همراه با بچه‌ها شیرینی شنبه را احیا کنیم

شنبه یه سیب سرخه، گازش بزن شیرینه

عموماً خیلی از بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها با اکراه و بلکه بی‌حوصلگی روز شنبه را شروع کرده و چه بسا همین آغاز موجب می‌شود تا یک هفته را بدین منوال بگذرانند. مطمئناً برای شما جالب خواهد بود اگر بدانید که در گذشته‌های بسیار دور در سرزمین ایران برای حل این مشکل رسم زیبایی به نام «شیرینی شنبه» وجود داشته، رسمی که چهره شنبه را دوست‌داشتنی‌تر می‌کرده است. در فرهنگ دهخدا در باب رسم «شیرینی شنبه» این‌طور آمده است که:

«رسم است اهل ایران را که روز شنبه صبح از خواب برآمده قدری شیرینی خورند و به حضار قسمت کنند به زعم اینکه اگر این روز بخوشی بگذرد تمام هفته بخوشی سر آید»

حالا اگر دقیق‌تر به این رسم خوشمزه نگاه کنیم می‌بینیم که می‌شود از همین رسم ساده برای آموزش و معرفی میراث فرهنگی به بچه‌ها استفاده کرد. برای همین در ادامه چند پیشنهاد ساده را ارائه کردیم:

 شیرینی‌های ایرانی

همان‌طور که اشاره شد در رسم «شیرینی شنبه» قرار بر این است که روزهای شنبه را با یک شیرینی آغاز کنیم تا این خوشی و شیرینی در کل هفته منتشر شود. خوشبختانه در جای‌جای ایران عزیز شیرینی‌های خوشمزه‌ای وجود دارد که می‌توانید آن را تهیه کنید و در کنار بچه‌ها نوش جان کنید. علاوه بر این شما می‌توانید در قالب برگزاری این رسم کوچک هر هفته را به یک شیرینی اختصاص دهید. برای مثال یک هفته سوهان قم، هفته بعد گز اصفهان، بعدی نوقا تبریز و ... . پیشنهاد می‌کنیم این کار را با معرفی آن شهر از روی نقشه، پخش موسیقی محلی و اگر امکانش بود با لهجه و گویش خاص آن منطقه همراه کنید تا بتوانید شنبه شیرین‌تری را برای بچه‌ها بسازید.

بازدید از کارگاه شیرینی‌پزی

در بیشتر شهرهای ایران قنادی‌هایی وجود دارند که از قدیم‌الایام در پخت و آماده‌سازی یک نوع شیرینی خاص شناخته شده است. شما می‌توانید یکی از شنبه‌ها را به بازدید از این کارگاه‌ها اختصاص دهید تا بچه‌ها بتوانند تجربه تماشای فرآیند شیرینی محلی شهر خودشان را از نزدیک ببینند.

کارگاه کوچک شیرینی‌پزی

اگر توانستید شرایطی را فراهم کنید تا بچه‌ها بتوانند در قالب یک فعالیت گروهی پخت یک شیرینی یا خوراکی شیرین (هرچند ساده) را تجربه کنند. این تجربه می‌تواند بسته به امکاناتی که دارید از تهیه یک ژله ساده تا یک شیرینی خانگی متغیر باشد.

شعر بخوانیم

یکی از شعرهای زیبایی که با حال و هوای رسم «شیرینی شنبه» هماهنگ است شعری با عنوان «سرود شنبه» است. این شعر سروده خانم شکوه قاسم قاسم‌نیا است: (شنبه یه سیب سرخه/ گازش بزن شیرینه/ بپا کلاغ سیاهه نیاد اونو بچینه/ چه سیب سرخی به به چه شنبه شیرینی/یادت باشه تو این روز گل بگی گل بچینی/ چه آبنباتی به به چه شنبه شیرینی/ یادت باشه تو این روز گل بگی گل بچینی ...)

در گذشته از این شعر زیبا نماهنگی تهیه شده که در ادامه می‌بینید:

نویسنده
سمانه آقایی آبچوئیه
Submitted by admin on