تابستان غبارآلود کودکان زرآباد با بسته های کتاب «با من بخوان» رنگین شد

بسته های کتاب طرح کتابخانه‌های کوچک تابستانی «با من بخوان» همراه با استقبال کودکان برخی از روستاهای منطقه زرآباد، به کتابخانه‌های مدرسه‌ها و کتابداران روستاها تحویل داده شدند.

بنابر گفت‌وگوی سایت کتابک با شیرین احمدیان، روابط‌عمومی برنامه «با من بخوان»، این بسته‌ها با اهدای کتاب از سوی انتشارات فنی ایران، نشر هوپا و انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و همچنین پشتیبانی مالی صندوق آموزش و توانمندسازی کودکان کار و محروم وابسته به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان فراهم شد تا در قالب طرح کتابخانه‌های کوچک تابستانی «با من بخوان» به دست کودکان برسد.

«کتابداران کودک» در طرح کتابخانه های کوچک تابستانی

روابط‌عمومی «با من بخوان» درباره ارسال این بسته‌ها گفت:

«پس از آماده‌سازی بسته های کتاب؛ پدرام بهروزی و کیوان ارشادی، دو تن از اعضای برنامه «با من بخوان» که به صورت داوطلبانه مسئولیت رساندن کتاب‌های باکیفیت کودکان و نوجوانان را به کتابخانه‌های کوچک تابستانی برعهده داشتند، بسته های کتاب را به کودکان روستاها و مدرسه‌های منطقه زرآباد رساندند. این کتاب‌ها در ۱۶ مدرسه در روستاهای منطقه زرآباد توزیع شد.

در برخی روستاها که آموزگاران نمی‌توانستند جهت تحویل و به امانت سپردن کتاب در طول تابستان به کودکان در روستا حضور داشته باشند، دانش‌آموزانی علاقه‌مند داوطلب شدند که در طول تابستان به عنوان کتابدار - دانش آموز به کودکان روستاهای خود کتاب بدهند یا برای‌شان کتاب بخوانند.

در این طرح، بسیاری از کودکان و نوجوانانی که در سال گذشته طی اجرای برنامه «با من بخوان» با ادبیات کودکان و شیوه‌های بلندخوانی آشنا شده‌اند به یاری مربیان و آموزگاران خود می‌آیند تا این کتابخانه‌های کوچک را در طول تابستان در مدرسه، مسجد یا حتی خانه‌های خود فعال نگاه دارند. در پایان تابستان، تمامی کتاب‌های کتابخانه‌های کوچک تابستانی به کتابخانه‌های کلاسی‌ در مدرسه‌ها بازگردانده می‌شوند تا در سال آینده تحصیلی نیز دوباره با کودکان خوانده شود.»

 

ارسال بسته های کتاب

طرح کتابخانه‌های کوچک روستایی «با من بخوان»

 

کودکان روستا به پیشواز بسته های کتاب کتابخانه‌های تابستانی آمدند

روابط‌عمومی برنامه «با من بخوان» درباره استقبال از این طرح در روستاها افزود:

«بنا بر گزارش همکاران داوطلب «با من بخوان» گروه بزرگی از کودکان و نوجوانان و همچنین مسئولان درسی در برخی از روستاهای منطقه همچون روستای «جد» به استقبال بسته های کتاب‌ آمدند تا آن‌ها را تحویل بگیرند.

 

استقبال از بسته های کتاب

استقبال کودکان و نوجوانان از بسته های کتاب

 

کودکان و نوجوانان

استقبال کودکان و نوجوانان از بسته های کتاب

 

‌راه‌اندازی کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» در زرآباد

در حال حاضر در برخی از مدرسه‌هایی که در طرح کتابخانه‌های کوچک تابستانی «با من بخوان» شرکت کرده‌اند، کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» در حال شکل‌گیری است. در این کتابخانه‌های کودک‌محور، فضایی جداگانه و مشخص در مدرسه به کتابخانه اختصاص داده می‌شود که پس از طراحی و مناسب‌سازی فضای کتابخانه از سوی «با من بخوان» برای حضور کودکان، کتابخانه تجهیز می‌شود و نشست‌های کتابخوانی گوناگون در آن برگزار خواهد شد. ما امیدوار هستیم با حمایت‌های مالی نهادها، موسسه‌ها و خیران پشتیبان برنامه «با من بخوان» بتوانیم در سایر مدرسه‌ها نیز کتابخانه‌های کودک‌محور ایجاد کنیم.»

شیرین احمدیان در پایان درباره ایده راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک تابستانی «با من بخوان» گفت:

«ایده راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک تابستانی «با من بخوان» و ارسال بسته های کتاب برای کودکان و نوجوانان از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ هنگامی شکل گرفت که آموزشگران برنامه «با من بخوان» برای بازدید و تهیه گزارش از روند اجرای برنامه «با من بخوان» در سال گذشته به منطقه زرآباد واقع در شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان رفتند. بنا بر گزارش‌های آموزشگران، کودکان این منطقه، هیچ امکان تفریحی و سرگرمی را جهت گذران اوقات فراغت در تابستان نداشتند. بر همین اساس موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان بر آن شد در پاسخ به این درخواست و نیاز کودکان، بسته های کتاب برای همه گروه‌های سنی کودکان آماده و به مناطق ارسال کند تا کتابخانه‌های کوچک تابستانی خود را در هر کجا که می‌توانند برپا دارند. از اوایل تیرماه ۱۳۹۶ نیز این طرح را به اجرا درآمد.

اکنون پس از ارسال این بسته های کتاب، این دانش آموز کتابداران موظف شدند که در پایان تابستان از فعالیت های کتابخانه تابستانی خود برای کارشناسان با من بخوان گزارش تهیه کنند.

 

فضای کتابخانه

فضای کتابخانه‌ای نیازمند به تجهیز

 

بسته بندی کتاب ها

بسته‌بندی کتاب‌های اهدایی از نشر هوپا

 

کتاب کودک

بسته‌بندی کتاب‌های اهدایی از انتشارات فنی ایران

 

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

بسته‌بندی کتاب‌های اهدایی از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

 

 

 

کلیدواژه:
Submitted by editor71 on