فعالیت پیشنهادی برای کتاب رالف قصه می‌نویسد

«رالف قصه می‌نویسد» خلاقیت در نوشتن و نگاه تازه به رخدادهای ساده زندگی است. رالف تلاش می‌کند تا قصه بنویسد. او نمی‌تواند قصه‌ای پیدا کند. کم کم راه حل‌هایی نمایان می‌شود تا مهارت خود را بالا ببرد.

 

 

1- گفتگو کنید!

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند موارد زیر یک گفتگوی گروهی شکل دهید:

  • به رالف نگاه کنید. اگر جای او بودید کجاها دنبال قصه می‌گشتید؟
  • تصور کنید مثل رالف می‌خواهید از دوستتان کمک بگیرید، چگونه این کار را می‌کنید؟
  • وقتی از دیگران درخواست کمک می‌کنید، چه احساسی دارید؟
  • خودتان هم به دیگران کمک می‌کنید؟ چه احساسی خواهید داشت؟
  • تا به حال شده معلمتان فعالیتی از شما بخواهد که ندانید چگونه انجامش بدهید؟
  • در کارهای روزمره در خانه یا در ارتباط با دیگران، شرایطی بوده که نمی‌دانستید باید چه کنید؟
  • وقتی نمی‌دانید راه حل چیست و چیزی به ذهنتان نمی‌رسد چه می‌کنید؟
  • وقتی نمی‌دانید چه کنید، چه احساسی پیدا می‌کنید؟ وقتی راه حل را پیدا می‌کنید، چه؟
  • تا به حال قصه نوشته‌اید؟ برای قصه‌هایتان تصویرسازی کرده‌اید؟

2- مترادف بنویسید.

کودک چند واژه از کتاب انتخاب کند. آن‌ها را با همانند خود روی فلش کارت بنویسد. هر طوری که دوست دارد آن را تزیین کند. اگر هم معنی‌ها را نمی‌دانست به او کمک کنید. می‌توانید او را با واژه‌نامه‌های کودکان مانند واژه‌نامه چیستانی تصویری یا واژه‌‌نامه‌های دیگر مانند دهخدا یا فرهنگ معین آشنا کنید. با او همراهی کنید تا در آن‌ها جست‌وجو کند. می‌تواند بعد از کتاب داستان از کتاب‌های درسی که او دوست دارد واژه انتخاب کنید.

3- نمایش بازی کنید.

از کودک بخواهید چند داستان کوتاه یا بلند بنویسد. تلاش کند آن‌ها را برای هرکسی که دوست دارد یا به صورت قصه‌گویی یا به صورت نمایش اجرا کند. از او بخواهید وسایل مورد نیاز نمایش را با خلاقیت خود با توجه به ابزاری که در اطرافش هست بسازد.

4- داستان بنویسید.

از کودک بخواهید تعدادی واژه (دست کم 50 واژه) را به طور جداگانه روی کارت‌هایی بنویسد. بعد به طور اتفاقی تعدادی از آن‌ها را بردارد. حالا با این واژه‌ها داستان بنویسد. می‌تواند چند بار این کار را انجام بدهد و با مجموع آن‌ها یک داستان ترکیبی بنویسد. اگر دوست داشت برای داستانش تصویرسازی هم بکند. می‌تواند با ساختن کلاژ این تصویرها را بسازد و داستان را به صورت کتاب در بیاورد.

5- داستان تصویری بگویید.

کودک از بین تصویرهایی که در مجله یا کتاب داستان‌هایش هست چند تصویر بی‌ربط که دوست دارد انتخاب کند و با همراهی شما از آن‌ها کپی بگیرد. می‌تواند خودش نیز تصویرهایی که دوست دارد را با کلاژ یا نقاشی بسازد و سپس آن‌ها را به صورت فلش کارت در بیاورد و برای آن‌ها داستان‌های مختلفی بگوید. از کودک بخواهید برای هرکس که دوست دارد با کارت‌ها داستان بگوید. (یک تمرین خوب برای خلاقیت در داستان تصویری این است که کودک درباره تصویرهای کتاب‌های مختلفش قصه‌های تازه بگوید.)

6- بازی کنید.

از میان واژه‌های کتاب یک واژه به کودک بگویید. از او بخواهید هرچه راجع‌به این واژه به ذهنش می‌رسد بگوید.

نویسنده
سحر شیخ‌محمدی
Submitted by admin on