زهرا احمدی، سی سال تلاش برای ادبیات کودکان ایران

۱۲ / ۳ / ۸۸

به پاس ۳۰ سال تلاش زهرا احمدی - سرپرست کتابخانه مرجع بزرگترین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان ایران- طی مراسمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی شد.

به گزارش روابط عمومی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، زهرا احمدی در این مراسم كه شماری از نویسندگان و هنرمندان عرصه ادبیات و هنر كودك و نوجوان و مسؤلان كانون نیز حضور داشتند به ۳۰ سال فعالیت رسمی و اداری خود درعرصه‌های فرهنگی پایان داد و بازنشسته شد.
در این آیین شهرام اقبال‌زاده مترجم و نماینده انجمن نویسندگان كودك و نوجوان در سخنانی رمز پایداری و ماندگاری فرهنگ ایران را نتیجه خدمات اهالی فرهنگ و افراد فرهنگ‌پرور دانست و گفت: اگر معتقد باشیم ادبیات كودك و نوجوان در سه عرصه نهاد، نظریه‌پردازی، و خلق ادبی بروز و ظهور می‌یابد خانم احمدی در هر سه عرصه نقش مؤثر و ماندگاری داشته است.
حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر انتشارات كانون سخنران دیگر این آیین بود كه همكاری زهرا احمدی با شورای انتشارات كانون را دلسوزانه و تأثیرگذار دانست و اظهار امیدواری كرد این همكاری در آینده نیز ادامه یابد.
در پایان نیز پیام محسن چینی‌فروشان مدیرعامل كانون توسط سیدمظفر شجاعی رییس حوزه ریاست كانون خوانده شد كه در آن زهرا احمدی به عنوان یكی از امانت‌داران اصیل حوزه ادبیات كودك و نوجوان توصیف شده است.
زهرا احمدی از سال ۱۳۷۰ همزمان با عضویت در شورای بررسی آثار انتشارات کانون به سرپرستی کتابخانه مرجع بزرگترین کتابخانه تخصصی کانون برگزیده شد.او یكی از بنیانگذاران جشنواره كتاب كودك و نوجوان است كه سال گذشته سیزدهمین دوره آن در تهران برگزار شد.
 تنظیم و تدوین گزارش نشر كودك از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۸۵ و گزارش جامع نشر در این حوزه در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲، تهیه و تنظیم و چاپ كتاب‌شناسی توصیفی كودك و نوجوان از سال ۱۳۰۰، تهیه و تنظیم گزیده مقاله‌های نشریات فارسی و لاتین در حوزه ادبیات و هنر كودك و نوجوان از سال ۱۲۰۰ تا ۱۳۸۷، ایجاد بانك اطلاعاتی از كلیه كتاب‌های برگزیده داخلی و منتخبی از كتاب‌های برنده خارجی و استخراج و تنظیم كلیه آثار ادبی منتشر شده در باره كودك و نوجوان در ایران از سال ۱۳۳۲ و ایجاد بانك اطلاعاتی از كلیه مواد انتشاری در حوزه كودك و نوجوان از جمله خدمات زهرا احمدی در مدت مسؤولیت او در كتابخانه مرجع كانون است.
زهرا احمدی متولد سال ۱۳۲۹ در تهران است و فعالیت‌های فرهنگی خود را از سال ۱۳۴۹ با کار در حسینیه ارشاد آغاز كرد و پس از آن طی سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ در مدرسه رفاه، ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ در دفتر معاونت نخست‌وزیر و از ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ در كانون به فعالیت‌های خود ادامه داد.
 

Submitted by editor6 on