"یک کتاب بخوان، آموزگار خود را شگفت زده کن"!

طرح باشگاه تابستانی خواندن، با شعار «یک کتاب بخوان ــ آموزگار خود را متعجب کن» به شکل گسترده در سراسر آلمان اجرا  می شود.

هدف این طرح تشویق به خواندن دانش آموزان کلاس های پنجم تا نهم در تعطیلات تابستان است که با همکاری کتابخانه های عمومی و مراکز آموزشی به اجرا در می آید.

این پروژه برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ از طرف کتابخانه عمومی شهر بریلون Brilon به اجرا گذاشته شد. کتابخانه عمومی بریلون Brilon این طرح را از طرحی با عنوان باشگاه خواندن نوجوانان یا "Teen Reading Club" که در یکی از کتابخانه های عمومی شهر لوس آنجلس اجرا می شود، الهام گرفته است.

کتابخانه عمومی بریلون به خاطر این پروژه، در سال ۲۰۰۵ جایزه "Auslese 2005" بنیاد خواندن در آلمان را از آن خود کرد.

هدف مبتکران این پروژه تشویق کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۵ سال به کتابخوانی در تعطیلات تابستان است.

اما طرح به این شکل اجرا می شود که کودکان و نوجوانان می توانند پس از امتحان پایان سال و دریافت کارنامه، همراه با آموزگار خود به کتابخانه عمومی شهر بروند و پس از آشنایی با کتابخانه، کارت عضویت در باشگاه تابستانی خواندن را دریافت کنند. آن ها هم چنین می توانند در فصل تابستان شخصا از کتابخانه بازدید کرده و عضو باشگاه شوند. از امسال نیز می توان به طور آنلاین در این باشگاه ثبت نام کرد.

پس از عضویت در باشگاه خواندن، هر عضو فهرست کتاب هایی را که کتابدار کتابخانه برای خواندن در فصل تابستان انتخاب کرده، همراه با یک دفترچه دریافت می کند. او باید دست کم سه کتاب را در شش هفته تعطیلات تابستان بخواند تا گواهینامه "باشگاه تابستانی خواندن" را در پایان تعطیلات دریافت نماید.

کارکنان کتابخانه هنگام تحویل کتاب، با طرح چند سوال درباره محتوای آن، عنوان کتاب را در دفترچه عضو ثبت می کنند. سپس کودکان و نوجوانان می توانند نظر خود را در کارت ارزیابی کتاب بنویسند. نوشتن این بررسی افزون بر آن که آن ها را به اندیشیدن و تحلیل کردن تشویق می کند، بر نمره کارنامه آن ها نبز اثر گذار است. سپس از کودکان و نوجوانان پرسیده می شود که آیا کتاب خوانده شده می تواند در فهرست کتاب های تدریس شده در کلاس درس نیز جایی برای خود بیابد؟

امسال باشگاه تابستانی خواندن از اول ژوئن (۱۰ تیر) به طور رسمی در های خود را به روی علاقه مندان می گشاید و با پایان تعطیلات تابستان، در هشت سپتامبر (۱۷ شهریور) اعضایی که بیش ار سه کتاب خوانده اند گواهینامه  باشگاه و جوایزی نیز دریافت می کنند.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on