فعالیت پیشنهادی برای مجموعه کتاب از سر تا دم

مجموعه کتاب «از سر تا دم» یک مجموعه کتاب علمی اطلاعاتی برای کودکان است، که با شیوه‌ای معماگونه کودکان را به خواندن اطلاعات علمی درباره‌ هر جانور تشویق می‌کند. تصاویر کتاب با تکنیک کلاژ ساخته شده‌اند و تصویرگر به‌خوبی جزییات بدن هر جانور را منعکس کرده است. کتاب‌های «دایناسورها از سر تا دم»، «جانوران اقیانوس از سر تا دم»، «بندپایان از سر تا دم» و «پرندگان از سر تا دم» 4 عنوان این مجموعه هستند.

در ادامه می‌توانید فعالیت‌های پیشنهادی برای عنوان‌های مجموعه کتاب «از سر تا دم» را مشاهده کنید:

 

دایناسورها از سر تا دم

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی به کمک پرسش‌هایی از این دست با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • دایناسورها چه زمانی بر کره‌ی زمین زندگی می‌کرده‌اند؟ آیا هنوز هم هستند؟
  • چه دایناسوری را می‌شناسید؟
  • کدام دایناسور را دوست دارید؟ چرا؟
  • آیا می‌دانید دانشمندان چگونه درباره‌ی دایناسورها پژوهش می‌کنند؟

2- پژوهش کنید.

از کودکان بخواهید یکی از دایناسورها را انتخاب و درباره‌ زندگی آن پژوهش کنند. سپس نتایج پژوهش خود را به صورت یک کتاب یا پوستر در بیاورند.

3- کتاب را ادامه دهید.

مشابه ساختار کتاب، به کمک کودکان دایناسورهای دیگری را به کتاب اضافه کنید. کلاژ تصویر دایناسورها را بسازید و اطلاعات علمی کوتاهی درباره‌ هرکدام بنویسید.

4- فسیل دایناسور خوردنی بسازید.

درباره‌‌ فسیل با کودک خود گفت‌وگو کنید و تصاویری از فسیل دایناسورها را به او نشان دهید.

تعدادی دایناسور اسباب‌بازی کوچک تهیه کنید. ابزارهای لازم پخت بیسکویت دلخواه‌تان مثلا بیسکویت کره‌ای را هم آماده کنید. خمیر بیسکویت را شکل سکه بزرگ در بیاورید و با دایناسورها روی آن نقش بیندازید. سپس با رنگ خوراکی داخل فرورفتگی‌ها را رنگ کنید تا جزییات بدن دایناسورها بهتر معلوم شود. پس از پخت بیسکویت‌ها می‌توانید یک مهمانی عصرانه‌ خانوادگی دایناسوری ترتیب دهید و به همراه بازی فسیل‌های دایناسور را بخورید.

5- نمایش بازی کنید.

از کودکان بخواهید هرکدام نقش دایناسوری که به آن علاقه دارند را انتخاب کنند و بر اساس شناخت از ویژگی‌های آن نقش خود را بازی کنند. سپس از کودکان بخواهید تصور کنید به زمان زندگی دایناسورها برگشته‌اند یا دایناسورها به دنیای امروز آمده‌اند و به‌تدریج داستانی طراحی کنند و نمایش را شکل دهند. می‌توانید برای نمایش ماسک یا عروسک دایناسورها و صحنه نمایش را نیز بسازید.

جانوران اقیانوس از سر تا دم

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی به کمک پرسش‌هایی از این دست با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • چه جانورانی در اقیانوس زندگی می‌کنند؟ این جانوران چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • جانورانی که در اقیانوس زندگی می‌کنند چگونه تنفس می‌کنند؟ چه غذایی می‌خورند؟
  • کدام یک از جانوران ساکن اقیانوس را دوست دارید؟ چرا؟
  • به نظر شما عجیب‌ترین جانور ساکن اقیانوس کدام است؟ چرا؟

2- پژوهش کنید.

  • از کودکان بخواهید یکی از جانوران ساکن اقیانوس را انتخاب و درباره‌ زندگی آن‌، غذا و ویژگی‌هایش پژوهش کنند. سپس نتایج پژوهش خود را به صورت یک کتاب یا پوستر در بیاورند.
  • در خلیج فارس و دریای عمان در جنوب ایران چه جانورانی زندگی می‌کنند؟ آیا جانورانی که در این دریاها زندگی می‌کنند در اقیانوس هم هستند؟ تفاوت دریا و اقیانوس چیست؟ از کودکان بخواهید در این مورد پژوهش کنند و نتایج آن را به شکل یک پوستر در بیاورند.

3- کتاب را ادامه دهید.

