معرفی کتاب و فیلم دفتر خاطرات یک بی‌عرضه

دفتر خاطرات یک بی‌عرضه مجموعه کتابی ویژه کودکان است که توسط نویسنده و کاریکاتوریست آمریکایی، جف کینی خلق شده است. این مجموعه درباره گرگ هفلی، دانش‌آموز راهنمایی است که زندگی روزمره‌اش را در یک دفتر خاطرات به تصویر می‌کشد.

جلد مجموعه دفتر خاطرات یک بی‌عرضه

کینی 8 سال روی این کتاب کار کرده و سپس اولین قسمت آن در آوریل 2007 منتشر کرد که موفقیت‌های بسیاری از آن خود کرد. در آوریل 2009، مجله تایم، کینی را در لیست 100 فرد اثرگذار قرار دارد.

از این مجموعه تا سال 2022، هفده کتاب منتشر شده است.

تصویرهای کتاب دفتر خاطرات یک بی‌عرضه

از زمان انتشار نسخه آنلاین، بیش‌تر کتاب‌ها نقدهای مثبت و موفقیت تجاری کسب کرده‌اند. تا سال 2022، بیش از 275 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده که آن را به ششمین سری کتاب پرفروش تمام دوران تبدیل کرده است.

این مجموعه به سبکی نوشته شده که کودکان دوست دارند و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، ساده است و کودکان به راحتی با آن سرگرم می‌شوند.

گرگ شخصیت اصلی کتاب دائماً در تلاش است تا میان همکلاسی‌های دیگرش، محبوبیت بیش‌تری کسب کند. اما تلاش‌های او برای بدنسازی، کاریکاتور کشیدن و پول درآوردن، همه با شکست مواجه می‌شود.

گرگ هفلی شیطون، تنبل، بدبین و مغرور است. در مدرسه نمرات چندان بالایی نمی‌گیرد. او دوست ندارد خودش را برای پیش‌آمدهای ناخوشایند سرزنش کند و سعی می‌کند هر موقعیتی را که به نفع خود تغییر دهد تا همچنان محبوب بماند. البته که نقشه‌های گرگ برای پول درآوردن و محبوبیت همیشه نتیجه معکوس می‌دهد.

شخصیت گرگ هفلی

در کتابک بخوانید: معرفی شخصیت گرگ هفلی

بهترین دوست او، رولی جفرسون است. رولی در نقشه‌های گرگ مشارکت می‌کند و گاهی قربانی نقشه‌های عجیب‌وغریب‌اش می‌شود. والدین رولی، البته بیش‌تر پدرش، گرگ را عامل رفتارهای بد پسرشان می‌دانند چرا که گرگ همیشه خودش و رولی را به دردسر می اندازد.

در خانه، مادرش سعی می‌کند راه‌هایی برای گرگ و برادر بزرگ‌ترش رودریک ابداع کند تا با هم کنار بیایند، اما هیچ‌وقت به نتیجه نمی‌رسد. پدر گرگ، فرانک، همیشه از  تنبلی گرگ آزرده است و سعی می‌کند او را تغییر دهد. گرگ با برادر بزرگترش رودریک رابطه عشق/ نفرت دارد. رودریک برادر بزرگ‌تر و باحال‌ گرگ است و تا حدودی الگوی گرگ -هرچند ناموفق- است. رودریک بیش‌تر اوقات، گرگ را با شوخی‌هایش آزار می‌دهد و دست می‌اندازد. البته که آن‌ها قلبا هم‌دیگر را دوست دارند.


خرید کتاب کودک درباره ارتباط خواهرها و برادرها


کاریکاتورهای جف کینی

یکی از ویژگی‌های بارز گرگ که با ادامه رمان‌ها آشکارتر می‌شود، فقدان تفکر انتقادی و منطقی اوست. او قبل از انجام عمل هیچ فکر یا ملاحظه‌ای ندارد و کارها و تصمیمات او معمولاً به عواقب فاجعه‌آمیزی ختم می‌شوند.

گرگ از طرفداران بازی‌های ویدیویی و کتاب‌های کمیک است و بیش‌تر زمانش را با آن‌ها پر می‌کند و این کار، پدرش فرانک را آزار می‌دهد.

گرگ به ندرت از اشتباهات خود درس می‌گیرد و به برنامه‌ریزی و نقشه‌های شومش برای اهداف مختلف ادامه می‌دهد. به دلیل همین روحیه تکانشی معمولاً خود و دیگران را در دردسر می‌اندازد و اغلب سعی می‌کند فرد دیگری مقصر بداند. 

گرگ همچنین بسیار دست و پا چلفتی است و اغلب تکالیف خود را فراموش می‌کند. او علی‌رغم ایرادات فراوان و موقعیت‌هایی که او را در آن قرار داده‌اند، می‌تواند دلسوز، باهوش، شجاع، دلسوز و متفکر باشد.

معرفی کتاب و فیلم دفتر خاطرات یک بی‌عرضه


خرید مجموعه کتاب خاطرات یک بی عرضه


برخی از والدین نسبت به همذات پنداری فرزندانشان با شخصیت اصلی که گاه خودخواه و تنبل است و برنامه‌هایش اغلب او را به دردسر می‌اندازد احساس ناراحتی و نگرانی می‌کنند. بحث‌هایی پیرامون این مجموعه وجود دارد، به ویژه وقتی از گرگ به عنوان یک الگو یاد می‌شود. او دروغ می‌گوید، تقلب می‌کند و با بهترین دوستش مانند موش آزمایشگاهی رفتار می‌کند. او به رولی اجازه می‌دهد تا بابت مشکلاتی که خودش (گرگ) ایجاد کرده است، خود را سرزنش کند.

گرگ فقط به خودش فکر می‌کند و همیشه تقصیر را گردن دیگران می‌‌اندازد. با این حال، او یک بچه متوسطه معمولی است که سعی می‌کند یک پله از نردبان اجتماعی بالا برود. او بامزه است، به راحتی می توان با او ارتباط برقرار کرد و با وجود نقص‌های فراوانش دوست‌داشتنی است. او متوجه می‌شود که حتی اگر گرفتار نشود، عواقبی برای اعمالش وجود دارد. او در مورد وفاداری می‌آموزد و در مواقعی که موقعیت ایجاب می‌کند، پیشرفت می‌کند.

فیلم‌های دفتر خاطرات یک بی عرضه

این مجموعه فیلم در سال‌های 2010 تا 2017 منتشر شده است.

فیلم خاطرات یک بچه بی‌عرضه

  • خاطرات یک بچه بی‌عرضه (2010)
  • قوانین رودریک (2011)
  • روزهای سگی (2012)
  • مسافت طولانی (2017)

خاطرات یک بی‌عرضه 2021

انیمیشن خاطرات یک بی‌عرضه

در سال 2021 انیمیشنی کمدی به کارگردانی سوئینتون بر اساس فیلمنامه‌ای از جف کینی، بر اساس کتابی به همین نام منتشر شد. این انیمیشن توسط والت دیزنی پیکچرز و شرکت باردل انترتینمنت تهیه شد.

خاطرات یک بی‌عرضه، قوانین رودریک 2022

انیمیشن قوانین رودریک

این محصول یک انیمیشن کمدی، محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی لوک کورمیکان است که بر اساس فیلمنامه‌ای از جف کینی، بر اساس کتاب او که به همین نام در سال ۲۰۰۸ منتشر شده است.

این انیمیشن در دسامبر 2022 در دیزنی پلاس انتشار یافت.

گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
Submitted by editor69 on