یک لقمه کوچولو برای خر کوچولو

عنوان لاتین
Een hape je voor kleine ezel

گرسنه نیستم... این غدا را دوست ندارم... «نمی‌خواهم... شکم‌ام می‌گوید نه! ... ببین چه کار بلدم!» جملاتی آشنا از کتاب «یک لقمه کوچولو برای خر کوچولو» برای هرکسی که موقع غذا خوردن با کودکی سرو کله زده است!

وقت ناهار است و مادر یک غذای خوشمزه برای خر کوچولو درست کرده است. اما خر کوچولو حاضر نیست حتی یک لقمه بخورد. مادر مطمئن است که خر کوچولو گرسنه است، اما چه طور می‌تواند او را راضی کند که غذایش را بخورد...

خر کوچولو ترجیح می‌دهد به جای خوردن غذا بازی کند. مادر تصمیم می‌گیرد به همراه خر کوچولو به گردش برود و راه حل دیگری را امتحان کند. آن‌ها به پارک و سراغ مرغابی‌ها می‌روند. مادر غذای خر کوچولو را لقمه لقمه به مرغابی‌های گرسنه می‌دهد و می‌گوید شما بخورید چون او غذایش را دوست ندارد. خر کوچولو با دیدن این صحنه اعلام می‌کند گرسنه است و همراه مرغابی‌ها غذایش را می‌خورد.

متن کتاب، ساده و آسان‌خوان است و موضوع و موقعیت داستان آنقدر آشناست که کودک به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند. «یک لقمه کوچولو برای خر کوچولو» یک کتاب روایتی ساده است که با تغییری کوچک در موقعیت (غداخوردن خر کوچولو) به پایان می‌رسد. این کتاب برای بلندخوانی با خردسالان مناسب است. از سوی دیگر نحوه رفتار مامان خر کوچولو و انتخاب خردمندانه راه‌حلی خارج از چرخه خشونت و تهدید، الهام بخش رفتار با کودک برای پدر و مادرهاست. نویسنده هلندی کتاب «ریندرت کرم هاوت» به نگارش کتاب‌های کودک و فانتزی نوجوانان شهرت دارد. یکی از کتاب‌های او در 2011 برنده بهترین رمان نوجوانان هلند شده است. تصویرگری ساده و در عین حال چشم‌نواز کتاب که به برقراری ارتباط کودکان سنین پایین‌تر با داستان کمک می‌کند، از «آنه‌ماری فان هاراینگن» تصویرگر هلندی است که برنده سه جایزه تصویرگری کتاب کودک در هلند شده است.

فعالیت پیشنهادی برای کتاب یک لقمه کوچولو برای خر کوچولو

 

گزیده‌هایی از کتاب

سلام اردک‌ها! چه حیف که خر کوچولو غذای‌اش را دوست ندارد.

هر چه دوست دارید بخورید، همه‌اش برای شماست.

برگردان
هورزاد عطاری
تصویرگر
Annemarie van Haeringen , آنه ماری فان هار اینگن
سال نشر
1399
نویسنده
Rindert Kromhout , ریندرت کرم هاوت
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
گروه ویرایش موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
Submitted by skyfa on