کتاب کوچک برای داستان نویسی

من فکر می کنم این کتاب را باید به همه ی نوجوان ها و حتی جوان هایی که می خواهند راه نوشتن را یاد بگیرند هدیه داد. نمی گویم معجزه می کند، اما یاد می دهد که چه طور با صبوری وقدم  به قدم نوشتن را یاد بگیریم. کتاب های زیادی درباره ی داستان وداستان نویسی نوشته شده اند، اما مطمئن نیستم آن ها هم همین شوق و علاقه به نوشتن را در خواننده به وجود بیاورند. چون کسی که این را نوشته در هر قدم راهی را پیدا می کند تا سختی های نوشتن با شیرینی طی شوند.

او خواننده اش را دست کم نمی گیرد. طوری حرف می زند که انگار شما دست به قلم نشسته اید روبه رویش و منتظرید حرفش تمام شود تا نوشتن را شروع کنید. او را چندان هم دست بالا نمی گیرد که از نکته های ریز غافل شود به عهده ی مخاطب بگذاردشان. با زبانی خوش یک علاقه مند تازه کار را به راه نوشتن می آورد و یکی در میان او را تمرین می دهد تا این شوق به راحتی از دست نرود. تنبلی های نوشتن را می داند. سر به هوایی های یک تازه کار را می شناسد و سعی می کند با ترفند هم که شده او را رامِ نوشتن کند. کتاب کوچک برای داستان نویسی شوخ طبع است و با حوصله، اما اگر بخواهید «زبل بازی» دربیاورید، مچ تان را می گیرد. نمی خواهد به اصطلاح یادتان بدهد که بتوانید سری توی سرها دربیاورید. مهم ترین چیزها را ساده و کامل اما فشرده برای تان می گوید. از پیدا کردن سوژه تا پایان داستان، از سیر تا پیاز اما برای نوشتن.

این کتاب نمی خواهد نویسنده های یک شکل تولید کند، برای همین، هر مسئله را به شکل های مختلف و با مثال های متفاوت توضیح می دهد. خودش را درگیر سبک ها و گونه های نوشتن نمی کند. از چیزهایی که یاد می گیرید می توانید برای سوژه ها و مدل های گوناگون استفاده کنید، زیرا این جا نوشتن مهم است و شوق نوشتن. التبه به گفته ی نویسنده باید" جنمش را هم داشته باشید " تا از شما داستان نویس دربیاید.

تهیه کننده
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان- سال پانزدهم- شماره ۸
نویسنده
فریدون عموزاده خلیلی
Submitted by admin on