آشنایی کودکان با جشن‌‌های ایرانی، جشن مهرگان

بعد از نوروز جشن مهرگان مهم‌ترین جشنی است که ایرانیان باستان برگزار می‌کردند. مراسمی که از روز ۱۶ مهرماه تا ۲۱ مهرماه به مدت پنج روز برگزار می‌شده است. آن‌ها روز شانزدهم مهر را مهرگان کوچک و روز بیست و یکم را مهرگان بزرگ می‌نامیدند. حال ما برای پاسداشت جشن مهرگان پیشنهاداتی را ارائه می‌کنیم تا با اجرای آن‌ها بتوانیم کودکان را با یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های ایرانی آشنا کنیم:

کتاب بخوانیم

با توجه به اینکه از گذشته‌های دور ایرانیان بر این باور بودند که در این روز کاوه آهنگر علیه ضحاک قیام کرد و فریدون به پادشاهی رسید، لذا بلندخوانی و بازگویی قصه این داستان را پیشنهاد می‌کنیم. کتاب شاهنامه کودک و نوجوان (دفتر یکم) نوشته «محمدناصر مودودی»، کاوه آهنگر نوشته «مروارید تقی‌بیک» و قصه‌های تصویری از شاهنامه (ضحاک و کاوه آهنگر) نوشته «حسین فتحی» برای این امر مناسب هستند.

تصویرگران کوچک

یکی از داستان‌های پیشنهادی را انتخاب کنید، آن را برای بچه‌ها بلندخوانی کنید و یا به روش قصه‌گویی برایشان تعریف کنید. پس از آن از بچه‌ها بخواهید تا بنابر گفته‌های شما یکی از شخصیت‌های داستان را (کاوه آهنگر، ضحاک، فریدون) را نقاشی کنند. من به شما قول می‌دهم که شاهد آثار تصویری جالبی خواهید بود. در پایان هم برپایی یک نمایشگاه کوچک از آثار خلق شده می‌تواند لذت این کار را برای بچه‌ها افزون‌تر هم کند.

درفش کاویانی درست کنیم

همان‌طور که اشاره شد روز جشن مهرگان روزی است که کاوه آهنگر بر ضحاک قیام کرد. کاوه آهنگر همان شخصیت اسطوره‌ای که در شاهنامه فردوسی از او یاد شده است. یکی از مهمترین نشان‌های قیام او درفش کاویانی است. محققان شکل درفش کاویانی، رنگ‌بندی و ترکیب درست آن را بنا بر نوشته‌های شاهنامه و سکه‌های یافته شده در ایران به صورت زیر تصویر کرده‌اند، حال شما می‌توانید با روش‌های مختلفی چون کلاژ، نقاشی، تکه‌دوزی و یا چاپ روی پارچه به همراه بچه‌ها درفش کاویانی را درست کنید و در مورد پیشینه این پرچم برای بچه‌ها توضیح دهید.

آشنایی کودکان با جشن‌‌های ایرانی، جشن مهرگان

ارغوانی شویم

در منابع آمده است که مردم در این روز تا جایی که امکان داشته لباس‌های ارغوانی یا لااقل لباسه‌ایی که تزئینات ارغوانی‌رنگ داشته، می‌پوشیدند و دور هم جمع می‌شدند. شما هم می‌توانید به مناسبت این روز به بچه‌ها بگویید که اگر لباس ارغوانی دارند آن را بپوشند و اگر هم شرایطتتان به این گونه‌ای نیست که این خواسته را از بچه‌ها داشته باشید، می‌توانید در این روز محیط اطراف خود را با پارچه‌های ارغوانی و یا با نقوش و وسایل ارغوانی تزئین کنید.

کارت‌های شادباش معطر

مردم در روز مهرگان گرد هم جمع می‌شدند، آن‌ها در این روز کاغذنوشته‌هایی (یا همان کارت‌تبریک) را به همراه داشتند تا آن را به دوستشان هدیه بدهند. چون یکی از فسلفه‌های برپایی جشن مهرگان اقامه دوستی‌ها و مهرورزی بوده است. آن‌ها معمولاً این کاغذ نوشته را با بویی خوش هم همراه می‌ساختند و آن در پارچه‌ای زیبا می‌پیچیدند. شما هم می‌توانید از چند روز قبل تعداد زیادی از این کارت‌ها درست کنید و به بچه‌ها هدیه دهید.

انار را فراموش نکنیم

ایرانیان باستان برای جشن مهرگان مثل جشن نوروز سفره پهن می‌کردند. یکی از چیدنی‌های این سفره میوه‌های پاییزی بود، البته میوه‌ای که ترجیحاً به رنگ سرخ باشد و در این میان میوه انار از همه ویژه‌تر بود. لذا پیشنهاد می‌کنیم شما هم به یاد روزگاران گذشته برای بچه‌ها انار تهیه کنید.

گل سرخ

هر کدام از ماه‌های تقویم ایرانی گل مخصص به خودش را دارد. گل مخصوص ماه مهر هم «گل سرخ (رز)» است. تهیه گل سرخ طبیعی، کاغذی، پارچه‌ای و اهدای آن به بچه‌ها می‌تواند شادی جشن کوچک شما را تکمیل کند.

نویسنده
سمانه آقائی آبچوئیه
Submitted by admin on