سال ۲۰۱۰، سال جهانی دوستی بین فرهنگ ها!

سال ۲۰۱۰، سال جهانی دوستی بین فرهنگ ها. این نامی است که مجمع عمومی سازمان ملل برای بزرگ داشت و ترویج دوستی و نزدیکی بین فرهنگ های گوناگونی که در جهان وجود دارد، برای سال ۲۰۱۰ میلادی در نظر گرفته است.

در همین راستا سازمان ملل، یونسکو، دفتر آموزشی، علمی و فرهنگی این سازمان را به عنوان هدایت کننده و برگزار کننده برنامه های جهانی در این ارتباط برگزیده است. یونسکو، در روز ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، سال جهانی دوستی بین فرهنگ ها (2010, International Year for the Rapprochement of Cultures) را با معرفی هیئت عالی برای صلح و گفت و گوی فرهنگ ها، به طور رسمی آغاز کرد.

اعضای این هیئت، که چهره های سیاسی، مذهبی و روشنفکرانی از کشورهای مختلف جهان هستند برای نخستین بار در مراسم آغاز سال دوستی بین فرهنگ ها، در پاریس با یکدیگر دیدار کردند. مسئولیت این افراد تلاش برای ترویج صلح از راه گفت و گوی فرهنگی وعلمی در جهان است و آموزش، به ویژه برای دختران، کلیدی است که برای رسیدن به این هدف برگزیده و در دست دارند.

به باور ایرنا بوکووا، دبیرکل یونسکو، با توجه بیشتر به تنوع فرهنگی در جهان، در این دنیای آشفته و بی نظم کنونی، می توان به پراکندگی ها و پیچیدگی هایی که بی توجهی به دیگران و تعصب ورزی انسان ها در رفتار با انسان هایی با فرهنگ و پیشینه متفاوت در جهان ایجاد کرده پایان بخشید.

بوکووا، در پیام خود به مناسبت نامگذاری سال ۲۰۱۰ برای ترویج دوستی بین فرهنگ ها، دور بودن انسان ها از هم و درک نکردن یکدیگر را دلیل بیشتر نزاع ها، خشونت، ناامنی و تنش های بسیار که زندگی را در بخش های بزرگی از جهان فلج کرده و در بسیاری دیگر از کشورها آسودگی و امنیت را از جان کودک و بزرگ سال ربوده، می داند.

برای سال دوستی بین فرهنگ ها، چهار موضوع در نظر گرفته شده:

  • ترویج متقابل تنوع دانش فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی بین مردم جهان
  • ایجاد یک کالبد و ساختار برای ارزش های مشترک مردم جهان
  • فراهم کردن آموزش با کیفیت برای ایجاد و تداوم فعالیت های بین فرهنگی
  • ترویج گفت و گو و درک بهتر از توسعه پایدار

سال ۲۰۱۰ به بیان دیگر سال پایانی دهه ای است که به نام دهه جهانی "ایجاد فرهنگ صلح و دوری از خشونت برای کودکان جهان" خوانده می شود. این دهه از سال ۲۰۰۱ آغاز شده بود و با پایان پذیرفتن در سال ۲۰۱۰، سازمان ملل می کوشد تا با رویکرد تازه ای به ترویج صلح و دوستی در جهان بپردازد. رویکردی که با توجه بیشتر به دوستی بین فرهنگ ها و پذیرش باورهای دیگر انسان ها جهان را به صلح و دوری کردن از خشونت تشویق می کند. این رویکردی است که یونسکو، برای سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ پیگیری می کند.

سال ۲۰۱۰، سال جهانی دوستی بین فرهنگ ها!

در بروشوری که سازمان ملل برای این مناسبت جهانی تهیه کرده آمده است: دوستی بین فرهنگ ها به مفهوم آشنایی با هنرها و آیین های انسانی متفاوت برنمی گردد. گوناگونی باورها، شیوه های متفاوتی که انسان ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، ما را برآن می دارد تا فعالیت هایی را در سطح محلی، ملی، بین المللی و جهانی آغاز کنیم و اصول برقراری ارتباط و گفت و گو بین ساکنان جامعه های مختلف را در زمینه های گوناگونی مانند آموزش، دانش، فرهنگ و دانش ارتباطات در سطح جهان ترویج کنیم.

دستیابی به هدف بزرگ ترویج صلح یا دوستی بین فرهنگ ها، به این اصل مهم برمی گردد که برای تمامی فرهنگ ها در جهان ارزش و احترام یکسانی در نظر بگیریم و همکاری های پایداری را آغاز کنیم.

سال ۲۰۱۰، از سوی سازمان ملل و یونسکو به نام سال جهانی "تنوع زیستی" نیز شناخته شده است. با رویکرد تازه سازمان ملل برای توجه و احترام بیشتر به تنوع زیستی و فرهنگی، امید برای حرکت به سوی توسعه پایدار به مفهوم برقراری صلح و دوستی بین انسان و طبیعت و انسان ها با یکدیگر نیز باردیگر رنگ تازگی به خود می گیرد.

مطالب بیشتر در ارتباط با سال جهانی دوستی بین فرهنگ ها را در این نشانی ها بخوانید:

http://www.unesco.org/culture/pdf/2010/2010_leaflet_en

http://www.unesco.org/new/en/unesco/

Submitted by editor6 on