۱۷ مهر (نهم اکتبر)، روز جهانی پست

نهم اکتبر ۱۷ مهر، به مناسبت سالگرد شکل‌گیری «اتحادیه جهانی پست»Universal Postal Union) UPU)، «روز جهانی پست» نام‌گذاری شده است. این اتحادیه نخستین‌بار در کشور سوئیس و در سال ۱۸۷۴ (۱۲۵۳ ش.) راه‌اندازی شد و دگرگونی بزرگی را در حوزهٔ ارتباط‌های جهانی پدید آورد؛ قابلیت ارتباط گرفتن با سراسر جهان به‌وسیلهٔ نامه‌نگاری.

نام‌گذاری روز جهانی پست از سال ۱۹۶۹ (۱۳۴۸ ش.) آغاز شد و تاکنون هر ساله نزدیک به ۱۵۰ کشور به روش‌های گوناگون، این روز را به‌پاس خدمت‌رسانی پست، گرامی می‌دارند و جشن می‌گیرند. اداره‌های پست برخی از کشورها، نمایشگاه‌های گوناگونی از مجموعه تمبرها و کارگاه‌هایی دربارهٔ تاریخ خدمات پستی برگزار می‌کنند. همچنین در برخی از کشورها، پوستر روز جهانی پست در همه ادارات پستی و مکان‌های عمومی نصب می‌شود و سمینارها، همایش‌ها و سخنرانی‌های در پیوند با روز جهانی پست برگزار می‌کنند. اتحادیه جهانی پست نیز، رقابت جهانی نامه‌نگاری را متناسب با گروه سنی نوجوانان برنامه‌ریزی می‌کند.

شبکه‌های پستی برای سده‌های متمادی به‌کار گرفته شده است. انسان‌ها در زمان‌های گذشته به وسیلهٔ نامه‌نگاری با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند. فرستادن نامه‌ها به کمک نیروی انسانی و یا اسب‌سوار و مأمور پست انجام می‌شد. با گذشت زمان، کشورها برای تبادل خدمات پست بین‌المللی، باهم به توافق رسیدند و در سال‌های پایانی سدهٔ نوزدهم، خدمات پستی جهانی با روندی پیچیده و شتابی آهسته پدید آمد.

هدف روز جهانی پست، آگاه کردن مردم از نقش کلیدی خدمات پستی در کسب و کار، زندگی روزانهٔ تک‌تک انسان‌ها و رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها است.

با پیشرفت فناوری و افزایش شتاب زندگی در شهرهای بزرگ، پست بخش بسیار بزرگی از خدمات ارتباطی میان انسان‌ها را، به پیام‌رسان‌های اینترنتی واگذار کرده است، با این‌همه، همواره بخش بزرگی از کارهای اقتصادی، تجاری و اجتماعی کشورها با بهره‌گیری از خدمات پستی انجام می‌گیرد، و این موضوع لزوم آشنایی کودکان را با برخی از وظایف و خدمات پستی یادآور می‌شود. فعّالیت‌های خلاقانه و آموزندهٔ بسیاری برای درگیر کردن ذهن کودکان با نقش خدمات پستی شکل گرفته است و بیش‌تر پدران و مادران با هزینه‌ای اندک و ابزارهای در دسترس، برخی از این فعّالیت‌ها را همراه با کودک خود می‌توانند تجربه کنند.

به مناسبت روز جهانی پست و برای شناساندن بیش‌تر بخش‌های آن به کودکان، به‌کارگیری برخی از این فعّالیت‌های ساده را به پدران و مادران پیشنهاد می‌کنیم:

  • می‌توانید چرخه فرستادن نامه و دریافت آن را با معرفی بخش‌های گوناگون پست برای کودکان شرح دهید. برای نمونه، با ابزاری ساده (ساخت وسایل با ابزاری مانند مقوا و کارتن و...)، وسایل حمل و نقل به‌کار رفته در اداره‌های پستی، مانند خودرو، کامیون، هواپیما و قطار را به کودکان معرفی کنید. به کمک تکه‌هایی از چوب یا هر وسیله مناسب در دسترس دیگر، ساختمان یک اداره پست کوچک را در خانه‌تان شبیه‌سازی کنید.
  • می‌توانید با مقوا یا جعبه‌ای مانند جعبه کفش، صندوق پست بسازید و آن را تزیین کنید.
  • می‌توانید تمبرهای گوناگونی را برای فرستادن پاکت نامه‌ها، یا برچسب‌های متنوعی که کودک‌تان دوست دارد، به جای تمبر به‌کار ببرید. همچنین تمبر ویژه خودتان را می‌توانید نقاشی کنید، یا از هر روش دیگر برای ساخت آن بهره ببرید. (عکاسی، کلاژ و ترکیب مواد)
  • می‌توانید کاغذهایی با بافت‌ها و رنگ‌های گوناگون را برای نامه‌نگاری به‌کار ببرید. حتی کاغذ نامه‌تان را با مواد رنگی ساده مانند چای، پیاز و...، می‌توانید رنگ‌آمیزی کنید.
  • می‌توانید برای کودکان برگه‌های فعّالیت رنگ‌آمیزی و نقاشی، متناسب با این روز فراهم کنید.
  • بی‌گمان کودکان از بازی کردن در نقش کارکنان پست، استقبال خواهند کرد. می‌توانید با فراهم کردن لباس و کلاه، کیف برای حمل نامه‌ها، صندوق پست، پاکت نامه، تمبر، برچسب و... با کودک‌تان نقش بازی کنید و او را با مراحل گوناگون خدمت‌رسانی پست آشنا کنید.
  • می‌توانید با کودک‌تان به مطالعهٔ کتاب‌ها و مطالبی درباره حرفه‌ها و شغل‌های گوناگون بپردازید.
  • می‌توانید برای کودکان‌تان نامه‌هایی بنویسد و آن‌ها را درون صندوق پست قرار دهید. در زمان مناسب، مانند آخر هفته، نامه‌ها را باز کنید و آن‌ها را برای کودکان‌تان با صدای بلند بخوانید. هم‌چنین از کودک‌تان می‌توانید بخواهید نامه‌ای بنویسد. سپس آن را در پاکت نامه بگذارد و در جای مناسب تمبر آن را بچسباند. نامه را درون صندوق‌های پست بیاندازید و آن را پست کنید.
  • می‌توانید با هماهنگی با اداره پست محل سکونت خود، کودکان را در بازدید از اداره پست همراهی کنید و از کارکنان بخواهید توضیح کوتاهی دربارهٔ بخش‌های آن بازگو کنند. یا شما برای کودک‌تان توضیحاتی را ارائه دهید.

شما افزون بر این پیشنهادها، فعّالیت‌های نوآورانه دیگری را می‌توانید انجام دهید و تجربه‌های‌تان را در این باره، در دسترس دوستان‌تان بگذارید.

برگردان:
نرگس پرسنده‌خیال
Submitted by admin on