آشنایی کودکان با جشن‌های ایرانی، جشن اردیبهشتگان

«اردیبهشتگان» یا «گلستان‌جشن» از جمله جشن‌های دوازدگانه ایرانیان باستان و در زمره جشن‌های آتش است.

ایرانیان باستان هر ساله در روز سوم اردیبهشت به پاسداشت فرشته اردیبهشت جشن اردیبهشتگان را برپا می‌کردند. فرشته اردیبهشت نماد صداقت و پاکی است و مسئولیت نگهبانی از آتش را هم بر عهده دارد. مردم در روز جشن اردیبهشتگان، لباس سفید رنگ می‌پوشیدند که آن هم نمایانگر پاکیزگی است. با توجه به اینکه زمان برگزاری جشن اردیبهشتگان همزمان با شکوفایی گل‌هاست، این جشن به نوعی جشن گلها هم هست. حال با نظر به این جشن و برای اینکه بچه‌ها با اردیبهشتگان آشنا شوند پیشنهاداتی ارائه کردیم، که در ادامه می‌خوانید:

همراه با بچه‌ها کتاب بخوانیم

با توجه به اینکه پرداختن به مفهوم صداقت و راستی یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در جشن اردیبهشتگان به آن پرداخته می‌شود، لذا برای این روز کتاب‌هایی را انتخاب کنید که به نوعی به مفهوم صداقت و راستگویی می‌پردازند. با این حال در میان کتاب‌های موجود در بازار، کتاب‌های «تقصیر آستینم بود» نوشته سوگریوز، «گلدان خالی» نوشته دمی، «دست نگه‌دار دزد» نوشته هنر تکاوک، «پسری که زیاد فریاد می‌زد، آی گرگ» نوشته تونی رأس، «موش و قارچ سخنگو» نوشته لئو لیونی و «چوپان دروغ‌نگو» نوشته سوسن طاقدیس برای این مناسبت پیشنهاد می‌شود.

لباس سفید بپوشیم

همان‌طور که گفته شد مردم ایران در چنین روزی لباس سفید (سفید نماد پاکی و صداقت) می‌پوشیدند برای همین پیشنهاد می‌شود که شما هم در چنین روزی سعی کنید لباسی به رنگ سفید رنگ بپوشید و یا حتی بخشی از فضای محل برپایی جشن خود را با پارچه‌های سفید تزیین کنید.

جشن گل

فصل اردیبهشت فصل رویش گل‌هاست. به همین خاطر به نوعی می‌توان گفت که جشن اردیبهشتگان به نوعی جشن گل هم هست. با توجه به این موضوع شما می‌توانید فرصتی را ایجاد کنید که این جشن را مثلاً در یک باغ گل برپا کنید، یا فضای برپایی جشن را با گل‌ها تزیین کنید و یا اینکه مثلاً به هر کدام از بچه‌ها یک گلدان گل هدیه بدهید.

مرزنگوش و اردیبهشت

هر کدام از ماه‌های یک گل مخصوص به خودش را دارد. گل مرزنگوش گل ماه اردیبهشت است. حالا شما می‌توانید تصاویری از گل مرزنگوش را آماده کنید و آن را به بچه‌ها نشان بدهید تا با ظاهر گل‌های آن آشنا شوند. گذشته از این تهیه دمنوش مرزنگوش هم پیشنهاد دیگری است که می‌توانید به آن بپردازید تا ضمن نوشیدن یک دمنوش دلپذیر، یادی از گیاه مخصوص اردیبهشت هم کرده باشید.

نویسنده
سمانه آقائی آبچوئیه
Submitted by admin on