فعالیت پیشنهادی برای کتاب سگ سیاه

«سگ سیاه» داستان خانواده‌ای به نام هوپ است که یک روز از خواب بیدار می‌شوند سگ سیاه بزرگی را که بیرون از خانه نشسته را می‌بینند و همگی از ترس عکس العملی انجام می‌دهند به جز کوچک‌ترین فرد خانواده که نمی ترسد، ببرون می‌رود و با سگ رو به رو می‌شود. 

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • آیا جانور یا شی یا جایی هست که از آن بترسید؟ آیا کاری هست که از انجام آن بترسید؟

  • آیا کاری هست که بعضی از اعضای خانواده‌تان از انجام آن بترسند؟ شما چه‌طور؟ هر کدام از اعضای خانواده‌تان و شما زمانی که می‌ترسید چه می‌کنید؟

  • به‌نظر شما وارد شدن به محیط‌های جدید که کسی را نمی‌شناسیم یا آغاز کاری که تابه‌حال انجام نداده‌ایم ترسناک است؟ اگر این کارها برای شما ترسناک است، در این موقعیت چه می‌کنید؟

  • تا به‌حال شده دوست داشته باشید کاری جدید را امتحان کنید و اطرافیان از انجام آن بترسند و مرتب به شما هشدار بدهند یا شما را از انجام آن منع کنند؟ در چنین موقعیتی چه واکنشی نشان داده‌اید؟

2- ترس چیست؟

  با توجه به این‌که موضوع اصلی کتاب در مورد ترس است خوب است گفت‌وگوی اختصاصی در مورد ترس داشته باشید. 

  • ویژگی‌های ترس چیست؟
  • نشانه‌های ترس چیست؟
  • انواع ترس کدام‌هاست؟
  • راه کنار آمدن با ترس چیست؟

3- پژوهش کنید.

از کودکان بخواهید درباره افسانه‌ها و داستان‌های عامیانه‌ای که در منطقه‌تان وجود دارد، از بزرگ‌ترها خصوصا پدربزرگ و مادربزرگ خود پرسش کنند و آن را بنویسند و تصویرگری کنند. نمایشگاهی برای ارائه‌ شفاهی و مکتوب یافته‌های کودکان شکل دهید.

 4- نقاشی کنید!

  • از کودکان بخواهید بزرگ ترین ترس زندگی‌شان را نقاشی کنند و در مورد آن گفت‌وگو کنید.
  • ​از کودکان بخواهید هر یک محل زندگی خود را نقاشی کنند. فضای بیرون از خانه و فضای داخل را. فضای داخل خانه را هم بخواهید هر بخش (مثلا اتاق، آشپرخانه، حمام و...) را در یک صفحه جداگانه نقاشی کنند. سپس نقاشی‌های کودکان را  به تفکیک هر بخش از خانه کنار هم قرار دهید و راجع به جزییات آن صحبت کنید. مثلا نقاشی همه آشپزخانه‌ها یا همه اتاق‌ها و ... 

5- ترس‌های من کدام‌اند؟

در «کاربرگ ترس‌های من کدام‌اند؟» در جدول سمت راست بنویسید از چه چیزی می ترسید و در ستون رو به‌رویش بنویسید وقتی از آن موضوع می‌ترسم به چه چیزی نیاز دارم. در انتها درباره نوشته‌های کودکان گفت‌وگو کند.

 6- کارت بازی ترس‌ها

روی برگه‌های کوچکی انواع مواردی که موجب ترس می‌شود را بنوسید؛ مانند (دیدن فیلم ترسناک، ترس از ارتفاع، تنهایی، رفتن به دکتر، فضاهای بسته  و...) و برگه‌ها را تا کنید طوری که نوشته‌ها مشخص نشود، و در ظرفی قرار دهید. از هر کودک بخواهید یک کاغذ را برداد و باز کند. موضوع ترسناک را بخواند و سپس  در مورد این‌که اگر خودش با این موضوع مواجه شود چه می‌کند صحبت کند. به همین ترتیب به نوبت این بازی ادامه پیدا می‌کند تا کاغذ‌ها تمام شود.

7. دماسنج واژه‌های ترسناک

کارت‌هایی را تهیه کنید و روی آن‌ها واژه‌هایی را که با مفهوم ترس در ارتباط است بنویسید. واژه‌هایی چون: ترسناک، دلهره‌آور، رعب‌انگیز، خوفناک، وهم آلود، بیمناک، هراسناک، وحشتناک و غیره. با توجه به این‌که این واژه‌ها هم معنی هستند، اما شدت آن‌ها فرق می‌کند، در مورد تفاوت آن‌ها با کودکان گفت‌وگو کنید. برای درک بهتر می‌توانید مانند یک دماسنج کارت‌ها را به ترتیب از کمترین به بیشترین شدت ترسناک بچینید تا کودکان متوجه شدت مفهوم این واژه‌ها شوند.

 

دسته‌ها:
پدیدآورندگان:
پیوست:
Submitted by skyfa on