روز بزرگداشت عطار بهانه‌ی برای آشنایی با ادبیات کهن

 25 فروردین، روز بزرگداشت عطار نیشابوری نام‌گذاری شده است. کتابداران برنامه‌ی «با من بخوان» در استان کرمانشاه با بلندخوانی و انجام فعالیت‌هایی در پیوند با کتاب ‌این روز را گرامی داشتند.

در کتابخانه‌ی شهرستان جوانرود دو داستان «جنس کمیاب و گران» و «لعنت بر شیطان» از کتاب «قصه‌های شیخ عطار» از مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»‌ نوشته‌ی مهدی آذریزدی بلندخوانی شد. نوجوانان عضو این کتابخانه با واژه‌های دشوار کتاب آشنا شدند و درباره‌ی موضوع‌هایی چون تملق و چاپلوسی، سیاست‌ورزی و دلایل لغزش‌های انسان به گفت‌وگو نشستند و نظرات‌شان را آزادانه بیان کردند.

 در کتابخانه‌ی روستای زلان، پس از معرفی عطار به کودکان و نوجوانان، کتاب «همایش پرندگان» بلندخوانی شد. پیتر سیس در کتاب «همایش پرندگان» داستانِ سفر مرغان در کتاب منطق‌الطیر را بازآفرینی و تصویرگری کرده است. کودکان مجذوب داستان شدند و در مورد شخصیت و رفتار پرند‌ه‌ها صحبت کردند، درباره‌ی وادی‌ها کنجکاو بودند و برای نخستین بار با ققنوسِ افسانه‌ای آشنا شدند.

 زادروز شاعران و نویسندگان نامدار این سرزمین بهانه‌ی خوبی برای آشنا کردن کودکان با ادبیات کهن‌مان است. در چنین مناسبت‌هایی کودکان و نوجوانان با نام و زندگی شخصیت‌های بزرگ ادبی آشنا می‌شوند و به جهان داستانی آن‌ها سفر می‌کنند. واژگان و نگارش دشوار این متون و ناهم‌خوانی برخی ارزش‌های داستان‌های کهن با معیارهای دنیای امروز نویسندگان ادبیات کودک را به سمت بازنویسی و بازآفرینی ادبیات کهن سوق داده است تا این آثار بازنویسی شده میانجی‌ کودکان و ادبیات کهن شوند.


فریدالدین محمد عطار نیشابوری عارف و شاعر ایرانی سده‌های ششم و هفتم هجری است. او در نیشابور به دنیا آمد. کودکی‌ او با طغیان غزها همراه شد و مرگ‌اش در سال ۶۱۸ هجری قمری به هنگام حمله‌ی مغول رقم خورد. او در نزدیکی دروازه‌ی شهر به دست سربازان مغول کشته شد و تمام آثارش سوزانده شد. آثاری که از عطار در دست است پیش از حمله‌ی مغول، به سایر شهرها برده شده بودند. اسرارنامه، الهی‌نامه، مصیبت‌نامه، مختارنامه، منطق‌الطیر، تذکرةالاولیا و دیوان اشعار از آثار به‌جا مانده از شیخ عطار است. مقبره‌ی شیخ عطار در شهر نیشابور است. 
 

معرفی کتاب زیر خط کودکی (زندگی و آثار مهدی آذر یزدی) 
معرفی کتاب همایش پرندگان

 

پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on