نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن در موزه کودکی ایرانک

جمعه چهارم بهمن، موزه کودکی ایرانک به مناسبت هفته بلندخوانی، میزبان یکی از نویسندگان سرشناس حوزه کودک و نوجوان ایران بود.

آقای فرهاد حسن‌زاده که به‌تازگی جزء شش نویسنده‌ی برتر جایزه هانس کریستین اندرسن 2020 انتخاب شده‌است، جمعه چهار بهمن‌ماه، میهمان موزه کودکی بود.

کودکان در کنار خانواده‌های‌شان به شنیدن بلندخوانی اثر ماندگار فرهاد حسن‌زاده، یعنی «دنیا را بلرزان، کوتی‌کوتی» نشستند.

همراهی موسیقی با قصه‌خوانی و همچنین مشارکت و تعامل بچه‌ها در بلندخوانی داستان، فضای گرم و صمیمانه‌ای را پدید آورده بود.

پس از پایان یافتن بلندخوانی، بچه‌ها با تشویقِ فرهاد حسن‌زاده، درخواست کردند چند دقیقه‌ای برای آنان صحبت کند.

فرهاد حسن‌زاده، پس از سلام و احوال‌پرسی با بچه‌ها، اندکی از پیشینه و تجربه‌های خود در نوشتن برای کودکان گفت. سپس جایزه هانس کریستین اندرسن را به بچه‌ها معرفی کرد و گفت که این جایزه‌ی جهانی هر دو سال یکبار، به یک نویسنده یا تصویرگری که در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعّالیت می‌کند، اهدا می‌شود.

فرهاد حسن‌زاده در ادامه تأکید کرد: در دنیای نویسندگی، ما به‌دنبال رقابت و کسب جوایز نیستیم، و همین که شاهد لذّت بردن کودکان از خواندن داستان‌ها هستیم، برای ما ارزش دارد.

ایشان چند جمله‌ای نیز از تأثیر کتابداران و مربیان خود در دوران کودکی گفت. کودکی ایشان در آبادان سپری شد و شرکت در کلاس‌های تئاتر تأثیر چشمگیری در خلاقیت او داشت.

آقای «امیر برقشی» مربی تئاتر فرهاد حسن‌زاده در دوران نوجوانی، نیز در میان بازدیدکنندگان موزه و در کنار کودکان بودند.

در پایان، خانواده‌ها برای امضای آثار آقای حسن‌زاده از سوی ایشان، و گرفتن عکس یادگاری، لحظه‌های خوب جمعه‌شان را به یادگار ثبت کردند.

دو سال پیش، فرهاد حسن‌زاده نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شد و در میان پنج نویسنده‌ی برتر جهانی قرار گرفت، و سرانجام یک نویسنده ژاپنی در حوزه کودکان، این جایزه را دریافت کرد. امسال (2020)، بار دیگر، آقای حسن‌زاده در میان شش نویسنده‌ی برتر جهانی، نامزد دریافت این جایزه است.

 

 

 


 

نویسنده
آوا پروین نژاد
Submitted by editor on