هر تغییر فیزیکی، شیمیایی و زیستی در هوا، آلودگی به‌شمار می‌آید.پدیدار شدن آلودگی در پایتخت کشور و شش شهر بزرگِ تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، سبب شد تا مسئولین با هدف کاهش آلودگی هوا و آگاه‌سازی گروه‌های گوناگون جامعه نسبت به این بحران، بیست‌ونهم دی‌ماه، «روز ملّی هوای پاک» نام‌گذاری شود.
یکشنبه, ۲۹ دی
«آلن الکساندر میلن» خالق شخصیت وینی پو با قدرت تخیل و حس شوخ‌طبعی و بیان داستان در داستان، بستر مناسبی برای آموزش رفتارهای اجتماعی به کودکان ارایه می‌کند. می‌توان گفت که مخاطب جملات ساده، اما فلسفی کتاب بیشتر بزرگسالانی هستند که آن را برای کودکان‌شان می‌خوانند. کتابک برای زادروز آلن الکساندر میلن کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
یکشنبه, ۲۹ دی
در ایران قدیم در جشن بهمن‌گان مردم از خوردن گوشت پرهیز می‌کردند و با خوردن غذاهای گیاهی گرد هم جمع می‌شدند. دوست‌داران محیط زیست و حامیان حیوانات این روز را به عنوان «روز ملی حمایت از حیوانات» می‌شناسند.   کتابک برای روز ملی حمایت از جانوران کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
چهارشنبه, ۲۵ دی
بادبادک‌بازی، یکی از بازی‌های قدیمی و سنتی است. بزرگسالان، نوجوانان و خردسالان می‌توانند بادبادک‌بازی کنند. گروه سنی خاصی را در برنمی‌گیرد. اوایل بادبادک یک وسیله نظامی بوده است اما بعد از گذشت زمان وسیله‌ی تفریح برای مردم شد. مو زی اندیشمند معروف و لو بان استاد نجاری در چین با خیزران و چوب پرندگان چوبی ساختند. این بادبادک نخستین بادبادک جهان محسوب می‌شود. بعدها مردم با خیزران و ابریشم بادبادک ساختند. «روز جهانی بادبادک» را به همگان تبریک می‌گوییم.   
یکشنبه, ۲۲ دی
توانایی فکرکردن یکی از ویژگی‌های بشریت است. در فرهنگ‌های گوناگون تعریف بشریت با مفاهیمی مانند آگاهی و دانش همراه است. طبق سنت کلاسیک غربی انسان به عنوان حیوان باهوش یا منطقی تعریف شده است. منطق در طول تاریخ نقش مهمی در توسعه فلسفه و علم داشته است. ثبت «روز جهانی منطق» توسط یونسکو با همکاری شورای بین المللی فلسفه و علوم انسانی با همکاری شورای بین المللی فلسفه و علوم انسانی برای جلب توجه جوامع علمی بین رشته‌ای و عموم مردم به تاریخ فکری، اهمیت مفهومی و مفاهیم عملی منطق. روز جهانی صلح می‌تواند به جوامع بشری کمک بزرگی کند. 
یکشنبه, ۲۲ دی
فریده فرجام، نویسنده‌ کودکان، نمایش‌نامه‌نویس، نویسنده و شاعر بزرگ‌سالا‌ن در ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۱۳ در تهران زاده شد. او کار ادبی خود را با نوشتن داستان‌های کوتاه در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۵ آغاز کرد. فریده فرجام نخستین کار کودکانه‌ خود به نام «حسنی» را در سال‌هایی نوشت که در دانشگاه درس می‌خواند.
پنجشنبه, ۱۹ دی
«اتین دلِسِر» در سال ۱۹۴۲ در سوئیس به دنیا آمد. نزدیک به سی سال است که این هنرمند خود آموخته ایده‌ها، علایق، تخیلات و کابوس‌های خود و کودکان را به زبان بصری ترجمه می‌کند. دلسر تاکنون برای بیش از هشتاد کتاب تصویرگری کرده است، برخی از این کتاب‌ها به بیش از چهارده زبان ترجمه شده‌اند و بیش از چهار میلیون نسخه از این کتاب‌ها در سراسر جهان به فروش رسیده است. از کتاب بسیار مبتکرانه او «مهمانی بی پایان» که در دهه ۶۰ منتشر شد گرفته تا همکاری مثال زدنی‌اش با اوژن یونسکو در کتاب «قصه شماره یک»، تا جدیدترین کتاب‌هایش «ترانه بسیار بسیار طولانی»، «هفت کوتوله» و «هامپی دامپی»، همه و همه دلسر را به عنوان یکی از پدران کتاب تصویری مدرن به ثبت رسانده‌اند.
شنبه, ۱۴ دی
«یاکوب لودویک کارل گریم»، زبان شناس، اسطوره‌شناس و حقوقدان آلمانی است. «واژه نامه‌ی آلمانی»، «اساطیر آلمان» و گردآوری افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه (قومی) از آثار ارزشمند او و برادرش ویلهلم است.«قصه‌های جن و پری خانگی کودکان» از بهترین مجموعه‌های گردآوری شده از قصه‌های پریان در دنیاست.
شنبه, ۱۴ دی
4 ژانویه مصادف با 14 دی ماه «روز جهانی خط بریل» است. این روز تولد شخصی به نام لوئیس بریل است که برای افراد نابینا خواندن و نوشتن را آسان کرد. افراد نابینا برای نوشتن به ابزار خاصی نیازمندند. آن‌ها می‌توانند با لمس‌کردن، خط بریل را بخوانند. لوئیس بریل کاشف خط بریل بود به همین دلیل در روز تولد ایشان روزی به نام روز جهانی خط بریل ایجاد شد.
پنجشنبه, ۱۲ دی
13 دی ماه زادروز «جان آرنولد روئل تالکین» است. جان آرنولد روئل تالکین نویسنده کتاب‌های معروف «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» است. کتاب ارباب حلقه‌ها در ژانر ادبیات فانتزی موفقیت زیادی را به خود اختصاص داده است.  این کتاب در میان کودکان و به ویژه نوجوانان محبوبیت زیادی پیدا کرد تا جای که سریال آن نیز ساخته شد.
چهارشنبه, ۱۱ دی
۵ دی ماه به مناسبت سالگرد وقوع زلزله بم و با هدف آگاهی رسانی عمومی در سطح جامعه به نام «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری شده است. هر سال در روز پنجم دی ماه، علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطره چند ده هزار قربانی زلزله بم، با برگزاری برنامه‌ها و سمینارها و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی متنوع، برای ارتقای آگاهی عمومی و افزایش شاخص‌های ایمنی کشور تلاش می‌شود. امیدوار هستیم همه کشورها در برابر بلایای طبیعی مقاوم باشند.  
پنجشنبه, ۵ دی
«ثریا قزل‌ایاغ» یکی از برجسته‌ترین استادان حوزه ادبیات کودک و نوجوان بود که در حوزه کتابداری در آمریکا تحصیل کرده‌ بودند و درهمان‌جا به ادبیات کودک علاقه‌مند شدند و در این حوزه بسیار کارهای مهمی انجام داده‌اند.ثریا قزل‌ایاغ کتاب‌های بسیار ارزنده‌ای در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نوشته است. به مناسبت زادروز این بزرگوار کتابک فهرستی را برای شما تهیه کرده است که بتوانید با کتاب‌های خانم ثریا قزل‌ایاغ بیشتر آشنا شوید. 
پنجشنبه, ۵ دی