لزوم توجه بیشتر روزنامه‌ها به ادبیات کودکان

کمپینی با امضای بیش از هزار فعال ادبی در بریتانیا به راه افتاده تا از روزنامه‌ها دعوت کند بیشتر به کتاب‌های کودک که بخش اصلی بازار کتاب در این کشور را اشغال کرده‌اند، بپردازند.

به نقل از بوک نیوز، نامه‌ای که ماه پیش ارسال شد و در آن «اس‌اف سید» نویسنده‌ی کتاب کودک کمپینی برای حمایت بیشتر از کتاب‌های کودک از سوی روزنامه‌ها مطرح کرده بود، در این مدت ۱۰۰۰ امضا جمع کرده است.

در این نامه از روزنامه‌های بریتانیا خواسته شده دست کم هر هفته یک کتاب کودک را نقد و معرفی کنند.

در این نامه نوشته شده: با نهایت اندوه باید یادآوری ‌شود که کاهش‌های اخیر و کمبودها، بر پوشش کتاب‌های کودک در مطبوعات بریتانیا نیز تاثیر گذاشته است. ما با تلاش سازمانی‌ها رسانه‌ها برای ادامه بقا در این شرایط دشوار احساس همدردی می‌کنیم، با این حال باور داریم در حالی که روزنامه‌ها به نقد و معرفی کتاب می‌پردازند، باید بخشی از این مطالب به کتاب‌های کودک نیز اختصاص یابد.

پیش از این کاهش‌ها، کتاب‌های کودک تنها ۳ درصد نقدهای روزنامه‌ها را به خود اختصاص می‌دادند در حالی که ۳۰ درصد بازار کتاب بریتانیا در اختیار کتاب‌های کودک است.  بر اهمیت حیاتی کتاب‌خواندن برای لذت بردن از مطالعه در سنین پایین به کرات تاکید شده و بسیاری از نویسندگان، تصویرپردازان، ناشران، کتاب‌فروشان، کتابخانه‌داران، آموزگاران و متخصصان این دوره‌ی سنی را دوران طلایی برای ادبیات کودکان می‌دانند.

در ادامه‌ی این نامه آمده است: پوشش هفتگی برای کمک به افرادی که برای کودکان‌شان کتاب می‌خرند حیاتی است و به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات منظمی را برای طیف وسیعی از ادبیات به دست آورند. اکنون زمان آن است که سیاست‌های روزنامه‌های پرفروشی مثل «سان» و «ساندی تایمز» بر این سیاست متمرکز شود تا به سیاست دیگر روزنامه‌ها نیز بدل شود.

کیت ادواردز مدیرعامل انتشارات سون استوریز، کیمبرلی رینولدز استاد ادبیات کودک دانشگاه نیوکسل و الیزابت لیرد نویسنده‌ی کتاب کودک از جمله چهره‌های جدیدی هستند که با امضای خود از این نامه حمایت کرده‌اند.

فیلیپ پولمن، نیل گیمن، مالوری بلکمن، ریس ریدل و فرانچسکا سیمون از چهره‌های مشهور ادبیات کودک و نوجوان پیش از این، از این کمپین حمایت کردند.

این کمپین موفقیت‌ها قابل توجهی کسب کرده که مهم‌ترین آن افزایش نقدهای کتاب کودک در ساندی تایمز بوده است. نقدهای این روزنامه از یک مورد به دو مورد در هفته افزایش یافته است

 

منبع
خبرگزاری مهر
Submitted by editor71 on