فعالیت‌های محیط‌زیستی با کودکان در جشن روز جهانی زمین

این فعالیت‌های محیط‌زیستی را با کودکان خود انجام دهید

روز جهانی زمین فرصتی است تا کمی از سرعتمان کم کنیم، بایستیم و زمین را برای تمامی بخشندگی‌هایش تحسین کنیم و این را به کودکانمان نیز بیاموزیم.

در این نوشته، به مناسبت روز جهانی زمین، فعالیت‌های محیط‌زیستی برای کودکان پیشنهاد داده شده است تا کودکان تشویق شوند با کمک مواد طبیعی و بازیافتی چیزهای جدیدی را خلق کنند و زمان بیشتری را بیرون از خانه و در طبیعت سپری کنند.

فعالیت‌های محیطزیستی روز جهانی زمین با مواد طبیعی

۱. سنگ‌ها را نقاشی کنید

نقاشی بر سنگ‌ها از جمله فعالیت‌های محیط‌زیستی ساده و مورد علاقه کودکان است. به همراه کودکتان به طبیعت بروید (طبیعت می‌تواند یک باغچه کنار خانه‌تان باشد) و سنگ‌های مختلف جمع کنید. سپس از کودکتان بخواهید روی آن‌ها را نقاشی کند. می‌توانید از این سنگ‌ها در تزئین گلدان‌های خانه، باغچه یا هر جای مناسب دیگری استفاده کنید.

 

فعالیت‌های محیط‌زیستی

 

۲. نقاشی با آب

یک سطل کوچک آب به همراه قلم‌مو، به کودکتان بدهید و به او اجازه دهید خارج از خانه با استفاده از قلم‌مو و آب هر جا را که دوست داشت نقاشی کند.

 

نقاشی با آب

 

۳. یک شهر کوچک درست کنید

به همراه کودکتان درون یک جعبه‌ی خالی، خزه‌ها، برگ‌ها و گل‌های خشک، سنگ‌ها و آدمک‌های عروسکی بچینید و به این شکل با سلیقه کودک یک شهر کوچک بسازید.

 

شهر کوچک

 

فعالیت‌های محیط‌زیستی روز جهانی زمین با مواد بازیافتی

۴. با کمک از بطری‌های پلاستیکی نوشیدنی، حباب بسازید

یک بطری کوچک آب معدنی را از وسط به دو نیم ببرید. قسمت بالایی بطری، مورد استفاده شما خواهد بود. سپس به کودکتان بیاموزید بخش بریده‌شده آب معدنی را داخل محلول آب و صابون کند و از دهانه بطری آرام داخل آن را فوت کند و حباب بسازد.

 

فعالیت‌های محیط‌زیستی

 

همچنین می‌توانید در انتهای یک بطری کوچک آب معدنی یک سوراخ کوچک بسازید و این بار در بطری را داخل محلول آب و صابون کنید و سپس از سوراخ کوچک انتهای بطری داخل سوراخ فوت کنید و حباب بسازید.

 

حباب بساز

 

۵. خانه بسازید

با استفاده از نخ و چند روزنامه دورریختنی، برای کودکتان همانند شکل زیر، خانه بسازید.

 

ساختن خانه

 

۶. ساز بسازید

با استفاده از قوطی‌های کنسرو دورریختنی و همچنین یک بادکنک، به کودکتان بیاموزید ساز بسازد. ابتدا از او بخواهید قوطی کنسرو را رنگ کند. سپس بادکنک را مطابق تصویر زیر، همانند پوششی روی قوطی بکشید. حالا او می‌تواند با کشیدن بادکنک و رها کردن آن و همچنین ضربه زدن روی آن، صدای سازهای مختلف را درآورد.

 

ساز بسازید

 

فعالیت‌های محیطزیستی روز جهانی زمین برای خلق اثرهای هنری در طبیعت

۷. نقاشی سایه‌ها

یکی از فعالیت‌های محیط‌زیستی ساده در پیوند با هنر، این فعالیت است. در یک روز آفتابی به همراه کودکتان به طبیعت بروید. در یک حالت جالبی که او ایستاده است با یک گچ رنگی (از او بپرسید چه رنگی را دوست دارد)، سایه او را روی زمین بکشید. سپس شما بایستید تا او شکل سایه شما را بکشد. این کار به کودک شما کمک می‌کند هر چیزی را از زاویه‌ای جدید ببیند؛ کاری که تفکر خلاق را در او رشد می‌دهد.

 

سایه ها

نقاشی سایه ها

 

۸. رنگ‌ها را در طبیعت پیدا کن

برگه‌هایی تهیه کنید که در آن برگه‌ها طیفی از رنگ‌ها وجود داشته باشد. برای نمونه مطابق آنچه در تصویر می‌بینید برگه‌هایی که شامل طیفی از انواع سبز، آبی و ... باشند. سوراخی کوچک در بخش بالایی هر رنگ ایجاد کنید. از کودک بخواهید رنگ‌ها را در طبیعت بیابد و با گذاشتن رنگ‌های طبیعت در پشت آن سوراخ، مطمئن شود که آن رنگ درست با رنگ کاغذ مطابقت دارد. کودک از این راه رنگ‌ها را به خوبی می‌آموزد.

 

یافتن رنگ ها در طبیعت

رنگ ها در طبیعت

یافتن رنگ ها

 

۹. از رنگ‌ها عکس بگیرید

کودکتان را با خود به خارج از خانه ببرید. از او بخواهید هر چیزی را که به رنگ قرمز است بیابد و شما از آن عکس بگیرید. خواهید دید که چقدر نگاه شما به جهان با کودکتان متفاوت است چرا که هر یک به چیزهای مختلفی اوجه خواهید کرد. سپس از او بخواهید او عکس بیندازد.

 

رنگ ها

عکس گرفتن

عکس گرفتن از رنگ ها

برگردان:
فاطمه بدری
Submitted by editor71 on