به تماشای پرندگان برویم! (دو جلدی)

کتاب دو جلدی «به تماشای پرندگان برویم!» کتابی غیرداستانی و علمی-اطلاعاتی با موضوع پرنده‌نگری است. تماشای پرندگان یا پرنده‌نگری یعنی دیدن و چشم داشتن تفریحی به پرندگانِ زنده در زیستگاه طبیعی‌شان.

پرنده‌نگری با پرنده‌شناسی متفاوت است. پرنده‌نگرها کسانی هستند که علاقه‌ی زیادی به تماشای پرندگان دارند، اما پرنده‌نگری حرفه‌شان نیست. ممکن است شغل یا تخصص دیگری داشته باشند و پرنده‌نگری برای‌ آن‌ها فعالیتی جانبی باشد. اما پرنده‌شناسان به شکل تخصصی در این رشته تحصیل می‌کنند و کارشان هم در طبیعت و هم در آزمایشگاه و دانشگاه و سازمان‌های در پیوند با این موضوع است.

در سایت کتابک بخوانید: پرنده‌نگری، راهی برای افزایش ارتباط کودکان و طبیعت

کتاب «به تماشای پرندگان برویم!» شامل فهرست، پیشگفتار، راه‌نما، معرفی پرندگان (36 پرنده در جلد اول و 34 پرنده در جلد دوم)، در پرنده‌نگری حواس‌مان باشد، سخنی با بزرگ‌ترها و منابع کتاب است.
در پیشگفتار کتاب «به تماشای پرندگان برویم!»، معنای پرنده‌نگری و هدف از تدوین این کتاب توضیح داده شده است و در بخش «راه‌نما» معنای رنگ‌های استفاده‌شده در نقشه و معنای نمادهای بخش رژیم غذایی آمده است.

در این کتاب، 70 گونه از انواع پرندگانی که بیش از پرندگان دیگر در ایران امکان دیده‌شدن‌شان وجود دارد، معرفی شده‌اند؛ یعنی از هر خانواده آن پرندگانی معرفی شده‌اند که یا در قسمت‌های بیشتری از ایران دیده می‌شوند یا در زیستگاه‌هایی هستند که پرنده‌نگرهای تازه‌کار شانس بیشتری برای دیدن آن‌ها دارند.

برای معرفی هر پرنده، ابتدا تصویری تمام‌صفحه از آن پرنده آمده است و در شناسنامه‌ی آن پرنده به اندازه‌ها، رژیم غذایی، پراکنش و یک ویژگی جالب از آن پرنده اشاره شده است. اضافه بر نام فارسی، نام انگلیسی و نام علمی پرنده نیز در شناسنامه آمده است.

پرنده نگری

تصویری از پرنده سینه‌سرخ

شناسنامه پرنده سینه سرخ

شناسنامه پرنده سینه‌سرخ

در انتهای جلد دوم، در بخش «در پرنده‌نگری حواس‌مان باشد»، به نکات مهمی که برای پرنده‌نگری لازم است به آن‌ها توجه کنیم اشاره شده است. پس از آن نیز جدولی آمده است که مخاطبان می‌توانند مشاهدات پرندگان را در آن ثبت کنند. بخش «سخنی با بزرگ‌ترها» شامل گفت‌وگویی صمیمانه با والدین و مربیان است تا لزوم پرداختن کودکان و نوجوانان به پرنده‌نگری را درک کنند و بدانند این مسیر را چگونه می‌توانند آغاز کنند.

در سایت کتابک بخوانید: دنیای پرنده‌ها و پرنده‌نگری، گفت‌وگو با سیدحامد موسوی

صفورا زواران حسینی، نویسنده‌ی کتاب «به تماشای پرندگان برویم!»، در حیطه‌ی آموزش محیط‌زیست، با سابقه‌ای بیش از 20 سال، از طرق گوناگون همچون طراحی و اجرای کارگاه‌، تألیف و ترجمه‌ی کتاب، اجرای تئاتر، طراحی انواع ابزار آموزشی و... با گروه‌های غیردولتی و مخاطبانی متنوع در گروه‌های سنی گوناگون همکاری داشته است. کتاب پیش رو پنجمین اثر نویسنده است که با هدف ارتباط بیشتر کودکان و نوجوانان با طبیعت نگاشته شده است.

کتاب آمادگی نسل آینده برای توسعه پایدار


خرید کتاب آمادگی نسل آینده برای توسعه پایدار اثر صفورا زواران حسینی


تدوین کتاب «به تماشای پرندگان برویم!» با همراهی و هم‌دلی داوطلبانه‌ی کارشناسان پرنده‌نگری در ایران ممکن شده است. عکاسان این کتاب، سید حامد موسوی و محمدمهدی کریمیان، از پرنده‌نگران پرسابقه‌ی کشور هستند. مشاور علمی کتاب، مهندس پرویز بختیاری، از کارشناسان و مدرسان شناخته‌‌شده‌ی پرنده‌نگری در ایران است. ایشان چندین کتاب در این زمینه منتشر کرده‌اند که هریک منبعی ارزشمند برای علاقه‌مندان به پرنده‌نگری به ‌شمار می‌رود. نقشه‌های این کتاب را نیز آقای فرید مبصر، مؤلف کتاب «راهنمای میدانی پرندگان ایران»، به شکل رایگان، در اختیار انتشارات مؤسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان قرار داده است.
 

گزیده‌هایی از کتاب

با کدام پرنده‌ها همسایه‌ای؟
تا به ‌حال کنجکاو شده‌ای که نام هریک از این پرنده‌ها چیست؟ برای شناخت بیشتر پرندگان می‌توانی فیلم‌های مستند ببینی و کتاب بخوانی و در سایت‌ها جست‌وجو کنی. اما وقت‌ات را زیاد صرف این‌ها نکن. بلند شو و بیرون برو، به «تماشای پرندگان»...
 

سال نشر
۱۴۰۲
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on