نمایشگاه گروهی بذر صلح با آثاری از کودکان محلات حاشیه شهر تهران

جمعیت دانشجویی مردمی امام علی (ع) «نمایشگاه گروهی بذر صلح» شامل آثار هنر دست کودکان و محلات حاشیه تهران در مراکز جمعیت امام علی (ع) را برگزار کرد.

زهرا کبیری، تصویرگر، مربی کودکان در طرح خلق آثار کودکان جمعیت امام علی (ع) و مسئول انتشارات ورتا در گفت‌وگو با سایت کتابک درباره نمایشگاه گروهی بذر صلح گفت:

«در این نمایشگاه که از ۱۵ مهرماه ۱۳۹۶ آغاز شده است، مجموعه آثار و کتاب‌های خلق‌شده از سوی کودکان جمعیت امام علی (ع) به نمایش درآمده است. این کتاب‌ها از سوی انتشارات ورتا به چاپ رسیده‌اند.

انتشارات ورتا پیش‌تر نیز به اقدام به انتشار کتاب‌هایی کرده است که به طور کامل از سوی کودکان خلق شده‌اند اما در این پروژه با جمعیت امام علی (ع) همکاری خوبی داشته است. ما به دنبال راهی بودیم تا با استفاده از کتاب‌ها، كودكان را در مركز توجه قرار بدهيم، به آن‌ها فرصت خودابرازی بدهيم و آنان را جدی تلقی كنيم. همچنین به دنبال چاپ کتاب‌های کودکان محلات حاشیه تهران، سود مالی هم به آنان می‌رسد.»

بروز خلاقیت کودکان در جریان نمایشگاه گروهی بذر صلح

کبیری درباره آموزش خلق کتاب به کودکان در این طرح گفت:

«کتاب‌ها را تعدادی از کودکان علاقه‌مند درست کردند. ما با کارشناسان بسیاری در حوزه رسانه کودکان در این باره مشورت کردیم که چگونه کودکان می‌توانند در رسانه تولید محتوا و مشارکت کنند. نتیجه مشورت‌ها یافتن راهی بود که افزون بر اینکه کودکان را از دنیای کودکی جدا نسازد، منجر به بروز خلاقیت آنان نیز شود. بنابراین به این طرح روی آوردیم.

آموزش بر مبنای خلاقیت بوده است. هدفمان این بود که کودکان خلاقیت خود را بروز دهند و رویاها و آرزوهای خود را در قالب کتاب‌ها مکتوب و تصویرگری کنند. کارکرد این کتاب‌ها با کتاب‌های نوشته بزرگسالان متفاوت است. ما می‌خواستیم کودکان افزون بر آنکه از این کار فرهنگی لذت می‌برند، به عنوان نماینده‌ای از هم‌نسلان خود، تفکرات و اندیشه‌های خود را آزادانه در قالب کتاب پیاده سازند. همه داستان‌ها و تصویرگری کتاب‌ها از سوی کودکان بوده است و تسهیل‌گر تنها نقش هدایت‌گری را برای آنان ایفا می‌کرده است.

 

نمایشگاه گروهی بذر صلح

نمونه‌ای از آثار کودکان

 

مربی کودکان در طرح خلق کتاب از سوی کودکان درباره ارزش‌های این برنامه گفت:

«طرح کتابسازی از سوی کودکان تا کنون در بسیاری از کشورها انجام شده است تا صدای کودکان به گوش بزرگ‌سالان و کودکان برسد. در ایران ما این کار را انجام دادیم و جمعیت دانشجویی مردمی امام علی (ع) نیز از آن استقبال کرد.»

نمایشگاه گروهی بذر صلح از ۱۵ مهرماه ۱۳۹۶ آغاز شده است و تا ۲۰ مهرماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ و پنجشنبه ۹ تا ۱۲ در فرهنگسرای آفتاب واقع در خیابان شریعتی، روبه‌روی خیابان دولت، خیابان امام‌زاده پذیرای حضور علاقه‌مندان خواهد بود.

 

Submitted by editor71 on