فرهاد حسن‌زاده از ده‌سالگی کتابک می‌گوید

جهان هستی اجزای به هم پیوسته‌ای دارد. اجزایی که هرکدام در کار خود هستند و در جنبشی خرد، وجودی ساده دارند اما نقشی که در کل بازی می‌کنند مهم و اساسی است.

یک اتوموبیل را در نظر بگیرید. صدها قطعه و پیچ و... دارد. هرکدام از قطعه‌ها برای خود هویت فردی و مهندسی خاص خود را دارد. اما تمامی آن قطعه‌ها اتومبیل را به حرکت در می‌آورند. خرابی یا نبود یک قطعه، حتی یک پیچ یا پین کوچک، باعث ایستادن یا حرکت ناموزون ماشین می‌شود. ماشینِ فرهنگِ کشور ما اگر شاکله و هویت درستی ندارد، به این دلیل است که هرکدام از قطعاتش در یک بی‌نظمی تاریخی کار خود را می‌کند و کاری به سایر اجزا و واحدها ندارد. در این میان حتی راننده هم حاضر نیست ماشین را کنار بزند، به صدای ناهنجار موتور گوش بدهد و در پی تعمیر یا تعویض یا بهبود آن باشد.

فرهنگ یعنی تمام رفتارهای خرد و کلانی که هویت یک جامعه را تشکیل می‌دهد. ادبیات، بخشی از ساختار فرهنگی یک سرزمین است و ادبیات کودک هم بخشی از آن شاخه‌ی تنومند است. در چرخه‌ی ادبیات کودک اجزای زیادی در کارند تا جنبشی و حرکتی رو به جلو داشته باشند. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند من بهترینم و اگر من نباشم دنیا از حرکت می‌ایستد.

نویسنده، شاعر، تصویرگر، ناشر، پخش‌کننده کتاب، کتاب‌فروش، منتقد، پژوهشگر، کتابدار، روزنامه‌نگار، مترجم، تسهیل‌گر، مربی و معلم و در نهایت مخاطب دست‌هایشان در دست هم است تا این چرخه کامل شود. اگر من به عنوان نویسنده، زیباترین کتاب دنیا را بنویسم ولی این کتاب دیده و خوانده نشود انگار هیچ کاری نکرده‌ام. اگر کتاب من در شمارگانی متناسب با جمعیت کشور منتشر و پخش و خوانده نشود هم از نظر اقتصادی و هم روانی تاثیر بر من و آثار بعدی‌ام خواهد داشت. با نگاهی ساده و گذرا می‌توان فهمید در این سال‌ها ماشین ادبیات کودک خوب و با تمام نیرو کار نکرده است. این ماشین انرژی زیادی مصرف می‌کند، سروصدا و آلودگی زیادی دارد اما حرکتش کند و لاکپشتی است.

همه‌ی این‌ها را گفتم که برسم به اصل ماجرا، یعنی یکی از اجزای سالم و پرجنب‌وجوش این ماشین. تا بی‌تعارف بگویم وجود سایتی مانند کتابک چقدر اهمیت دارد. چقدر شبیه پمپ روغن است که روغن را لابه‌لای چرخ‌دنده‌ها و پیستون‌ها به جریان می‌اندازد تا موتورمان به نرمی حرکت کند و ما را رو به جلو ببرد. و ما، تک‌تک نویسندگان و دست‌اندرکاران خلق کتاب کودک، چقدر مدیون کسانی هستیم که شایسته و بایسته بدون دود و هیاهو گوشه‌ای نشسته‌اند و کارشان را می‌کنند. خبررسانی می‌کنند، کتاب‌های مناسب را معرفی می‌کنند، به آموزگاران و خانواده‌های سردرگم که نیاز به شناخت کتاب خوب دارند، کمک می‌کنند و کلی کار خوب دیگر که همه در خدمت یک چیز است. در خدمت کودکان. در خدمت فرهنگ و کودکانی که تشنه‌ی دانستن و تجربه اندوختن هستند.

تولدتان مبارک و چرختان در چرخشی بی‌درنگ.

Submitted by editor on