ساخت خمیر بازی مواد طبیعی

«موسسه توانمندسازی زنان و کودکان مهروماه» در محله «فرحزاد» تهران، یکی از مراکز همراه برنامه «با من بخوان» است. با همه‌گیر شدن بیماری «کووید-۱۹» در کشور و تعطیل شدن کلاس‌های حضوری، مربیان پیش‌دبستان این مرکز با تشکیل گروه‌های مجازی برای مادران و پدران، آموزش کودکان را ادامه دادند.

آن‌ها فعالیّت‌های آموزش خلاق را برای مادرها و پدرها تدارک دیده‌اند تا در خانه با کودکان انجام دهند. یکی از فعالیّت‌هایی که کودکان در کلاس‌ها همراه با مربی‌ها انجام می‌دادند، ساختن خمیر از مواد طبیعی و انجام دادن فعالیّت‌های گوناگون آموزشی با بازی با این خمیرها بود. مربی‌ها تصمیم گرفتند، چگونگی ساختن این خمیر بازی را در گروه‌های‌شان بگذارند تا کودکان از این افزار آموزشیِ آسان و در دسترس، برای فعالیّت‌های در خانه بهره‌مند شوند.

مادران و پدران پس از آموزش، عکس‌های فعالیّت‌های گوناگون کودکان را در گروه‌های مجازی فرستادند. شماری از این فعالیّت‌های جذاب را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

پیشنهاد می‌کنیم شما نیز این دستور ساده ساخت را دنبال کنید و در خانه همراه با کودکان مدتی را به بازی و آموزش سپری کنید.

«نسرین رسولی»، یکی از مربیان موسسه توانمندسازی زنان و کودکان مهروماه، این دستور ساخت را فراهم کرده‌است.

مواد لازم برای درست کردن خمیر بازی با مواد طبیعی:

  • آرد، یک لیوان؛
  • نمک، یک‌چهارم لیوان؛
  • آب به مقدار لازم؛
  • روغن، دو قاشق غذاخوری؛
  • رنگ خوراکی دلخواه.

دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. آرد، نمک، آب و روغن را باهم آمیخته کنید و وَرز دهید تا هنگامی که خمیر به دستان شما نچسبد.

هنگامی که خمیر آماده شد، آن را یک ساعت در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

بچه‌ها نیز در درست کردن خمیر به شما می‌توانند کمک کنند. مخلوط کردن مواد و ورز دادن، فعالیّت دست‌ورزی خوبی برای کودکان است. پس از این که خمیر یک ساعت در یخچال ماند، برای بازی آماده است.

رنگ قرمز در تصویر، آب چغندر است. شما از زردچوبه و آب، آب سبزی و هر خوراکی رنگی دیگر نیز برای رنگین شدن خمیر می‌توانید استفاده کنید.

کودک با شیوه‌های گوناگونی با این خمیر می‌تواند بازی کند. برای نمونه، شکل‌ها و تندیس‌های دلخواهش را بسازد. برای آموزش و تمرین مفاهیم ریاضی نیز از این خمیر می‌توانید بهره ببرید. شکل‌های هندسی را باهم بسازید، سپس آن‌ها را برای ساختن خانه، خودرو و ... به کار ببرید. یا با کمک قالب،‌ تکه‌هایی از خمیر را جدا کنید و برای تمرین الگوها و شمارش از آن بهره ببرید... . کودکان بزرگ‌تر تمرین نوشتن واژه‌ها را با خمیر می‌توانند انجام دهند و بسیاری فعالیّت‌های دیگر... .

خمیر را پس از استفاده، دوباره داخل کیسه فریزر قرار دهید و تا نوبت بعدی بازی، در یخچال نگه‌داری کنید.

شعری را انتخاب کنید و پیش و پس از بازی با خمیر، از کودک بخواهید در حالی که شعر را همراه با شما می‌خواند، دست‌هایش را بشوید.

این آموزش، بخشی از محتوای آموزش مجازی است که از سوی مربی‌های «#مؤسسه توانمندسازی مهروماه» از همکاران برنامه‌ی «با من بخوان» در محله فرحزاد شهر تهران برای کودکان پیش‌دبستان فراهم شده است. مربی‌های همکار این سازمان مردم‌نهاد، در این روزها که کودکان در خانه به‌سر می‌برند، به کمک رسانه‌های مجازی با آن‌ها و مادرها و پدرها در پیوند هستند و با فراوری محتوایِ آموزشی صوتی و تصویری، آموزش کودکان را ادامه می‌دهند.

دسته‌ها:
نویسنده
نسرین رسولی
Submitted by admin on