راز قایق ها

عنوان لاتین
Boats for Papa, c2015

کتاب «راز قایق ها» داستان سگ آبی کوچکی است که با مادرش زندگی می‌کند. اینطور به نظر می‌رسد که پدر باکلی روزی به دریا رفته و دیگر برنگشته است. اما باکلی هنوز امید دارد که پدرش زنده است، او برای پدرش قایق‌های چوبی کوچکی درست می‌کند و به دریا می‌اندازد و امیدوار است قایق‌ها به دست پدرش برسد.

اما پس از مدتی متوجه می‌شود که مادرش قایق‌ها را از آب می‌گیرد تا باکلی از نرسیدن قایق‌ها به دست پدرش ناراحت نشود. در این داستان به طور غیر مستقیم موضوع مرگ برای کودک بیان می‌شود و درست کردن قایق‌های چوبی نشان از امید بازگشت پدر به خانه دارد. شخصیت کودک داستان در مرحله‌ی عدم پذیرش مرگ پدرش به سر می‌برد و مرگ او را باور ندارد. گمان می‌برد اگر پدرش قایق‌های چوبی را ببیند و از دلتنگی او آگاه شود شاید بازگردد.

مادر با حمایت خود در ساخت قایق‌های متنوع و رنگارنگی که باکلی برای پدرش می‌سازد به او کمک می‌کند تا به آرامی دلتنگی‌اش را تسکین دهد و در آخر وقتی باکلی متوجه می‌شود که مادرش قایق‌ها را از آب می‌گرفته نه تنها از او خشمگین نمی‌شود بلکه از او تشکر هم می‌کند و اینجاست که باکلی پس از گذشت یک سال به پذیرش از مرگ و نبود پدرش می‌رسد و می‌فهمد که اگر پدر نیست مادری دارد که مراقب اوست.

در این داستان نقش پررنگ مادر در نبود پدر نیز دیده می‌شود که علی‌رغم تمام دلتنگی‌هایی که دارد سعی می‌کند شادی و رفاه فرزندش را فراهم کند. این کتاب می‌تواند برای کودکانی که در سوگ مرگ عزیزانشان هستند مناسب باشد.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «راز قایق ها»

جسیکا بگلی نویسنده و تصویرگر امریکایی است که تاکنون ۳ کتاب تصویری برای کودکان منتشر کرده است. کتاب «راز قایق ها» که نخستین کتاب تصویری اوست در سال ۲۰۱۵ جایزه بادبادک طلایی را به خاطر متنش دریافت کرده است. این کتاب همچنین جایزه کتاب‌های تصویری واشنگتن را دریافت کرده است.

چهارمین کتاب تصویری او که با همکاری همسرش نوشته و تصویرگری کرده است در زمستان ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد.

برگردان
آناهیتا حضرتی کیاوندانی
تهیه کننده
سپیده سیف اشرفی
سال نشر
۱۳۹۵
ناشر
نویسنده
Jessixa Bagley, جسیکا بگلی
Submitted by editor3 on