گشایش کتابخانه‌‌ کودک و نوجوان «ثریا» در قزوین به یاد و نکو‌داشت ثریا قزل‌ایاغ

رد پای انسان‌های بزرگی همچون زنده‌یاد ثریا قزل ایاغ، استاد ادبیات کودکان و کتابداری، در تاریخ ادبیات کودکان این سرزمین انکارناپذیر است. خانواده و دوستداران ایشان تصمیم گرفتند یاد و نام‌اش را آن گونه که سزاوار اوست زنده نگه دارند؛ با برپایی کتابخانه‌ای که پناه‌گاه کودکان کار و در بحران باشد.

چندی پیش موسسه‌ی خیریه «زندگی سبز»، در شهر قزوین، درخواست خود برای راه‌اندازی کتابخانه‌ی «با من بخوان» در این مرکز را با گروه با من بخوان مطرح کرده بود. این موسسه که با هدف پشتیبانی از زنان و کودکان بی‌سرپرست در قزوین پایه‌گذاری شده است و در حال حاضر از  500 کودک کار و خانواده‌های‌شان پشتیبانی مالی و آموزشی می‌کند.

با توجه به ظرفیت‌های موسسه‌ی «زندگی سبز» برای برپایی کتابخانه‌ای پویا و کودک‌محور تصمیم بر این شد که کتابخانه‌ی «ثریا» در قزوین راه‌اندازی شود. پس از مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه در آذر ۱۳۹۹، کار طراحی و تهیه‌ی تجهیزات و ارسال کتاب آغاز شد. در نوبت نخست نزدیک به ۶۰۰ جلد کتاب برای این کتابخانه ارسال شده است. در نوبت‌های آینده کتاب‌های بیش‌تری به کتابخانه اضافه خواهند شد.

پس از آماده‌سازی فضای کتابخانه و سامان‌دهی کتاب‌ها، در هفته‌ی سوم دی ماه ۱۳۹۹، کتابخانه‌ی «ثریا» آماده‌ی پذیرایی از کودکان شد اما همه‌گیری ویروس کرونا امکان حضور کودکان در فضای کتابخانه را میسر نمی‌کند. از این رو کتابخانه‌ی «ثریا» در این روزها با امانت‌دهی کتاب‌ها فعالیت خود را آغاز کرد. در بهمن ۱۳۹۹ دو کتابدار این مرکز با شرکت در کارگاه آنلاین «ادبیات کودکان و بلندخوانی» آموزش دیدند. امید است با رسیدن فصل بهار و امکان حضور کودکان در فضای باز، کتابداران این مرکز بتوانند نشست‌های بلندخوانی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند تا کودکان این مرکز هرچه بیش‌تر با لذت خواندن آشنا شوند.

پس از گذشت حدود یک سال از درگذشت استاد ثریا قزل ایاغ، پویاتر شدن این کتابخانه امید ما را برای ادامه‌ی راهی که او، و عاشقانی چون او، آغاز کرده بودند افزون‌تر می‌کند؛ راه دشوار اما شیرینِ کاشتن بذرِ عشق به خواندن و آموختن در ذهن و جان کودکان!

 

عکس‌هایی از مراحل راه‌اندازی کتابخانه

حضور کودکان در کتابخانه و امانت‌گیری کتاب

 

با زنده‌یاد ثریا قزل‌ایاغ بیشتر آشنا شوید

لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی از ثریا قزل ایاغ منتشر شد

دسترس‌پذیر کردن کتاب تنها راه مقابله با کم‌خواندن – (سخنرانی ثریا قزل‌ایاغ در همایش «با من بخوان)

نویسنده
گروه با من بخوان
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on