زندگی پنهان زنبورها

عنوان لاتین
The Secret Life of Bees‬

کتاب «زندگی پنهان زنبورها» درباره‌ دختری است به نام لی‌لی كه با پدر بداخلاق و خشن خود زندگی می‌كند. در حالی‌كه خاطره‌ مرگ مشكوك مادرش بر زندگی او سایه انداخته و ذهنش درگیر این ماجراست، به‌همراه پرستار سیاه‌پوست خود از خانه فرار می‌كند.

زمان قصه به دوران جنبش آزادی‌خواهی سیاه‌پوستان آمریكا برمی‌گردد؛ دورانی كه سیاه‌پوستان آمریكا برای به دست آوردن حقوق برابر شهروندی مبارزه می‌كنند.

کتاب «زندگی پنهان زنبورها» تصویر روشنی از تبعیض نژادی، كه در رفتار مردم ریشه دوانده است، ارائه می‌دهد و روابط ظریف و انسانی سیاه‌پوستان و سفیدپوستانی را كه خلاف این قاعده عمل می‌كنند به زیبایی نشان می‌دهد. قهرمانان داستان بیش‌تر زن هستند و نقش پررنگ زنان در شکل‌گیری روابط سالم انسانی و اجتماعی به خوبی نشان داده می‌شود.

نویسنده در شروع هر فصل به گوشه‌ای از زندگی زنبورها اشاره می‌کند و خواننده را با شباهت زندگی زنبورها و انسان‌ها آشنا می‌کند. زندگی زنبورها نمادی از همکاری، تلاش و هماهنگی است. نقش زنبور ملکه برای ایجاد هماهنگی در جامعه‌ کوچک زنبورها و تلاش بی‌پایان زنبورهای کارگر برای ساختن کندو، نمونه‌ای از شباهت‌های این دو زندگی است.

کتاب «زندگی پنهان زنبورها»در گروه بررسی رمان شورای کتاب کودک تایید شده است.

درباره‌ نویسنده‌ كتاب زندگی پنهان زنبورها:

سو مونک کید (زاده‌ آگوست ۱۹۴۸) نویسنده‌ آمریکایی است. کتاب «زندگی پنهان زنبورها» نخستین و مهم‌ترین کتاب خانم کید است. او این کتاب را در سال ۲۰۰۲ نوشته است. کتاب «زندگی پنهان زنبورها» به زبان‌های زیادی ترجمه شده و از متون درس ادبیات مدارس و دانشگاه‌های آمریکایی است.

گزیده‌هایی از کتاب
  • «هر از گاهی جهان این لطف را به شما می‌کند، یک استراحت کوتاه بهتان می‌دهد، مثل زمانی که زنگ استراحت مسابقه‌ی بوکس به صدا در می‌آید و شما به گوشه زمین می‌روید، جایی که کسی بر شما و زندگی لگدمال شده‌اتان رحم می‌آورد.»
  •  به شکل غریبی مجموعه زخم‌ها و دردهایم را دوست داشتم. آنها برایم همدردی واقعی و شیرینی را به ارمغان آوردند.
  • وقتی زمان زندگی‌كردن است زندگی كن. نه یك چیزی شبیه زندگی بلكه طوری زندگی كن كه انگار داری تمام تلاشت را می‌كنی، طوری كه انگار نمی‌ترسی.
  • اگوست می‌گفت: اگر نیاز داری از كسی چیزی را بگیری همیشه به آن فرد راهی نشان بده تا آن را به تو بدهد.
برگردان
گیتا گرکانی
تهیه کننده
ویکتوریا فاتحی
سال نشر
۱۳۹۰
ناشر
نویسنده
Kidd Sue Monk, سو مونک کید
Submitted by editor3 on