سفری برای صلح و محیط زیست در افغانستان!

ارتفاعات و منظره های زیبای ارتفاعات استان بامیان افغانستان، چند روز پیش، میزبان کودکان، افراد دولتی و کارشناسان محیطی زیست سازمان ملل بود. آن ها با پیاده روی در منطقه حفاظت شده شاه فولادی نخستین گام های افغانستان برای بزرگ داشت روز جهانی صلح در ماه آینده را برداشتند.

این برنامه که "سفری برای صلح" نام داشت را نهاد محیط زیست سازمان ملل در قالب ویژه برنامه های بزرگداشت روز جهانی صلح که در شهریور ماه است، اجرا کرد. به این ترتیب، با ترکیبی از توجه به صلح و محیط زیست، به کودکان و مردم افغانستان درگیر جنگ و ناامنی یادآوری می شود که بدون صلح، نگهداری از محیط زیست ناممکن خواهد بود.

نهاد محیط زیست سازمان ملل (UNEP) در افغانستان می کوشد تا منطقه حفاظت شده شاه فولادی را به مرکز آموزش های حفاظت از آب و خاک و مدیریت مناطق حفاظت شده کشور تبدیل کند.

محیط زیست افغانستان در دهه های گذشته به سبب جنگ و ناامنی، آسیب بسیاری دیده است. به گونه ای که باغ های پسته بی شمار این کشور تنها در سه دهه گذشته به تمامی از بین رفته اند و کمتر از یک سوم مردم کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

سفری برای صلح و محیط زیست در افغانستان

حالا نهاد وابسته به برنامه محیط زیست سازمان ملل در افغانستان، با اجرای پروژه های زیست محیطی مانند آن چه در شاه فولادی اجرا می شود، در کنار اجرای برنامه های آموزشی برای کودکان و بزرگ سالان، امیدوار است که مردم این کشور مدیریت بهتر از منابع طبیعی و تنوع زیستی را بیاموزند.

موضوع امسال روز جهانی صلح، "جوانان، صلح و توسعه" است. به همین مناسبت و تا فرا رسیدن روز جهانی صلح در ۳۱ شهریور، نهاد محیط زیست سازمان ملل، برنامه های آگاهی بخشی بسیاری را با کودکان و نوجوانان و دیگر گروه های سنی در افغانستان برگزار می کند. هدف این برنامه ها نیز بالا بردن آگاهی مردم از اهمیت نگهداری از محیط زیست ارتفاعات بخش های مرکزی افغانستان و امیدی تازه برای صلح در این کشور است.

Submitted by admin on