بچه رام کننده اژدها

عنوان لاتین
The baby dragon-tamer

معرفی کتاب بچه رام کننده اژدها

شترق، بوم، دنگ، یک اژدهای بزرگ رنگارنگ با دود نقره‌ای سر و کله‌اش پیدا می‌شود. اژدها به دنبال گنج است، اما به نوزادی بر می‌خورد که پاسخ تهدیدهایش را با ا دَ دَ، غو غا غو، آروغ زدن و ترررررر، کثیف کردن پوشکش، می‌دهد.

تا جایی که اژدها هنگام عوض کردن پوشک نوزاد با دلخوری زیر لب غرغر می‌کند این که گنج نیست! اژدها برای ترساندن کودک او را به آسمان تاریک می‌برد.

اما کودک از پرواز خوشش می‌آید و کیف می‌کند و وقتی بر می‌گردند غمگین می‌شود. صدای گربه بچه در می‌آید و اژدها برای ساکت کردنش به آهنگ زدن، رقصیدن و شیرین کاری کردن متوسل می‌شود.

اما هیچ کدام فایده‌ای ندارند. بالاخره فکری به ذهن اژدها می‌رسد. کودک را در آغوش می‌گیرد و با این کار نه تنها کودک آرام می‌شود بلکه قلب خودش از عشق پر می‌شود. به این ترتیب اژدها به گنج گرانبهایی که پیش از این نمی‌شناخت می‌رسد. در انتهای داستان اژدها به کودک که عاشق پرواز کردن است، پرواز یاد می‌دهد. 

درباره داستان بچه رام کننده اژدها

داستان کتاب «بچه رام کننده اژدها» که در ابتدا ترسناک به نظر می‌رسد با چرخشی ناگهانی به داستانی دلگرم کننده تبدیل می‌شود. یان فرلی، اژدهای بزرگ بداخلاق داستان را با رنگ‌های صورتی، آبی و سبزش به شکلی طراحی کرده است که بیشتر از آن‌که ترسناک باشد دوست‌داشتنی است. 

یان فرنلی

یان فرنلی نویسنده بچه رام کننده اژدها

یان فرملی، تصویرگر و نویسنده‌ شناخته شده‌ی کتاب‌های کودکان است که جوایز متعددی برای کتاب‌های خود دریافت کرده است. او پیش از آن‌که به نویسندگی و تصویرگری بپردازد معلم بوده است و ایده‌ بسیاری از کتاب‌های خود را از تجربیات همین دوران به دست آورده است.

کتاب «بچه رام کننده اژدها» برای کودکان پیش از دبستان و یا کودکانی که خواهر یا برادر نوزاد دارند می‌تواند جالب باشد.

خلق موقعیت متفاوت

کودک از چه چیزی بیشتر می‌ترسد؟ شب؟ تنهایی؟ اژدها؟ اگر همه‌ی این‌ها کنار هم جمع شوند چطور؟ نوزاد چطور با این ترس روبه‌رو می‌شود؟ اگر جای کودک و ترساننده عوض شود یا اژدها ناگزیر شود جای مادر کودک را بگیرد چطور؟ همه‌ این‌ها اتفاقاتی است که در کتابی به نام رام کننده‌ی اژدها با تخیل نویسنده در کنار هم قرارگرفته‌اند.

اژدهایی که با سروصدای فراوان به اتاق کودک وارد می‌شود و به دنبال گنج می‌گردد، اما گنج کودک او را ناگزیر به‌عوض کردن پوشکش می‌کند. این موقعیت کمیک فرصتی است که مخاطب کودک با آن روبه‌رو می‌شود و می‌تواند به توانایی‌هایش پی ببرد، به صدای بلند گریه‌اش یا حتی لبخندی که در نهایت عشق را پیشنهاد می‌کند.

این کتاب، با تصویرگری‌هایی که با طراحی گرافیست ایرانی همراه شده است، به کودک در تجسم موقعیت و قرار دادن او در فضا کمک کرده است. این داستان همچنین دو نگاه متفاوت از یک موقعیت است، اژدهایی که با سروصدا وارد می‌شود و کودکی که با ندانستن ماجرا او را اسیر خود می‌کند. خلق موقعیت متفاوت از ویژگی‌های این کتاب است.

برگردان
فریده خرمی
تصویر اضافی
تصویرگر
Jan Fearnley, یان فرنلی
تهیه کننده
بخش نخست: صفورا زواران حسینی، بخش دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
سال نشر
۱۳۹۳
نویسنده
Jan Fearnley, یان فرنلی
پدیدآورندگان
Submitted by editor3 on