معرفی کتاب و فیلم دختری به نام نل

مغازه عتیقه‌فروشی رمانی است نوشته چارلز دیکنز. این رمان در قالب داستان کوتاهی به نام ساعت استاد همفری از سال 1840 تا 1841 در نشریه دیکنز منتشر شد.

رمان چارلز دیکنز 

این رمان به قدری محبوبیت پیدا کرد که در سال 1841، مردم در اسکله نیویورک، یورش بردند به کشتی حامل نشریه دیکنز که آخرین قسمت در آن منتشر شده بود. مغازه عتیقه‌فروشی در سال 1841 به صورت کتاب چاپ شد.
این کتاب در ایران با نام دختری به نام نل با ترجمه حمیدرضا آتش برآب از انتشارات علمی و فرهنگی در سال 1396 منتشر شده است. 

کتاب دختری به نام نل

این رمان داستان زندگی نل ترنت، دختر جوان و زیبای تقریبا چهارده ساله را روایت می‌کند. نل که پدر و مادرش را از دست داده، با پدربزرگ مادری‌اش (که نام او هرگز فاش نمی‌شود) در مغازه‌ی عتیقه‌فروشی او در لندن زندگی می‌کند. پدربزرگش او را به شدت دوست دارد اما نل تنهاست و هیچ دوستی هم سن و سال خودش ندارد، تنها دوست او کیت است، پسر دوست‌داشتنی و رو راستی که در مغازه کار می‌کند و نل به او نوشتن آموزش می‌دهد.
 پدربزرگش مخفیانه تلاش می‌کند تا ارث خوبی را از طریق قمار کردن برای نل فراهم کند، او وسواس زیادی برای رفاه زندگی نل دارد، دلش نمی‌خواهد نل مانند پدر و مادرش در فقر بمیرد.
داستان از جایی به جریان می‌افتد که پدربزرگ نل مجبور می‌شود از دنیل کویلپ شرور وام بگیرد، او همان پول کمی که دارد را در قمار می‌بازد، کویلپ از فرصت استفاده کرده و به جای بدهی‌اش مغازه را تصاحب می‌کند و نل و پدربزرگش را بیرون می‌اندازد، پدربزرگ تصمیم می‌گیرد با نل از لندن فرار کند تا زمانی که بتواند بدهی خود را تسویه کند.

شخصیت نل

برادر پدربزرگ (فردریک) که گمان می‌کند پیرمرد ثروت زیادی برای نل اندوخته است، به دنبال راهی است تا نل را به ازدواج با دیک (همکارش) درآورد و ثروت او را تصاحب کند. دیک شهر به شهر و سایه به سایه به دنبال نل و پدربزرگ راه می‌افتد ازآن سو کیت تنها دوست نل که گمان می‌رود به نل علاقه هم دارد از قصد فردریک آگاه می‌شود، او نیز به به دنبال نل و پدربزرگ می‌گردد تا آن‌ها را از خطرات احتمالی آگاه کند. سرانجام نل در اثر فشار سفر، خستگی و بیماری فوت می‌کند و پدربزرگ هم این غم را تاب نمی‌آورد و می‌میرد.

مغازه عتیقه فروشی

در منطقه هولبورن لندن مغازه قدیمی به نام «مغازه عتیقه‌فروشی» وجود دارد که قدمت آن به سال 1567 قرن شانزدهم باز می‌گردد. اگرچه مغازه بعد از انتشاررمان دیکنز به این نام گذاشته شد ولی گمان می‌رود که الهام بخش دیکنز از مغازه عتیقه‌فروشی این مغازه بوده است. 

انیمیشن دختری به نام نل 

کمتر کسی است که انیمیشن دختری به نام نل را به یاد نداشته باشد. دخترکی با موهایی طلایی که کلاه سفید لبه بلند به سر دارد و بندهای آن را زیر گردنش گره می‌زند. با بدنی لاغر و تکیده که با جعبه جواهرموزیکال یادگار مادرش و تیلو، گربه سیاه و کوچک‌اش همراه با پدربزرگ از شهری به شهر دیگر می‌رود. 

انیمیشن دختری به نام نل 

دختری به نام نل انیمیشنی 26 قسمتی است که بر اساس رمان مغازه عتیقه‌فروشی ساخته شد. پخش این انیمیشن ژاپنی از ۲۵ اکتبر ۱۹۷۹ در ژاپن آغاز شد و در ۱ مه ۱۹۸۰ پایان یافت. این انیمیشن در دهه 60 در تلویزیون ایران نیز دوبله و پخش شد.

کارتون دختری به نام نل

گرچه این انیمیشن با نسخه کتاب تفاوت‌هایی دارد اما توانست مخاطبان زیادی جذب کند. برای مثال در پایان انیمیشن برخلاف داستان کتاب، نل بعد ازجستجو متوجه مرگ مادرش می‌شود، در بستر بیماری می‌افتد، مادرش در عالم رویا به دیدارش می‌آید و نل پس از به آغوش کشیدن مادر دوباره به زندگی برمی‌گردد در حالی که دیکنز رمان را با مرگ نل و خودکشی پدربزرگ به پایان می‌رساند.

در سال‌های مختلف اقتباس‌های سینمایی زیادی از این رمان ساخته شده است:

فیلم سینمایی مغازه عتیقه فروشی

عنوان فیلم‌هایی که با اقتباس از کتاب مغازه عتیقه‌فروشی ساخته شده‌اند:

فیلم سینمایی مغازه قصه فروشی 1911
فیلم سینمایی مغازه قصه فروشی 1914
فیلم سینمایی مغازه قصه فروشی 1921
فیلم سینمایی مغازه قصه فروشی 1934
فیلم سینمایی آقای کویلپ 1975
فیلم سینمایی مغازه قصه فروشی 1984
فیلم سینمایی مغازه قصه فروشی 2007

گردآورنده:
Submitted by editor69 on