نامزدهای جایزه نوبل ادبیات کودک معرفی شدند!

 دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، به طور رسمی نامزدهای دریافت جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۱۲ را معرفی کرد. 

نامزدهای این دوره از جایزه اندرسن، را ۳۳ کشور از اعضای دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، تعیین کرده اند. آن ها در مجموع  ۵۹ پدیدآورنده را برای دریافت جایزه معرفی کرده اند. در این میان، ۲۸ نفر نویسنده و ۳۱ تصویرگر وجود دارند. 

امسال، از ایران، محمدعلی بنی اسدی، تصویرگر، از سوی شورای کتاب کودک، به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شده است. روند معرفی نامزدها به این ترتیب است که، شاخه های ملی IBBY در کشورهای مختلف، می توانند یک نویسنده و یک تصویرگر را برای دریافت جایزه به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان معرفی کنند. امسال، نامزدهای دیگر از کشورهای آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، لیتوانی،‌ هلند، نروژ،‌ رومانی، روسیه، صربستان، اسلواکی، اسلوانی، اسپانیا، سوئد، سوییس، ترکیه، انگلستان، آمریکا و ونزوئلا هستند. 

رئیس هیئت داوران این دوره جایزه اندرسن، ماریا جسوس گیل اهل اسپانیا است و ۱۰ داور از آرژانتین، اتریش، برزیل، فرانسه، سونان، ایران (سحر ترهنده، کارشناس تصویرگری و عضو شورای کتاب کودک)، روسیه، سوئد، ترکیه و آمریکا، او را در داوری آثار نامزدان همراهی می کنند. جایزه اندرسن، در هر دوره به یک نویسنده و یک تصویرگر اهدا می شود. داوران، در یک روند چند ماهه، آثار را بررسی و داوری می کنند و نام فینالیست ها را بلافاصله پس از نشستی در روزهای ۱۰ و یازده مارس ۲۰۱۲ (اسفند ۹۰) اعلام می کنند. پس از آن، نام برندگان نهایی برنده جایزه را در روز ۱۹ مارس ۲۰۱۲ در جریان نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا در ایتالیا، اعلام می کنند. جایزه هانس کریستین اندرسن، با وجود این که جایزه نقدی ندارد، بسیار معتبر است و به نوبل ادبیات کودک مشهور شده است. یوتا باوئر، تصویرگر آلمانی و دیوید آلموند، نویسنده انگلیسی برندگان سال ۲۰۱۰ جایزه هانس کریستین اندرسن هستند. 

Submitted by admin on