مشابه ساختار کتاب، به کمک کودکان جانوران اقیانوسی دیگری را به کتاب اضافه کنید. کلاژ تصویر جانوران اقیانوسی را بسازید و اطلاعات علمی کوتاهی درباره‌ی هرکدام بنویسید.

4- کاردستی بسازید.

مانند تصویرگری کتاب با کلاژ، یا به روش‌های دیگر کاردستی جانوران اقیانوس را بسازید. در این صفحه می‌توانید ایده بگیرید.

5- طبقه‌بندی کنید.

در اقیانوس‌ها جانوران مختلف از گروه‌های مختلف زندگی می‌کنند. با کمک کودکان فهرستی از جانوران و تصاویر آن‌ها تهیه کنید و سپس آن‌ها را به گروه‌های مهره‌داران و بی‌مهرگان و انواع مهره‌داران تقسیم‌بندی کنید. درباره تفاوت ویژگی‌های پستانداران دریایی و ماهی‌ها گفت‌وگو کنید.

بندپایان از سر تا دم

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی به کمک پرسش‌هایی از این دست با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • به چه جانورانی بندپایان می‌گوییم؟
  • این جانوران چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • چه بندپایانی می‌شناسید؟
  • کدام بندپایان را دوست دارید؟ چرا؟

۲- پژوهش کنید.

از کودکان بخواهید:

  • یکی از بندپایان را انتخاب و درباره‌ی زندگی آن‌، غذا و زیستگاهش پژوهش کنند. سپس نتایج پژوهش خود را به صورت یک کتاب یا پوستر در بیاورند. 
  • درباره‌ نقش انواع بندپایان مانند کفشدوزک یا پروانه‌ها در طبیعت و محیط‌زیست پژوهش کنند و نتایج آن را به دیگر کودکان ارائه دهند.

۳- کتاب را ادامه دهید.

مشابه ساختار کتاب، به کمک کودکان بندپایان دیگری را به کتاب اضافه کنید. کلاژ تصویر بندپایان را بسازید و اطلاعات علمی کوتاهی درباره‌ی هر کدام بنویسید.

۴- کاردستی بسازید.

کاردستی‌های متنوعی از بندپایان می‌توان ساخت. می‌توانید مانند تصاویر کتاب از تکنیک کلاژ یا تکنیک‌های دیگر برای ساخت کاردستی استفاده کنید. در این صفحه نیز ایده‌هایی داده شده است.

۵- طبقه‌بندی کنید.

حشرات و عنکبوتیان 2 گروه بندپایان هستند. از کودکان بخواهید درباره‌ی شباهت‌ها و تفاوت‌های این 2 گروه جانوران پژوهش کنند و در نهایت با یافته‌هایشان یک پوستر مقایسه‌ای بسازند.

پرندگان از سر تا دم

۱- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی به کمک پرسش‌هایی از این دست با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • پرندگان چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • پرنده‌ای می‌شناسید که نتواند پرواز کند؟
  • کدام پرنده را دوست دارید؟ چرا؟
  • تابه‌حال از یک پرنده نگهداری کرده‌اید؟
  • چه پرندگانی در محل زندگی‌مان دیده‌اید؟ نامشان را می‌دانید؟

۲- پژوهش کنید.

از کودکان بخواهید:

  • یکی از پرندگان را انتخاب و درباره‌ زندگی آن‌، غذا و ویژگی‌هایش پژوهش کنند. سپس نتایج پژوهش خود را به صورت یک کتاب یا پوستر در بیاورند.
  • درباره پرندگان ایران پژوهش کنند و پوستری از پرندگان ایران درست کنند.

۳- کتاب را ادامه دهید.

مشابه ساختار کتاب، به کمک کودکان جانوران پرندگان دیگری را به کتاب اضافه کنید. کلاژ تصویر پرندگان را بسازید و اطلاعات علمی کوتاهی درباره‌ی هرکدام بنویسید.

۴- کدام صدا برای کدام پرنده است؟

پرنده‌شناسان حرفه‌ای تنها با شنیدن صدای پرندگان هم می‌توانند نوع پرنده را تشخیص دهند. در این صفحه صدای برخی پرندگان گردآوری شده است. برخی صداها را با هم گوش دهید و بعد از کودکان بخواهید صدای آن پرنده را تا جای ممکن تقلید کنند. می‌توانید یک بازی ترتیب دهید و بعد از پخش چند صدا و گفتن نام پرندگان، در دور بعد صداها را با ترتیبی متفاوت پخش کنید و از کودکان بخواهید پرنده صاحب صدا را تشخیص دهند. برای یافتن نام فارسی پرندگانی که در ایران نیز زندگی می‌کنند می‌توانید در این صفحه جستجو کنید.

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on