کتابخوانی در روز جهانی صلح در موسسه توانمندسازی مهر و ماه

مربیان موسسه توانمندسازی مهر و ماه به مناسبت 20 سپتامبر برابر با 31 شهریور، روز جهانی صلح، دو کتاب «آبی کوچولو زرد کوچولو» و «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد» را با کودکان سهیم شدند.

 

 

 

صلح یکی از ارزش‌های زندگی است. صلح، مفهومی فراگیر است. هنگامی که درباره‌ی صلح گفت‌وگو می‌کنیم، خواه ناخواه درباره‌ی ارزش‌های دیگر زندگی نیز سخن به میان می‌آید. برای ایجاد صلح باید با دیگران مدارا کرد. باید به دیگران عشق ورزید، با دیگران دوست شد و با یک‌دیگر در کارها مشارکت کرد، باید به دیگران با همه‌ی تفاوت‌های‌شان احترام گذاشت. برای رسیدن به صلح در درجه‌ی نخست باید پذیرفت که هر یک از ما موجودی یگانه و منحصر به فرد است که در عین‌حال با دیگران ارتباط و نسبت به جمع و جامعه مسئولیت دارد. صلح و آرامش به نوبه‌ی خود حس شادی و خشنودی در فرد ایجاد می کند.

یکی از ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت ادبیات کودکان، پرداختن به موضوع‌های فراگیر انسانی و ارزش‌های زندگی است که به گونه‌ای ظریف و غیرمستقیم در چارچوب پیکره‌ی داستان تنیده شده است. این کتاب‌ها فرصت مناسبی فراهم می‌کنند تا گفت‌وگوها و فعالیت‌هایی را با محور ارزش‌های زندگی با کودکان ترتیب دهیم.

 

گزارش کوتاهی از تجربه‌ی مربیان این مرکز را در ادامه می‌خوانید:

 

  • مکان: تهران، فرحزاد، موسسه توانمندسازی مهر و ماه،
  • زمان: هفته پایانی شهریور سال ۹۹ به مناسبت روز جهانی صلح
  • مقطع: کودکان پیش‌دبستانی
  • مربیان: فاطمه نوروزی ، فاطمه پور بایرام و هانیه منصوری
  • نام کتاب: آبی کوچولو و زرد کوچولو

 

پیش از بلندخوانی درباره‌ی مفهوم صلح با کودکان گفت‌وگو کردیم. نماد صلح را که از قبل درست کرده بودیم به کودکان نشان دادیم. سپس جلد کتاب را به بچه‌ها نشان دادیم و از آن‌ها خواستیم بگویند روی جلد چه می‌بینند، کودکان به رنگ‌های آبی زرد و سبز اشاره کردند. از کودکان خواستیم نام کتاب را حدس بزنند. برخی در در پاسخ گفتند: کتاب نقاشی‌هاست!

نام نویسنده، تصویرگر و مترجم را خواندیم و خیلی کوتاه به بچه‌ها یادآوری کردیم که کار نویسنده، تصویر و مترجم چیست.

سپس کتاب را بلندخوانی کردیم.

پس از بلندخوانی بچه‌ها به سه گروه تقسیم شدند تا فاصله ایمن برای پیش‌گیری از انتقال ویروس کرونا رعایت شود. کودکان همراه با موسیقی، با استفاده از رنگ انگشتی کره زمین را که از قبل آماده کرده بودیم  رنگ کردند. یک قسمت به رنگ زرد، یک قسمت را به رنگ آبی درآوردند و برای رنگ‌آمیزی قسمت دیگر از هر دو رنگ آبی و زرد استفاده کردند تا رنگ سبز ایجاد شود.

در فعالیت دیگری کودکان شکل دست‌های خود را  روی مقوا کشیدند، دوربُری کردند و دور تا دور کره‌ی زمین چسباندند.

در فعالیت پایانی هم از کودکان خواستیم که پرنده‌ی نماد صلح را با کلاژ تزیین کنند.

 

  • مکان: تهران، فرحزاد، موسسه توانمندسازی مهر و ماه،
  • زمان: هفته پایانی شهریور سال ۹۹ به مناسبت روز جهانی صلح
  • مقطع: کودکان پیش‌دبستانی
  • مربیان: فاطمه رمضان دوست و سمانه جلالوند
  • نام کتاب: چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد

 

پیش از بلندخوانی ابتدا برای ایجاد حس آرامش از کودکان خواستیم چند نفس عمیق بکشند. سپس کودکان را با نماد صلح آشنا و کمی درباره‌ی آن گفت‌وگو کردیم. سپس جلد کتاب را به آن‌ها نشان دادیم و از بچه‌ها خواستیم تصاویری را که روی جلد می‌بینند توصیف کنند و بگویند فکر می‌کنند داستان درباره‌ی چیست و اسم کتاب چیست؟

هنگام بلندخوانی از کودکان پرسیدیم:

فکر می‌کنید چگونه می‌شود به پرنده‌ها کمک کرد؟

پرنده‌ها چه غذاهایی می‌خورند؟

در فصل زمستان که هوا سرد می‌شود چگونه از پرنده‌ها مراقب کنیم؟

کودکان جواب های بامزه‌ای می‌دادند. یکی از بچه‌ها نظرش این بود که در فصل زمستان پرنده‌ها از خودشان زیر پتو نگه‌داری می‌کنند، تا گرم بمانند!

پس از بلندخوانی کمی درباره‌ی پرندگان، ویژگی‌های ظاهری آن‌ها، پوشش بدن‌شان، غذای‌شان و... گفت‌وگو کردیم. سپس الگوهایی از یک پرنده در اختیار کودکان گذاشتیم تا آن را دوربری کنند و هر کدام پرنده‌ی صلح خود را بسازند.

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editor2 on