کتاب‌یاب (طرح ترویجی در بنیاد خواندن هلند)

عنوان لاتین:
Stichting Lezen Nederlands

کتاب یاب یا Boekenzoeker، یک پایگاه اینترنتی کتاب یاب برای کودکان است. این پایگاه، فضای جذابی برای کودکان دارد و به آن ها در پیدا کردن کتاب کمک می کند. این پایگاه اینترنتی،‌ابتکاری از اتحادیه زبان هلندی (Nederlandse Taalunie) با همکاری بنیاد خواندن هلند (Stichting Lezen Nederland) و همتای بلژیکی‌اش (Stichting Lezen Vlaanderen) است.

شخصیت اصلی سایت یک روباه است که بسیار جالب طراحی شده و با یک ذره بین در دست و کلاهی برسر، درباره موضوع های مختلف و مورد علاقه کودکان به آن ها کتاب هایی را معرفی می کند. معرفی کتاب ها هم به این شکل است که عکسی از کتاب همراه با خلاصه ای کوتاه از آن در اختیار کودک قرار می گیرد. روباه به بازدیدکنندگان پایگاه می آموزد که چگونه جستجو و ثبت نام کنند. فضای سایت و شیوه کار با آن هم به شکلی طراحی شده که برای استفاده کودکان آسان و جذاب باشد و کودک را به خواندن و کشف کتاب‌های تازه و گونه‌های جدیدی که کمتر با آن ها آشناست تشویق کند.

در سال تحصیلی ۲۰۰۵-۲۰۰۴، طرح آزمایشی این پروژه راه‌اندازی شد و بنیاد خواندن بلژیک (Stichting Lezen Vlaanderen) در مرحله بعد، به توسعه و گسترش بخش کتاب‌یاب برای خوانندگان بالای ۱۵ سال پرداخت، و بنیاد خواندن هلند هم بخش کتاب‌یاب برای کودکان ۸ تا ۱۰ ساله را راه اندازی کرد. هم اکنون تلاش می شود این پایگاه را برای استفاده کودکان ۶ تا ۱۸ ساله آماده شود.

در دوره آزمایشی، از ده مدرسه (پنج مدرسه ابتدایی و پنج مدرسه راهنمایی) در هلند و بلژیک دعوت شد تا از این سایت استفاده کنند. این مدرسه ها، با توجه به نکته هایی مانند دسترسی دانش آموزان مدرسه به اینترنت و داشتن تجربه استفاده از اینترنت، وجود کتابخانه مجهز و مناسب در مدرسه و در صورت امکان وجود یک رابطه خوب بین مدرسه و کتابفروشی نزدیک به مدرسه برای اطمینان از امکان دسترسی به کتاب های معرفی شده، انتخاب شدند. برای اطمینان از جامع و همه گیر بودن طرح هم تلاش شد تا مدرسه هایی از جامعه های مختلف با دین،‌ نژاد و سطح اجتماعی مختلف، انتخاب شوند.

نتایج بدست آمده راضی‌کننده بود: تمامی مدرسه ها تایید کردند که ساختار سایت، مناسب برای کودک بوده و پیچیده نیست، سیستم گشت و گذار در سایت روشن است، کودکان سایت را جالب و جذاب دانسته اند، زبان استفاده شده در سایت برای گروه هدف مناسب بوده و دانش آموزان معمولا بدون هیچ مشکلی موفق شده اند از سایت استفاده کنند و با کتاب های تازه و جذاب آشنا شوند. برای دیدن این سایت می توانید به این نشانی سر بزنید:

http://www.boekenzoeker.org

برگردان:
محمد رضایی نیا
Submitted by editor6 on