تصمیم بزرگ دیجی اردک

عنوان لاتین
Digiduck's big desicion

اسم وب سایت مورد علاقه ی دیجی اردک «مزرعه ی خانوادگی» است. او می تواند در آن بازی کند و با دوستانش گپ بزند. حیوانات زیادی از جمله دوستان مدرسه ی دیجی اردک دوست دارند در این وب سایت بازی کنند. آن جا به همه خیلی خوش می گذرد! شب قبل از جشن تولد راکون، عکسی از راکون که به شکل مسخره ای درست شده است به دست دیجی اردک می رسد، دیجی اردک که به نظرش عکس راکون بامزه است، تصمیم می گیرد عکس را برای دوستانش بفرستد ولی جغد دانا دخالت می‌کند و به او کمک می‌کند تا به عواقب کار خود فکر کند.

امروزه فضای سایبری و شبکه های اجتماعی در دسترس همه از جمله کودکان قرار دارد، این کتاب از معدود کتاب های منتشر شده درباره ی اخلاق در فضای مجازی است که برای کودکان ۷-۹ سال تهیه شده است. پیشنهاد می شود والدین با تهیه ی این کتاب و بلندخوانی آن برای کودکانشان، آن ها را از موارد آسیب زا در شبکه های اجتماعی آگاه کنند.

در پایان کتاب نوشته ای از کیم سانچز، مدیر واحد امینت در فضای مجازی آمده است. او در این یادداشت می نویسد: «امروزه یکی از کلیدهای رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان این است که یاد بگیرند در فضای مجازی دوست خوبی باشند. کودکان باید بیاموزند که از فرصت‌های سودمند فراوانی که اینترنت و تکنولوژی ‌در اختیارشان می‌گذارد، به گونه‌ای ایمن، استفاده کنند. برای رسیدن به این منظور والدین نقش بسیار مهمی دارند.

تصمیم بزرگ دیجی‌اردک بستری فراهم می‌کند تا والدین بتوانند با کودکان خود درباره‌ی این موضوع صحبت کنند که رفتارهایشان در فضای مجازی، حتی اگر غیرعمد یا از سر شوخی و شیطنت باشد، چه تاثیری بر دیگران می‌گذارد. این داستان که با ظرافت به ماجرای یک جوجه اردک و ارتباط او با دوستانش می‌پردازد، تاثیر عمیقی بر کودکان می‌گذارد. آن‌ها بعد از خواندن این کتاب، با حساسیت و ملاحظه‌ی بیشتری در فضای مجازی رفتار خواهند کرد.

کمپانی ماکروسافت مفتخر است که در تهیه ی کتاب حاضر با سازمان childnet همکاری کرده است و برای ایمنی خانواده ها در فضای مجازی، در هر کجای جهان، تلاش می کند.»

 

برگردان
احمد تصویری
تصویرگر
Ciara flood, سیارا فلاد
سال نشر
۱۳۹۴
نویسنده
Lindsay buck, لینزی باک
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
روشنک بهاریان نیکو
Submitted by editor3 on