تولد ۱۰ سالگی کتابک

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با تولد ۱۰ سالگی کتابک را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
وقتی که شب است و تاریکی، می‌توان دل خوش داشت که سرانجام سحر می اید و نورو روشنی.... می‌توان دل خوش داشت و شب خوابید...پلک‌ها برهم گذاشت به امید روز... می‌توان شمع‌ها را در پستوی خانه دل نهان کرد و ندید و ندید و چشم بندی هم بر دیده و دل زد و خود را به خواب زد و خوابید ودر خواب روز را دید... و می‌توان شمعی برافروخت وراضی نشد به نور حقیر حباب‌ها... بر کیک کتابی کتابک ده شمع می‌بینم، رنگین مثل رنگین کمان، طنابی که اسمان را به زمین می‌پیوندد...
شنبه, ۱۳ بهمن
در زبان‌شناسی اصطلاحی وجود دارد که به آن «همنشینی» یا «باهم‌آیی» می‌گویند. باهم‌آیی یعنی هر واژه در بافت و متن جدید، معنای جدیدی پیدا می‌کند. یعنی که معنی هر واژه به کمک واژه‌هایی که کنارش می‌نشینند، مشخص می‌شود. یعنی که هر واژه می‌تواند صدها و هزاران معنی تازه پیدا کند وقتی کنار واژه‌های دیگر می‌نشیند؛ مثل همین «ده‌سالگی».
چهارشنبه, ۱۰ بهمن
ده سالگی کتابک را تبریک می‌گویم. از همان سال‌های اولی که کتابک راه‌اندازی شد هر از گاهی به آن سر زده‌ام و همیشه پاسخگوی نیازهایم بوده است. سایت پر و پیمانی است، هر وقت به مدارس رفته‌ام یا با مربیان و اولیایی برخورد کرده‌ام که فهرستی جهت خرید کتاب تقاضا کرده‌اند، با خیال راحت کتابک را معرفی کرده‌ام. سایت پر و پیمانی است و غیر از معرفی کتاب برای همه گروه‌های سنی -به خصوص ۰-۲ سال که با اضافه شدنش به سایت خیلی هیجان‌زده شدم- معرفی مقالات و کارگاه‌های مفصلش به نظرم خیلی راهگشا هستند. «فکرهمه چیز را کرده‌اند»، سری به سایت بزنید تا متوجه منظورم بشوید.
سه شنبه, ۹ بهمن
واقعیت این است که من هیچ ابزارسنجشی برای تعیین نقش «کتابک» در ترویج کتاب‌خوانی در اختیار ندارم، چون در هر صورت وقتی از «نقش» صحبت به میان می‌آید، اولین واکنش ذهنی ما میزان «اثرگذاری» و «اثرپذیری» این نقش در حوزه‌های فعالیت این نهاد است.
سه شنبه, ۹ بهمن
ده سال پیش در چنین روزهایی گروهی از کوشندگان ادبیات کودکان و دوست‌داران فرهنگ ایران دور هم آمدند و چراغ سایت کتابک را برای اهالی ادبیات کودکان و نوجوانان، مروجان کتاب و کتاب‌خوانی، پژوهشگران، مربیان، مادران و پدران، کتابداران و آموزگاران روشن کردند و در این یک دهه، میلیون‌ها نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آن بهره‌مند شدند.
دوشنبه, ۸ بهمن
جمشید خانیان در رمانش «گفت‌وگوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ی جزیره‌ی رنگ‌ها» که بسیار دوستش دارم، می‌گوید: «وقتی داریم راه می‌رویم، در اصل داریم یک کاری می‌کنیم که نیفتیم. راه رفتن مثل زندگی کردن است، چون توی زندگی اگر پای عقبی‌مان را جلو نگذاریم با دماغ می‌خوریم زمین...»
دوشنبه, ۸ بهمن
تا چند سال پیش که بازار نشر کتاب کودک به آشفتگی امروزه نبود و ظهور ناشران و پدیدآورندگان جدید و حجم عظیم کتاب­­‌های گوناگون خانواده­‌ها و مربیان و معلمان و مروجان را برای انتخاب مواد خواندنی باکیفیت این‌چنین دچار سردرگمی نکرده بود، ضرورت راه­‌اندازی یک نهاد مجازی یاریگر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در کشور به شدت احساس می‌شد.
