پیشنهاد هایی برای خواندن کتاب با نوزادان پیش از خواب

عنوان لاتین:
Booktrust’s Top Tips for Bedtime Reading with Babies

 سهیم شدن یک داستان در هنگام خواب، این فرصت را در اختیار شما و کودک تان می گذارد که آرامش پیدا کنید و از لحظه های خاص با هم بودن لذت ببرید.

  هنگام  آماده شدن برای رفتن به تخت خواب، کودکان دوست دارند که در بستر دراز بکشند و به صدای شما گوش کنند. در این حال حس می کنند که زمان استراحت و آماده شدن برای خواب فرا رسیده است. تنها ده دقیقه در روز، به افزایش همبستگی میان شما و کودک کمک می کند و به طور ویژه در رشد او تاثیرگذار خواهد بود.

چه کتابی انتخاب کنم؟

  • کتاب های قابل فهم و لمسی با بافت ها و رنگ بندی های گوناگون انتخاب کنید. کودک خود را تتشویق کنید در حالی که کتاب را می خوانید، آن را لمس کند و درباره ی تصویرهایش حرف بزند. کودکان شکل ظاهری، حس و لمس کتاب را دوست دارند. در این مرحله، آن ها از بازی با کتاب های شان لذت می برند.
  • کتاب هایی با شعر و وزن و آهنگ و تکرار انتخاب کنید. شنیدن واژگان موزون، بعدها زمانی که می خواهند مهارت خواندن را بیاموزند، به آن ها کمک خواهد کرد. واژگان را کمی آرام تر از حرف زدن همیشگی تان بیان کنید تا کودک شما بتواند صداهایی را که ایجاد می کنید، بشنود.
  •  کجا کتاب بخوانیم؟
  • بد نیست زمان حمام کردن کودک شروع به کتاب خواندن کنیم. در حمام ،کتاب های قابل شست وشو و شعرهای گوناگون را با همدیگر بخوانید. درباره آب بازی و شلپ شلوپ، داستانی از خود بسازید.
  • نزدیک به هم، در مکانی دنج و راحت شروع به خواندن کنید. ناچار نیستید در تخت خواب باشید و بهتر است که تلویزیون را خاموش کنید.

چگونه ادامه بدهم؟

  • کتاب های مورد علاقه ی کودک خود را چندین و چند بار برایش بخوانید. سعی کنید از صداهای بامزه استفاده کنید و سر و صدای خنده دار به راه بیندازید. فرزند شما طنین صدای تان را دوست دارد. پس نگران چیزی نباشید و با هم خوش بگذرانید.
  • آواز خواندن و شعر خواندن برای کودک، یکی دیگر از روش های به پایان رساندن روز است و کودک شما را آرام می کند تا در طول شب خواب خوشی داشته باشد.

 
چه کار دیگری می توانم انجام بدهم؟

همیشه لازم نیست کتاب را بخوانید. تصویرها هم بسیار با اهمیت هستند و کمک می کنند داستانی روایت شود. درباره ی تصویرها و عکس ها یا در مورد شخصیت ها از کودک تان  بپرسید. برای نمونه بپرسید: "می توانی آن گاو را ببینی؟"، "خرسی که می بینی، خسته به نظر می رسد؟" گرچه در این سن، شما خودتان پاسخ پرسش ها را خواهید داد، به کودک تان کمک می کنید که واژگان بسیاری یاد بگیرد.

 

برگردان:
بهاره معرفت
ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
Submitted by editor3 on