فعالیت پیشنهادی برای کتاب جودی آینده را پیشگویی می‌کند

«جودی آینده را پیشگویی می‌کند» جست‌وجوهای جودی برای حدس زدن آینده است. او در این مسیر تجربه‌‌های بسیاری پیدا می‌کند و تلاش می‌کند تا به جای حدس زدن آینده خود، آن را بسازد.

1. گفتگو کنید.

پس از خواندن کتاب با پرسش‌هایی مانند موارد زیر یک گفتگوی گروهی شکل دهید:

  • تا به حال آینده را پیشگویی کرده‌اید؟
  • به نظر شما پیشگویی می‌تواند واقعی باشد؟
  • آینده چه معنایی دارد؟ گذشته و حال یعنی چه؟ آیا آن‌ها روی هم تاثیر دارند؟
  • به نظر شما رفتار ما بیشتر در آینده تاثیر دارد یا حدس و گمان‌هایی مثل پیشگویی؟
  • شما برای ساختن آینده برنامه‌ای دارید؟ فکر می‌کنید آینده شما را چه کسی مشخص می‌کند؟
  • تلاش کردن یعنی چه؟ همین که بدانیم در آینده چه می‌شود، کافیست؟ لازم نیست کاری انجام بدهیم؟
  • شما هم مانند جودی برای پیدا کردن پاسخ سوال‌هایتان به جست‌وجو می‌پردازید؟ چگونه؟
  • آیا عضو کتاب‌خانه‌ای هستید؟ فضای آن‌جا چگونه است؟
  • در ارتباط با برادر و خواهر یا دوستانتان، به چه مشکلاتی بر می‌خورده‌اید؟ چگونه آن را حل کرده‌اید؟
  • به نظر شما رفتار جودی در پس گرفتن انگشتر از برادرش مناسب بود؟ اگر شما بودید، چه می‌کردید؟
  • فکر می‌کنید جودی چگونه توانست پیشگویی کند که آقای تاد عاشق شده است؟ صرفا به خاطر انگشتر حال‌نما؟ جودی چه اطلاعات را بررسی کرد تا بتواند این موضوع را حدس بزند؟

2. پژوهش کنید.

از کودک بخواهید درباره مداد شمعی پژوهش کند.درباره مسائلی مانند: اولین بار چه کسی آن را ساخته، طرز ساخت آن، موادی که از آن ساخته می‌شود و مدل‌های آن. اطلاعات را به صورت یک کتاب در بیاورند. می‌توانند برای کتابشان تصویر سازی کنند. تصویرها را از مجله یا اینترنت هم می‌توانند بگیرند.

3. نمایش بازی کنید.

از کودک بخواهید حس‌های مختلف را روی کارت بنویسد. هربار یک کارت بردارد و اجرا کند (می‌تواند این کار را به صورت گروهی انجام بدهد. ملاک بروز احساسات است نه اجرای نمایش.)

4. بازی بسازید.

جودی یک انگشتر حال‌نما دارد.به کودک بگویید می‌تواند با هم فکری دوستان یا خانواده‌ یک بازی بسازد که حالشان را نشان بدهد. به طور مثال یک صفحه را در نظر بگیرند. مسیری را با خانه‌های شماره بندی شدی بسازند. در هر خانه یک معما طرح کنند. یک سری کارت حال‌‌نما درست کنند. هررنگ می‌تواند نشان دهنده یک حس باشد. اگر معما را حل کردند یک کارت حال بردارند. براساس حسی که روی کارت نوشته امتیاز بگیرند. هر روش دیگری که فکر می‌کنید خلاقیت کودک را فعال می‌کند، اجرا کنید. اجازه بدهید هر بازی سخت یا آسانی که دوست دارند را بسازند. شاید بخواهند بازی‌های حرکتی بسازند.

5. آینده را پیشگویی کنید.

کودک می‌تواند این بازی را با خانواده یا در مدرسه انجام بدهد. یک صندلی بگذارید. کودک می‌تواند مثل جودی دستمالی به سر ببندد یا گویی برای دیدن آینده داشته باشد. به ترتیب روی صندلی بنشینند. باقی همراهان یکی یکی ویژگی‌های مثبت او را بگویند. بعد همگی با کمک کسی که روی صندلی است، پیشگویی کنند که او در آینده با توجه به این ویژگی‌های خوب چه کارهایی انجام می‌دهد. مثلا اگر خوب حرف می‌زند یا دایره واژگان او خوب است، شاید خبرنگار یا مجری می‌شود. اجازه دهید کودک خودش را پیشگویی و تحلیل کند. اگر اطرافیان نکته‌ای گفتند از کودک بپرسید او درباره خود چه فکری می‌کند.

6. داستان بنویسید.

از کودک بخواهید آینده خودش را تصور کند و داستانی درباره خودش بنویسد، درباره دوست داشتنی‌هایش، شهرهایی که دوست دارد به آن سفرکند، چیزهایی که‌ می‌خواهد بداند، شغل و رشته تحصیلی مورد علاقه‌اش. برای آن به صورت کلاژ یا نقاشی تصویرسازی کند. آن را به صورت یک کتاب یا پوستر در بیاورند.

 

نویسنده
سحر شیخ‌محمدی
Submitted by admin on