مشکل گفتاری و زبانی کودکان خود را با خواندن کتاب حل کنید

عنوان لاتین:
Reading Together: Tips for Parents of Children with Speech and Language Problems

کودکانی که مشکل گفتاری و زبانی دارند ممکن است در بیان افکارشان با استفاده از کلمات یا حرکات دست، صورت و بدن مشکل داشته باشند. همچنین ممکن است بیان شفاف کلمات و درک زبان گفتار یا نوشتار برای آن‌ها سخت باشد. کتاب خواندن برای فرزندتان و خواستن از او برای نام بردن تصویر اشیا در کتاب یا خواندن کتاب برای شما می‌تواند مهارت‌های گفتاری و زبانی او را تقویت کند.

نوزادان و نوپایان

به فرزندتان کمک کنید کتاب‌ها را دوست بدارد

شما درخواهید یافت که سهیم شدن کتاب‌ها با کودکتان، روش خیلی خوبی برای برقراری رابطه با کودکتان است و درعین‌حال به رشد او کمک می‌کند. عشق به کتاب را به فرزندتان هدیه دهید تا تمام عمر همراه او باشد.

مشکل گفتاری و زبانی کودکان ممکن است در انتقال افکارشان با کلمات و حرکات دست و صورت آن‌ها مشکل ایجاد کند. آن‌ها همچنین ممکن است بیان واضح کلمات و درک زبان گفتار و نوشتار نیز برایشان مشکل باشد. برای کودک خود کتاب بخوانید، از او بخواهید نام تصاویر چیزهای مختلف را درون کتاب‌ها به شما بگوید و همچنین از او بخواهید کتابی را با صدای بلند برایتان بخواند.

مقاله‌های «شیوه های علاقه مندی کودکان به کتابخوانی» و «راهنمای قدم به قدم کتاب خواندن برای کودکان» را مطالعه کنید.

نکاتی برای کتاب خواندن با نوزاد یا نوپایتان

هر بار که برای فرزندتان کتاب می‌خوانید، به رشد مغز او کمک می‌کنید. پس هر روز این کار را انجام دهید. کتاب‌هایی برگزینید که فکر می‌کنید فرزندتان از آن لذت خواهد برد و خواندنش برای شما نیز لذت‌بخش خواهد بود.

از آنجایی که کودکان کم‌سن‌تر دوره توجه کوتاهی دارند، سعی کنید در ابتدا هر بار چند دقیقه بخوانید. سپس زمان با هم خواندن را توسعه دهید. فرزندتان به‌زودی درخواهد یافت که زمان خواندن چقدر سرگرم‌کننده است!

مقاله «چگونه می‌توانید به نوزاد خود در یادگیری کمک کنید» را مطالعه کنید.

فعالیت‌های برای رفع مشکل گفتاری و زبانی کودکان

این فعالیت‌ها را همراه با کودکتان برای رفع مشکل گفتاری و زبانی کودکان امتحان کنید:

  • یک داستان را دوباره و دوباره بخوانید. تکرار به او کمک خواهد کرد که زبان را بیاموزد و آن را تقویت کند.
  • کتاب‌هایی با شعر یا ترانه انتخاب کنید. همراه با شعرها دست بزنید و به فرزندتان کمک کنید که همراه با آن دست بزند. همان‌طور که فرزندتان پیشرفت می‌کند، از او بخواهید که آن را با کلمات تکمیل کند (ماه تو آسمونه، خورشید خوابیده. خورشید که بیدار شد ماهو ...)

پیشنهاد کتاب برای کودکان:

خرید کتاب چه و چه و چه یک بچه

خرید کتاب هیچ هیچ هیچانه

خرید کتاب رفتم به باغی

خرید کتاب مرغ سرخ پاکوتاه

پیشنهاد کتاب برای بزرگسالان:

خرید کتاب کلیدهای برخورد با لکنت زبان در کودکان

  • به تصاویر اشاره کنید و درباره آن‌ها صحبت کنید. (به میمونه نگاه کن!) شما می‌توانید از فرزندتان هم بخواهید که به تصاویر اصلی اشاره کند. (پیشی کو؟)
  • درباره رویدادهایی از زندگی فرزندتان صحبت کنید که به داستان ارتباط دارد. (خرسه شلوار آبی داره درست مثل تو!)
  • از فرزندتان سوالاتی درباره داستان بپرسید. (اون خرگوشه قایم شده؟)

مشکل گفتاری و زبانی

کودکان پیش‌دبستانی و سن مدرسه

به کودک پیش‌دبستانی و سن مدرسه خود کمک کنید تا کتاب‌ها را دوست بدارند

اغلب وقتی برای فرزندتان کتاب می‌خوانید و زمان کتاب خواندن را با زمان بغل و بازی ترکیب می‌کنید، فرزندتان در ذهنش کتاب‌ها را به زمان‌های خوشی پیوند خواهد زد. بنابراین به خواندن هر روزه برای فرزندتان ادامه دهید. کتاب‌هایی را برگزینید که در سطح زبان فرزندتان باشد و فرزندتان دوست داشته باشد.

در اینجا بعضی از فعالیت‌هایی که می‌توانید امتحان کنید مطرح شده است:

  • درباره داستان با فرزندتان گفتگو کنید. (چرا فکر می‌کنی میمونه کلید رو دزدیده؟)
  • به فرزندتان کمک کنید که از صداهای حروف آگاه شود. (در حالی که به تصویری از یک مار اشاره می‌کنید، بپرسید: «مار چه صدایی داره؟») همان طور که فرزندتان پیشرفت می‌کند، سوالات پیچیده بیشتری بپرسید. (در حالی که به تصویر یک توپ اشاره می‌کنید، بپرسید: «توپ، با چه صدایی شروع می‌شه؟»)
  • با فرزندتان بازی‌های صدادار انجام دهید. کلماتی را که قافیه‌دار هستند (توپ، سوپ) یا با همان صدا شروع می‌شوند (مامان، ماه) فهرست کنید.

در پیوند با این مقاله بیشتر بخوانید:

برگردان:
ستاره بابایی
Submitted by editor71 on