انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در هفته کتاب

 كتابك

مراسم یادبود نادر ابراهیمی، حسین ابراهیمی الوند و قیصر امین‌پور به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

 منبع: خبرگزارى فارس

 شهرام اقبال‌زاده – دبير انجمن نویسندگان کودک و نوجوان- گفت: قرار است برای بزرگداشت حسین ابراهیمی الوند همایش یکروزه‌ای در شهر گلپایگان زادگاه وی برگزار شود. در این همایش به بررسی مجموعه مقالات تهیه شده در مورد الوند و تاثیر او در ادبیات کودک و نوجوان پرداخته خواهد شد.

حسین الوند عضو هیأت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و بنیان‌گذار خانه ترجمه، برای کودکان و نوجوانان بوده است. او بیش از ۱۰۰ کتاب برای کودکان و نوجوانان از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است. آثار الوند برگزیده شورای کتاب کودک، برنده جایزه IBBY، برگزیده جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنده جایزه ماه طلایی از جشنواره بزرگ برگزیدگان ادبیات کودک شده است. او از نظر تعداد جوایزی که دریافت کرد، پرافتخارترین مترجم ایرانی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

همچنین قرار است در این هفته بزرگداشت قیصر امین ‌پور با محوريت نقش وى در سرودن شعر نوجوان و تحلیل کتاب‌های نظری او توسط انجمن نویسندگان برگزار شود. در اين مراسم تمامى آثار قيصر معرفى مى‌شوند.

 دكتر قیصر امین‏پور دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ در گتوند خوزستان متولد شد. امین‏پور در حوزه ی شعر کودک و نوجوان نامی آشناست. نخستين آثار امين پور برای نوجوانان در سال ۱۳۶۳ با عنوان"تنفس صبح" و "در كوچه آفتاب" به چاپ رسيد. او در سال ۱۳۶۶ به همراه دوستان نویسنده و شاعرش، بیوك ملكى و فریدون عموزاده خلیلى، نشریه سروش نوجوان را طراحى و منتشر كرد كه تا سال ۱۳۸۲ انتشار این مجله با مسؤلیت قیصر امین پور در سمت سردبیرى ادامه داشت. دكتر قيصر امين پور عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسى بود و در دانشگاه تهران و دانشگاه الزهرا تدریس می کرد و به کارهاى پژوهشى مشغول بود.

شهرام اقبال‌زاده از برگزاری مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی نیز توسط انجمن درهفته کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: انجمن در این همایش یک‌روزه به بررسی مقالات نادر ابراهیمی و تأثیر وی در تحول ادبیات کودک و نوجوان می‌پردازد.

 نادر ابراهيمى قاجار كرماني، نويسنده، مترجم، ويراستار كتاب‌هاى كودكان و كارشناس ادبيات كودكان بود. او كه در ۱۴ فروردين سال ۱۳۱۵ در تهران زاده شد، نويسندگى را از ۱۶ سالگی آغاز كرد و نخستين اثرش را براى كودكان با نام  "دور از خانه" درسال ۱۳۴۷نوشت. او كار جدى خود را در گستره ادبيات كودكان در سال ۱۳۵۰ با راه‌اندازى "مؤسسه همگام با كودكان و نوجوانان" در كنار همسرش، فرزانه منصورى، آغاز کرد. برخى از آثار ابراهيمى از سوى سازمان‌ها و نهادهاى فرهنگى و ادبى جهان و ايران مانند يونسكو، شوراى كتاب كودك و كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان به عنوان كتاب برگزيده انتخاب شده است.

تجهیز کتابخانه‌ی تخصصی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان از دیگر فعالیت‌های انجمن در هفته کتاب و کتابخوانی است.

نشانی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان: خیابان سمیه بین مفتح و فرصت. بن بست پروانه. شماره ۴۶

تلفن تماس: ۸۸۳۱۷۷۵۵

Submitted by editor6 on