کتابخانه کودک محور «با من بخوان» پناهگاهی برای کودکان منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب

کارشناسان و هم‌یاران برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» که یاری‌رساندن به کودکان در بحران را از وظایف مهم خود می‌داند، از روزهای آغاز رخداد زلزله در استان کرمانشاه، با کوله‌ها و کیف‌های کتاب به مناطق زلزله‌زده شتافتند تا با خواندن کتاب و گفت‌وگو با کودکان وحشت‌زده و دردمند، آرامش روحی و روانی را برای آنان فراهم کنند.

راه‌اندازی کتابخانه کودک محور «با من بخوان» در کانکسی ۳۶ متری در سرپل ذهاب، از جمله گام‌هایی است که برنامه «با من بخوان» در کاری مشترک با «خانه حمایتی آموزشی محمودآباد» شهرری و یاری نیکوکاران و همچنین همکاری انتشارات هوپا، انتشارات فنی ایران، انتشارات دیبایه و انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که کتاب‌ها را فراهم کرده‌اند‌، با هدف یاری رساندن به کودکان منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب برداشته ‌است.

 

کتابخانه با من بخوان

کانکس-کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» با همکاری خانه حمایتی آموزشی محمودآباد شهرری

 

کتابخانه کودک محور

 

فضایی برای تسکین دردهای کودکان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

 

همکاران و ترویجگران برنامه «با من بخوان» تلاش کرده‌اند با فضاسازی و تجهیز کتابخانه کودک محور «با من بخوان» در داخل این کانکس و نقاشی‌های برانگیزاننده و شاد بر دیوارهای بیرونی آن، کتابخانه‌ای زیبا و دل‌پذیر برپا کنند؛ کتابخانه‌ای که در میان انبوه چادرهای خانواده‌های مناطق زلزله‌زده، پناهگاهی امن باشد برای کودکانی که از سپیده‌دم تا پاسی از شب به آن جا می‌آیند تا کتاب بخوانند، نمایش بازی کنند، با یکدیگر و با مربیان خود گفت‌وگو کنند و در یک کلام، ذهن آشفته و پرتنش خود را سامان بخشند و شب‌هنگام نیز کتابی به امانت گیرند تا در چادرهای خود با خواندن داستان، فضایی گرم و انسانی بسازند.

 

کتابخانه با من بخوان

 

تاریخ ادبیات کودکان

 

«با من بخوان» که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برنامه‌ریزی می‌شود، سال‌هاست در بسیاری از مناطق محروم استان‌های ایران همچون استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و چندین منطقه دیگر، با پشتیبانی مالی شماری از شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و غیردولتی اجرا می‌شود. این برنامه با شعار «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» اصلی‌ترین هدف خود را که رساندن کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست گروهی از کودکان و نوجوانان است که در وضعیت معمول زندگی به کتاب‌های باکیفیت دسترسی ندارند، در این مناطق پیش می‌برد. «با من بخوان» همچنین در وضعیت‌های ویژه مانند وقوع رخدادهای فاجعه‌بار طبیعی و اجتماعی که کودکان نیاز به کتاب‌درمانی و دسترسی به کتاب‌های مناسب دارند، به یاری این گروه از کودکان می‌شتابد.

 

کودکان زلزله‌زده

 

در همین راستا، کارشناسان و هم‌یاران «با من بخوان» پس از وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه، از شنبه ۲۷ آبان‌ماه به یاری مناطق زلزله‌زده شتافتند و کتاب‌درمانی و اجرای برنامه «با من بخوان» را با کودکان آسیب‌دیده آغاز کردند. در چارچوب این برنامه تاکنون صدها جلد کتاب باکیفیت به منطقه فرستاده شده است که بخشی از این کتاب‌ها در کتابخانه «با من بخوان» در سرپل ذهاب قرار داده شده و بخشی دیگر به صورت کیف‌ها و کیسه‌های کتاب در اختیار داوطلبان بومی قرار گرفته تا در روستاها و منطقه‌های پیرامون برای کودکان آسیب‌دیده بلندخوانی کنند. همچنین گروه‌هایی از آموزشگران «با من بخوان» نیز به این منطقه سفر کرده‌اند تا این داوطلبان بومی را برای بلندخوانی، انجام فعالیت‌های در پیوند با کتاب و سامان‌دهی کتابخانه آموزش دهند. برنامه با من بخوان با فرستادن کتاب‌های بیشتر، ارائه آموزش پیوسته و هدف‌مند برای افراد ساکن در شهرها و روستاهای اطراف و نظارت بر اجرای برنامه، فعالیت خود را در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز در این منطقه ادامه خواهد داد.

درباره اجرای «با من بخوان» در مناطق زلزله‌زده بیشتر بخوانید:

 

کانکس کتابخانه

کانکس- کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

کودکان زلزله زده کرمانشاه

آماده‌سازی فضای بیرونی کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

آماده سازی فضا

آماده‌سازی فضای بیرونی کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

کودکان زلزله زده کرمانشاه

آماده‌سازی فضای بیرونی کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

کتابخانه کودک محور با من بخوان

نمایی از دیوار بیرونی کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

با من بخوان

نمایی از دیوار بیرونی کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

فضای داخلی

آماده‌سازی فضای داخلی کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

مناطق زلزله زده کرمانشاه

کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

کتابخانه کودک محور

کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

کتابخانه کودک محور

کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

کودکان زلزله‌زده کرمانشاه

کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

کتاب های اهدایی

کتاب‌های اهدایی به کتابخانه کودک محور «با من بخوان»

 

 

 

کلیدواژه:
Submitted by editor71 on