چرا تصویرهای سیاه و سفید برای نوزادان ایده‌آل هستند؟

عنوان لاتین:
Why Black and White Books are Perfect for Babies

در این مقاله به این پرسش پرداخته شده است که چرا دیدن تصویرهای سیاه و سفید برای نوزادان مفید است و منجر به تقویت حس دیداری آنان می‌شود.

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که تصویرهای سیاه و سفید برای نوزادان جالب توجه است؟ با وجود اینکه این کتاب‌ها برای بزرگسالان خیلی جذاب نیستند، اما توجه نوزادان را جلب می‌کنند.

نوزادان پیش از تولد می‌توانند تفاوت میان تاریکی و روشنایی را تشخیص دهند. هنگام تولد، وسعت دید نوزاد همچنان در حال توسعه است. چشم‌های نوزادان هنوز نیاموخته‌اند چگونه با هم کار کنند. این مشکل در ماه‌های بعدی رفع خواهد شد. با وجود آنکه نوزادان می‌توانند ببینند، اما دنیا هم چنان برایشان تیره و تار است. نوزادان در بهترین حالت حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر را در روبه‌روی خود می‌توانند ببینند که حدودا فاصله نوزاد با جایی است که غذای او قرار دارد. هنگامی که والدین یا هر کس دیگر، نوزاد را برای غذا دادن در آغوش می‌گیرند و با دقت به چهره او نگاه می‌کنند، نوزادان می‌توانند شروع به تمرکز بر چهره والدین خود کنند و با چهره آن‌ها آشنا شوند. برخی از دانشمندان به این موضوع اشاره می‌کنند که این قدرت بینایی محدود و توانایی دیدن فقط فاصله تا غذا، یک ویژگی بیولوژیکی است که پیشرفت آن به نوزاد کمک کند تا در کنار والدینش احساس امنیت و آرامش کند. در حالی که داده‌های حسی‌ای را محدود می‌کند که نوزاد از دنیای پیرامونش دریافت می‌کند.

تشخیص دادن رنگ هم از سوی یک نوزاد در هنگام تولد محدود است. با اینکه شواهد گوناگونی در مورد اینکه نوزاد چه رنگ‌هایی را می‌تواند ببیند به دست آمده، اما توافق گسترده‌ای وجود دارد که در ابتدا تصویرهای سیاه و سفید و سایه‌ای از خاکستری برای نوزادان قابل دیدن است. شواهدی نیز وجود دارد که اظهار می‌کند قرمز، جزء نخستین رنگ‌هایی است که نوزاد می‌تواند ببیند و تضاد میان رنگ سیاه و سفید تشخیص دادن را برای کودک آسان‌تر می‌کند.

 

تصویرهای سیاه و سفید برای نوزادان

زمانی را در نزدیکی نوزادانتان سپری کنید. قرار دادن چهره خود در برابر چهره نوزاد، بهترین روشی است که به تقویت بینایی او کمک می‌کند. برای کمک به تقویت بینایی نوزادتان، او را در آغوش بگیرید و به چهره یکدیگر نگاه کنید. نوزاد بر صورت شما تمرکز می‌کند و حتی ممکن است کاری مانند اینکه زبانتان را بگیرد انجام دهد. سپری کردن زمانی در نزدیکی کودکتان و نگاه کردن چهره به چهره، بهترین راه برای فعال کردن پیشرفت چشم‌های نوزادتان است، اما هم‌چنین به شما و نوزادتان کمک می‌کند تا احساس نزدیکی بیشتری به یکدیگر داشته باشید. همان‌قدر که زمان می‌گذرد و بینایی فرزند شما شفاف‌تر می‌شود، شما حتی متوجه خواهید شد که او سرش را به طرف صدای شما برمی‌گرداند و با چشمانش شما را دنبال می‌کند. هنگامی که بینایی چشم‌های جوان او پیشرفت می‌کنند و یاد می‌گیرند که بر دنیای پیرامونشان تمرکز کنند، کتاب‌هایی با تصویرهای سیاه و سفید با خط‌های ساده و طرح‌های واضح، برای بینایی او آسان‌تر هستند. تصویرهای سیاه و سفید برای نوزادان در مقابل دنیای تار معمول قرار می‌گیرند. یک کتاب سیاه و سفید به نوزاد این شانس را می‌دهد که شفاف ببیند و قسمتی از جهان وسیع‌تر را تجربه کند.

نوزادان هیچ‌وقت برای لذت بردن از کتاب کوچک نیستند. کتابی را انتخاب کنید که تصویرهای منظم و شفاف با شکل‌ها و طرح‌های ساده داشته باشد. این کتاب به نوزاد شما کمک خواهد کرد که تمرکز کردن را یاد بگیرد. زمانی را صرف توضیح عکس‌ها به نوزاد کنید. اگر شکل‌ها و طرح‌ها ساده هستند آن‌ها را شرح دهید. حتی می‌توانید به آرامی دست نوزاد خود را گرفته و روی طرح دایره‌ها، مربع‌ها، خط‌های موج‌دار و هر چیز دیگری بکشید. این به نوزاد کمک خواهد کرد تا بیشتر بیاموزد درباره آنچه می‌بیند و مهم‌تر از آن، عاشق شنیدن صدای شما می‌شود.

کتاب‌هایی با تصویرهای سیاه و سفید برای نوزادان

- دو کتاب سیاه و سفیدی را که به تازگی از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به چاپ رسیده است، می‌توانید از آدرس‌های زیر تهیه کنید:

سلام دنیا (معرفی کتاب - لینک خرید)

نگاه کن! نگاه کن (معرفی کتاب - لینک خرید)

برگردان:
آذر زابلی‌پور
نویسنده
Tracy Cooper
ویراستار:
گروه ویراستار کتابک
Submitted by editor71 on