کلاغ سیاه جشنواره قصه گویی به مرکز آفرینش های کانون رسید!

سیزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی صبح امروز در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد. در نخستین روز این جشنواره چه می گذرد؟

مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ازصبح امروز میزبان قصه گویان است. قصه گویانی از ایران و هشت کشور از آسیا و اروپا. جشنواره با ویژه برنامه ای برای بزرگ داشت مهدی آذر یزدی آغاز شد و "رقیه دوست فاطمی ها"، قصه گویی از یزد، زادگاه آذر یزدی، از خالق قصه های خوب برای بچه های خوب سخن گفت: "دست مریزاد پدر بزرگ که داشته هایت را به نوه های نداشته ات در سراسر ایران هدیه کردی و مطمئن باش که فرزندانت قلمت را برخواهند داشت و دوباره قصه های خوب برای بچه های خوب خواهند نوشت."

در ادامه فیلمی از آذر یزدی پخش شد، فیلمی که در آن پیرمرد مهربان راز نویسنده شدنش را بازگو می کند. از روزی که کلیله و دمنه را خواند و قصه هایی در آن یافت که در کودکی دوست داشت بخواند و آن ها را برای کودکان بازنویسی کرد تا بخوانند لذت ببرند.

پس از آن کلاغ سیاه جشنواره با منقار بزرگ زردش به سالن آمد تا نمادی باشد از آن عبارت مشهور “قصه ما به سر رسید، کلاغه به خونه اش نرسید...!” و آغازی بر برنامه های قصه گویی جشنواره. برای نخستین روز جشنواره، پنج بخش قصه گویی در نظر گرفته شده است که سه بخش آن صبح برگزار شدند و دو بخش دیگر بعد از ظهر و عصر برگزار می شوند.

نخستین قصه گوی جشنواره، "گودفری فری دونكن" معروف به آقای "توپ" (Tuup) از کشور انگلستان بود. پس از قصه گویی آقای توپ، نوبت به میهمان دیگری از کشور ولز می رسد، "دیوید امبروس". او را "قصه گوی شگفت انگیز" می نامند چون قصه هایش بارها و بارها در پارک ها، کتابخانه ها، آموزشگاه ها و جشنواره ها گفته شده است.

کلاغ سیاه جشنواره قصه گویی به مرکز آفرینش های کانون رسید

قصه بعدی قصه ای ایرانی بود. ماجرای "سهراب و گردآفرید" که "فاطمه منتظری"، قصه گویی از شهر یزد آن را روایت کرد. پس از آن هم "نظرگل سید رحمان اف" از کشور قرقیزستان قصه ای حماسی از شعرهای حماسی "ماناس" کشورش را روایت کرد. رحمان اف از شش سالگی قصه گویی را آغاز کرده است.

در ادامه برنامه و در سومین بخش آن، " اعظم قاسمي"، قصه گوی اصفهانی "بهرام گور و كنيزك"‌، "مهدي مرداني" قصه‌ي "پورياي ولي" و "شاهدخت موسي‌زاده" قصه‌ي "پسري كه آهو شد" را قصه گویی می کنند. پس از آن هم "بورکا"، قصه گوی ایرلندی برنامه خود را اجرا خواهد کرد.

در چهارمین بخش برنامه های روز نخست، "سميه اصحاب" از يزد "بر سياوشان" را قصه‌گویی مي‌كند و "بسعاد طبيشی" با قصه‌ "آزاده"، صغری موسوی با قصه‌ "بيژن ومنيژه"، "فصلی قاسمی" از گيلان با قصه‌ "جوجه كوچولو " و "مهری روحی" با قصه "راز اسكندر" میهمان جشنواره خواهند بود. آخرین بخش برنامه های روز نخست، به قصه "رستم و سهراب" با قصه گویی "صادق کیانی مقدم" و "جدال اژدها" با قصه گویی "مهتاب شهیدی" اختصاص داده شده است.

کلاغ سیاه جشنواره قصه گویی به مرکز آفرینش های کانون رسید

سیزدهمین جشنواره قصه گویی تا چهارشنبه ۲۵ آذر در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان علاقه مندان است.

Submitted by admin on