بندپایان از سر تا دم

عنوان لاتین
Bugs from head to tail

کتاب «بندپایان از سر تا دم» از مجموعه کتاب «از سر تا دم» یک کتاب علمی اطلاعاتی برای کودکان است، که با شیوه‌ای معماگونه کودکان را به خواندن اطلاعات علمی درباره‌ هر جانور تشویق می‌کند.

در کتاب «بندپایان از سر تا دم» ۸ تصویر از ۸ قسمت مختلف بدن ۸ جانور بندپا نشان داده شده و از مخاطب پرسیده می‌شود آیا می‌داند این اندام متعلق به کدام جانور است؟ سپس در صفحه‌ بعد آن جانور در زیستگاه خود نشان داده شده و اطلاعات علمی کوتاه و جالبی درباره‌ آن نوشته شده است. در انتهای کتاب نیز چند جانور بندپای دیگر به‌شکل خلاصه معرفی شده‌اند.

 

تصویرگری کتاب «بندپایان از سر تا دم» نقطه‌ی قوت کتاب است. در تصویرگری کتاب از تکنیک کلاژ استفاده شده و تصویرگر به جزییات بدن هر جانور توجه بالایی داشته است.

کتاب «بندپایان از سر تا دم» سومین کتاب از مجموعه کتاب «از سر تا دم» است. «دایناسورها از سر تا دم»، «جانوران اقیانوس از سر تا دم» و «پرندگان از سر تا دم» دیگر کتاب‌های این مجموعه هستند.

کتاب «بندپایان از سر تا دم» برنده‌ جایزه‌ کتاب‌های مناسب برای کودکان زیر ۵ سال کتابخانه‌ی عمومی تورنتو در سال ۲۰۱۷ شده است.

«استیسی رُدریک» نویسنده کتاب‌های کودکان است که در کانادا زندگی می‌کند. او اولین کتاب خود را در سال 2008 میلادی منتشر کرده است و پس از چند سال فاصله در سال 2015 میلادی اولین عنوان مجموعه کتاب «از سر تا دم»، «دایناسورها از سر تا دم» را منتشر کرده است.

«کوانچای موریا» تصویرگر و گرافیست اهل آمریکاست که به تصویرگری کتاب‌های کودکان، کارت‌های بازی و بازی‌های صفحه‌ای می‌پردازد. او نقاش نیز هست و در نقاشی‌ها و تصویرگری‌هایش بیش از همه به دنیای فانتزی و علمی تخیلی علاقه‌مند است.

«فروغ فرجود» از مترجمان نام آشنای کتاب‌های کودک و نوجوان است که بیش از همه کتاب‌های علمی اطلاعاتی برای کودکان و نوجوانان را ترجمه کرده است. مجموعه کتاب «چه کسی بود؟»، «50 پرسش درباره بدن» و «اگر...» برخی از دیگر آثار او هستند.

کتاب «بندپایان از سر تا دم» با وجود آن‌که یک کتاب غیر داستان و علمی اطلاعاتی است، به دلیل داشتن ساختار تکرار شونده، معماگونه و تصاویر جذاب، کتاب برای بلندخوانی مناسب است.

گزیده‌هایی از کتاب

  با روی هم قرار گرفتن هزاران پولک کوچک، طرح‌هایی به رنگ‌های نارنجی و مشکی روی بال پروانه به‌وجود می‌آیند. این طرح‌ها نه تنها زیبا هستند، بلکه علامت خطری برای دور کردن جانوران‌اند. مزه‌ی این پروانه برای شکارچیانی که می‌خواهند او را بخورند، بسیار بد است.

برگردان
فروغ فرجود
تصویرگر
Kwanchai Moriya, کوانچای موریا
سال نشر
چاپ اول ۱۳۹۶
ناشر
نویسنده
Stacey Roderick, استیسی ردریک
نگارنده معرفی کتاب
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال
Submitted by editor3 on