دستیار ماما

عنوان لاتین
‎The midwife's apprentice‭

کتاب «دستیار ماما» داستانی است درباره خودباوری و اعتماد به نفس و هویت‌یابی. داستان این که چگونه دختری بی‌نام، بی‌پناه و یتیم با کمک توانمندی‌هایش شغل و جایگاهی برای خود می‌یابد.

در یک شب یخبندان، دختری که نه خانه‌ای داشت و نه پدر و مادری که نامی ندارد و او را «تحفه» صدا می‌کنند، در گرمای توده‌ پهن طویله‌ دهقانی پناه می‌گیرد. جین، مامای دهکده او را پیدا می‌کند. «تحفه» که حالا صاحب جدیدش نام او را «سوسک» صدا می‌کند، کار خود را به عنوان دستیار ماما شروع می‌کند. راه زندگی او هموار نیست؛ جین زن خشنی است با نگاه‌های تندوتیز و اخلاقی تندتر. با این همه سوسک برای خود جایگاهی به دست می‌آورد. گربه‌ای دارد و دوستی یکی از پسران دهکده را جلب می‌کند. او بخشی از فوت‌وفن‌های کار جین را که سعی می‌کند از او پنهان کند، مخفیانه یاد می‌گیرد. حتی برای خود یک اسم واقعی انتخاب می‌کند و از همه می‌خواهد «آلیس» صدایش بزنند. اما روزی در انجام یکی از وظایفی که بر عهده‌اش گذاشته می‌شود شکست می‌خورد و به همین خاطر فرار می‌کند؛ زیرا معتقد است که به قدری احمق است که برای هیچ‌کس مفید نیست.

کتاب «دستیار ماما» داستان دختری است که تلاش می‌کند جای خود را در این دنیا پیدا کند.

کتاب «دستیار ماما» داستانی تاریخی است که برنده دیپلم افتخار نیوبری ۱۹۹۶، برنده عنوان برجسته‌ترین کتاب برای کودکان به انتخاب انجمن کتابداران امریکا در سال ۱۹۹۶، منتخب شورای ویراستاران جوان، برنده عنوان بهترین کتاب سال به انتخاب نشریه اسکول لایبری در سال ۱۹۹۵ و چند جایزه دیگر است. ترجمه این اثر نیز در ایران لوح ویژه شورای کتاب کودک و لوح افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان را دریافت کرده است.

درباره نویسنده کتاب «دستیار ماما»

کارن کوشمن نویسنده کتاب «دستیار ماما» به تاریخ بسیار علاقه‌مند است. او در رشته واکنش‌های انسان و مطالعات موزه‌شناسی مدرک کارشناسی ارشد. اکنون معاون دانشکده موزه شناسی دانشگاه جان اف کندی در سانفرانسیسکو بی اریا است.

کتاب دستیار ماما

برگردان
م‍ری‍م‌ واع‍ظی‌، ن‍س‍ری‍ن‌ وک‍ی‍ل‍ی‌
تصویر اضافی
تهیه کننده
شبنم عیوضی
سال نشر
۱۳۹۰
ناشر
نویسنده
Karen Cushman, کارن کُشمَن
Submitted by editor on