یکشنبه, ۷ بهمن
هر فرهنگی دارای مرکز و حاشیه است، حاشیه‌ها عامل پویایی فرهنگ‌اند و جریان‌های فرهنگی که روزگاری حاشیه‌ای محسوب می‌شدند به مرور زمان به جریان مرکزی بدل می‌شوند.
یکشنبه, ۷ بهمن
جهان هستی اجزای به هم پیوسته‌ای دارد. اجزایی که هرکدام در کار خود هستند و در جنبشی خرد، وجودی ساده دارند اما نقشی که در کل بازی می‌کنند مهم و اساسی است.
شنبه, ۶ بهمن
در سال‌های اخیر جنبشی در قاره سبز راه افتاده تحت عنوان «جنبش آهستگی» که هدف آن آهسته کردن جریان شتاب‌آلود زندگی در قرن ۲۱ است. آهسته بخوریم و آهسته بنوشیم و آهسته گام برداریم تا یادمان بماند عشق‌بازی با مولفه‌های معنابخش زندگی، آهستگی و پیوستگی می‌خواهد. معادل چنین جنبشی ده سالی است در حوزه ادبیات کودک ایران در میان دوست‌داران کتاب و کودک راه افتاده است.
جمعه, ۵ بهمن
وقتی برای اولین‌بار سایت کتابک را دیدم، احساس کردم گنجی پیدا کرده‌ام. منبعی غنی و به‌روز درباره‌ی همه‌ی موضوع‌های مربوط به کودک، به‌ویژه ادبیات کودکان.
پنجشنبه, ۴ بهمن
به مناسبت ده‌سالگی «کتابک» آرزویی برای کتابک آرزوی طول عمر متعارف یک انسان، برای یک رسانه، اگرچه محدود است اما چون تحققش شیرین است و دشوار؛ آرزوی بدی نیست.
چهارشنبه, ۳ بهمن
به مناسبت دهمین سالگرد فعالیت کتابک، با الهام از کتاب یک دقیقه صبر کن یویی مورالز
چهارشنبه, ۳ بهمن
می‌خواهم بگویم بعضی از نفرات یک نفر نیستند. بیشتر از یکی و دوتا هستند، یعنی یک گروه‌اند، یک تیم کاری همواره در اندیشه و پویش. بعضی گروه‌ها و جمع‌ها و شوراها و سازمان‌ها هم همین‌طورند.
سه شنبه, ۲ بهمن
خرد باید و دانش و راستی که کژی بکوبد در کاستی هنگامی که خِرَد می‌آید، دانش و راستی می‌آورد و دیگر جایی برای کژی نمی‌ماند که کاستی‌ها را به رخ بکشاند. این سخن فرزانه‌ای بس حکیم و بزرگ، فردوسی نازنین است. کتابک، این درخت ده‌ساله که اکنون هزاران میوه از خود دارد، کار خود را با این سروده آغازید. جایی کاستی بود و باید آن کاستی پر می‌شد.
سه شنبه, ۲ بهمن
ده ساله شدن در سرزمینی که کتاب و فرهنگ، نخستین قربانی تنگدستی و دغدغه‌های روزمرگی است، دل سپردن به گسترش کتاب‌خوانی و نگاهبانی از ادبیات، دشواری وظیفه‌ای است که تنها از عشق به انسان و زندگی برمی‌آید.
دوشنبه, ۱ بهمن
کتابک ده ساله شد. خبری بسیار دلگرم‌کننده برای خانواده ادبیات کودکان و همه‌ی کسانی که به رشد و تعالی کودکان می‌اندیشند.
دوشنبه, ۱ بهمن
اول، چه چیزی برای من شیرازی بهتر از این‌که تا خبرنگار یا دانشجویی اطلاعاتی از کتاب‌ها یا جوایزم بخواهد، سریع بگویم برو کتابک.
یکشنبه, ۳۰ دی